כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חילוקי דעות בארה"ב

דיווח: השב"כ ביקש מבנט להפסיק למתוח ביקורת פומבית על קטאר

הגישה הדו-פרצופית של קטאר בנוגע לחטופים, מפלגת בין  בכירים ישראלים למנהיגים יהודים אמריקאים. הביקורת שהודלפה לאחרונה מצד נתניהו על קטאר הדגישה דינמיקה עדינה בנוגע לדוחא שמממנת חמאס אך גם מסייעת במו"מ מול חמאס. בנט סיפר על בקשת השב"כ ממנו

דיווח: השב"כ ביקש מבנט להפסיק למתוח ביקורת פומבית על קטאר
בנט עם שורדי הטבח בכפר עזה צילום: מתוך טוויטר

בכיר בארגון יהודי אמריקאי גדול אמר כי קטאר וחמאס נעולים ב"יחסים סימביוטיים", האחד ניזון מהשני "זה יהיה טיפשי למזער את היתרונות של מערכת היחסים הסימביוטית הזו ברגע המשבר הזה עם חייהם של החטופים שחייהם תלויים על הכף", אמר הבכיר לאתר 'ג'ואיש אינסיידר' (Jewish Insider).

הביקורת שהדלפה לאחרונה מצד נתניהו, על קטאר, העלתה את הדינמיקה העדינה הזו בנוגע לקטאר. בפגישה עם קרובי משפחה של חטופים, נתניהו הביע ביקורת על קטאר. עם זאת, רבים מהקולות המובילים הקוראים לשחרר את 136 החטופים בעזה כולל נתניהו עצמו עד השבוע שעבר, היססו לדבר נגד קטאר.

למרות שלנתניהו אין אשליות לגבי קטאר, ראש הממשלה אמר שהוא "יכול להשתמש בכל גורם לעת עתה שיעזור לי להחזיר את החטופים הביתה".

נתניהו ומזכירו הצבאי, אבי גיל, אמרו כי הם מצפים מקטאר לספק הוכחה לכך שהחטופים קיבלו את התרופות שישראל שלחה דרך צרפת בעסקה בתיווך קטאר, גורם בלשכת ראש הממשלה אישר ל-Jewish Insider כי כמעט שבועיים לאחר כניסת התרופות לעזה, הם לא קיבלו את האישור הזה.

העיתונאית להב הרקוב, דיווחה כי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס לקטאר, ואמר כי הממשלה עושה "טעות מוסרית חמורה", וכי "קטאר היא האויב עצמה". המסעדן הניו יורקי והלוביסט הקטארי לשעבר, ג'ואי אלהאם, אמר כי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר לו שהשב"כ ביקש ממנו להפסיק למתוח ביקורת פומבית על קטאר. משתתף אחר בארוחת הצהריים בה אמר בנט את ההערה אישר את דבריו, אך בלשכתו של בנט סירבו להגיב.

אדם נוסף שהשתתף באותה ארוחה בה אמר בנט את הדברים על בקשת השב"כ, אישר את דברי בנט, אך בלשכתו של בנט סירבו להגיב.

נשיא המכון לחקר התקשורת במזרח התיכון (MEMRI), יגאל כרמון, שקורא להגברת הלחץ על קטאר בתקשורת האמריקאית והישראלית כבר חודשים, לא התרשם מההתבטאות האחרונה של נתניהו על קטאר. כרמון אמר כי ראש הממשלה ודוחא "היו בשיתוף פעולה פלילי", בהתייחסו למיליארדי הדולרים שנתניהו איפשר לקטאר להזרים לעזה בעשור האחרון.

"ועכשיו הוא מדבר על לחץ?" כרמון תהה. "מה הוא עושה בעזה עכשיו? הוא נותן לכסף הקטארי לממן את כל ההקלות עבור העזתים, שנגנבו על ידי חמאס. זה אותו דבר כל פעם מחדש. הוא משאיר בחיים את המחבלים ואת המנהרות ששימשו להרג חיילים ישראלים. הדם על ידיו של נתניהו".

הוא גם ציין כי נתניהו חסם את המהלך של שר התקשורת שלמה קרעי לסגור את משרדי אל-ג'זירה בישראל שבבעלות קטאר, כך שראש הממשלה אינו מאפשר לישראל להשתמש במנוף הלחץ שלה קל ככל שיהיה על דוחא.

"רק כשהקטרים ​​יבינו שקיומם על הפרק, הם ילחצו על חמאס, ואז החטופים יחזרו. למה שחמאס יעשה את זה עבור קטאר? כי קטאר היא חבל ההצלה שלהם. אם אין קטאר, אין חמאס. התשובה לבעיית החטופים, סוף המלחמה", אמר כרמון.

אלן גרוס, לשעבר קבלן ממשלתי אמריקאי שהיה כלוא בקובה במשך חמש שנים, נאם בכינוס מחוץ לשגרירות קטאר כדי ללחוץ על קטאר לעשות יותר לשחרור החטופים, "השתמשנו מספיק בדיפלומטיה עם קטאר", אמר ל'ג'ואיש אינסיידר'. "יש להם את מנהיגי חמאס בדוחא באחוזות המיליארדים שלהם".

"הקטארים צריכים להפעיל השפעה רבה יותר על הלקוח שלהם שיביא לשחרור חטופים על בסיס הומניטרי", אמר גרוס. גרוס סיפר שבזמן שהיה בכלא, ערכה הקהילה היהודית משמרת מחאה שבועית מול שגרירות קובה וקראה לשחררו.

"קובה לא אהבה את זה בכלל", אמר. "זה הביא להם תשומת לב שהם לא רצו שתהיה להם. אני לא יכול לדמיין שום שגרירות שתרגיש אחרת".

ארגונים יהודיים בניו יורק והפדרציה היהודית של אוטווה שבקנדה מתכננים ללחוץ על נציגויות הדיפלומטיות של קטאר בערים שלהם ביום שישי הקרוב "כדי לדרבן את ממשלת קטאר להשתמש במנוף הכבד שלה על מנהיגי חמאס כדי ליישם עסקת חטופים מהר ככל האפשר".

מוקדם יותר החודש, פורום משפחות בני הערובה והוועד היהודי האמריקאי ערכו תדרוך עבור בכירי הקהילה היהודית באזור וושינגטון, ששיקף את הדינמיקה בין הארגונים הגדולים העוסקים בסוגיית החטופים.

השליח לשעבר למזרח התיכון, דניס רוס, דיבר בפורום בעד לחץ על קטאר. "קטאר", אמר רוס, "לא יכולה להיות פשוט שליח או מתווך ניטרלי. לקטאר יש מערכת יחסים עם ארה"ב ואם אנחנו רוצים להראות שיש תועלת בקיום מערכת היחסים הזו, היא צריכה להפעיל לחץ על חמאס".

כל שאר הדוברים בפורום שהיה סגור לתקשורת, התנגדו ללחץ על קטאר. רוג'ר קרסטנס, השליח הנשיאותי המיוחד של ממשל ביידן לענייני בני ערובה, אמר: "אולי נוכל להפעיל לחץ נוסף על קטאר, אבל הם עושים את כל מה שאנחנו מבקשים". אחד מהמשתתפים אמר כי הוא מבין את האמירה של קרסטנס שארה"ב לא ביקשה מקטאר לזרוק את מנהיגי חמאס מדוחא או להפסיק לממן את ארגון הטרור.

מיקי ברגמן, ראש מרכז ריצ'רדסון, גוף לא ממשלתי, שהיה מעורב אישית בשיחות להחזרת אזרחים אמריקאים ממדינות כמו קוריאה הצפונית, רוסיה ואיראן שייעץ לקרובי המשפחה של החטופים, לא חשף בפורום שהוא מקבל מימון גדול מקטאר .

ברגמן אמר כי בעוד שהלחץ על קטאר פירושו לגרום לדוחא לבחור בין חמאס לארה"ב, באופן ריאלי, הדרך היחידה להוציא את החטופים מהר היא שישראל תיכנע לדרישות חמאס, הכוללות סיום המלחמה ושחרור כל המחבלים הפלסטינים מהכלא. בנוסף, אמרו הנוכחים כי ברגמן כינה את החטופים "נכס עבור הממשלה" שטוענת כי הארכת המלחמה תסייע להחזירם, בעוד שהוא חולק על קביעה זו.

ג'ואי אלהאם אמר על הקטארים: "אני מכיר היטב את הקטארים, אכפת להם מאוד מהמוניטין שלהם, זה קודם כל עבורם".

אלהאם אמר כי "קטאר רוצה לרקוד על כל החתונות", היא תומכת בחמאס תוך שהיא בעלת ברית מרכזית של ארה"ב ומנהלת משא ומתן על שחרור חטופים, אך משפחתו של אמיר קטאר נמצאת מאוד בצד של חמאס והאחים המוסלמים

"אני רואה חדשות אל ג'זירה (בבעלות קטאר) בערבית", אמר אלהאם, שנולד בדמשק. "זה השופר שלהם, אלו חדשות חמאס. זה נורא, הם מכחישים את כל מה שקרה ב-7 באוקטובר".

אלהאם אמר שהוא מטיל ספק שהקטרים ​​מתווכים בתום לב. ובכל זאת, הוא אמר, "אם אתה תקוע, אתה צריך להתמודד עם השטן. אני אבא והייתי ממצה כל אפשרות להוציא את הילדים שלי, גם אם הייתי צריך להגיד לשטן שהוא נראה כמו מלאך".

אלהאם הסכים שממשלת ארה"ב חייבת ללחוץ על קטאר: "בסופו של יום, הדבר היחיד שהם חוששים ממנו הוא הבית הלבן".

כרמון אמר שמשפחותיהם של החטופים לא צריכות להאמין שאין אלטרנטיבה לקטאר. הוא אמר שהצינורות האחרים לחמאס לסיוע הומניטרי ולשיחות בני ערובה יכולים להיות מצרים וירדן.

"ההבדל בין מצרים לקטאר מאוד משמעותי, מצרים שונאת את האחים המוסלמים ומכניסה את כתבי אל-ג'זירה לכלא", אמר. מייסד MEMRI טען שארגונים יהודיים ומשפחות החטופים לא לוחצים על קטאר.

 

ארצות הברית נפתלי בנט חמאס קטאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד