כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נוהל השבים לישראל

בתי החולים ערוכים לקבלת החטופים הנמצאים בשבי חמאס

משרד הבריאות מפרסם את עדכון נוהל השבים לישראל. ההנחיות כוללות המלצה לאפשר רצף של לפחות ארבעה ימי אשפוז במתחם הייעודי בהסכמת השבים והשבות, על מנת לאפשר כל טיפול רפואי ונפשי וכן צרכים אחרים שיזדקקו להם

בתי החולים ערוכים לקבלת החטופים הנמצאים בשבי חמאס
נתניהו מביט בתמונות החטופים צילום: לשכת ראה"מ

אירוע החזרה מהשבי הוא אירוע מורכב בעל היבטים רפואיים, נפשיים וסוציאליים הדורשים מתן מענה מיידי בבתי החולים, ולאחר מכן מענה מותאם אישית בקהילה. משרד הבריאות ובתי החולים ערוכים לקבלת החטופים והחטופות הנמצאים בשבי חמאס ויעניקו טיפול רפואי ונפשי מתאים לכל אחד ואחת, ככל שתהיה עסקה להשבתם ובכל עת שיגיעו חזרה לארץ.

משרד הבריאות מעדכן את הפרוטוקול למתן מענה רפואי ראשוני לטיפול בשבים והשבות מהשבי, זאת לאחר חזרתם של החטופים במסגרת הפעימות בחודש נובמבר וכחלק מהסקת המסקנות בנוגע למעטפת ולטיפול אותם קיבלו.

בתום קליטת השבים והשבות, משרד הבריאות קיים דיונים להפקת לקחים ולדיוק תהליכי הטיפול עם הגורמים המקצועיים שליוו את השבים והשבות, ובכלל זה הצוותים בבתי החולים, נציגי משרד הבריאות בבתי החולים, צוותי מענה לפגיעה חריפה, נציגי צוותים בקהילה, נציגי צבא ומשטרה.

הפרוטוקול המעודכן כולל דיוק הנחיות ועקרונות לטיפול תוך התמקדות בהיבטים הרפואיים. ההנחיות כוללות המלצה לאפשר רצף של לפחות ארבעה ימי אשפוז במתחם הייעודי בהסכמת השבים והשבות, על מנת לאפשר כל טיפול רפואי ונפשי וכן צרכים אחרים שיזדקקו להם. בנוסף, קיימת התייחסות בפרוטוקול גם למעבר הטיפול בין בית החולים ולביסוס מענה מותאם בקהילה לאורך זמן.

בין השאר, בנוגע לפרטיותם של השבים והשבות, יש להקפיד הקפדה יתרה על שמירת הפרטיות והסודיות הרפואית בכל הנוגע להעברת מידע, כולל התנהלות מול התקשורת, ובנוסף יצירת רשימת מורשי כניסה קבועה לגורמי המקצוע והביטחון הרלוונטיים.

בנוגע למעטפת הטיפולית, יש לייצר מעטפת קבועה של גורמי מקצוע שילוו את בני המשפחות ולאחר מכן גם את השבים והשבות. לכל אחד מהשבים והשבות תוצמד אחות קשר מטעם קופת החולים אליה הם משוייכים, ותרכז את המשאבים הנדרשים עבורו כולל הסדרת המעבר לטיפול בקהילה בסיום האשפוז. לכל אחד מהשבים והשבות יוצמד עו"ס מטעם בית החולים שילווה אותם באופן אישי, כולל קשר עם הגורמים המשיקים כמו משרד הרווחה והביטוח הלאומי. בנוסף, את השבים והשבות, וכן את הצוות הרפואי, ילווה פסיכיאטר. כמו כן, כחלק מהטיפול הרפואי הורחב פאנל בדיקות המחלות הזיהומיות.

בנוגע לתחום פשעי מלחמה ועינויים בתקופת השבי, הונחו בתי החולים לקיים מפגש ריענון של הצוותים הרפואיים בנוגע לטיפול ובהשלכות, כאשר הצוותים מונחים לבצע זאת תוך מתן הסכמה ובחירה של השבים.

חמאס משרד הבריאות מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד