כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
רק קצה הקרחון

פלאפונים של עיתונאים ופעילים נפרצו בירדן באמצעות טכנולוגיה ישראלית

לפחות 30 טלפונים של עיתונאים ופעילים נפרצו בירדן באמצעות טכנולוגיה ישראלית. ממצאי החקירה גילו שהפריצה נעשתה באמצעות תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO. ממשלת ירדן לא צוינה בדו"ח החקירה, אך פעילים טוענים כי היא ככל הנראה אחראית לכך

פלאפונים של עיתונאים ופעילים נפרצו בירדן באמצעות טכנולוגיה ישראלית
תוכנת הריגול NSO צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תוכנת ריגול 'פגסוס' מתוצרת ישראלית של חברת NSO היתה בשימוש בירדן במטרה לפרוץ לטלפונים סלולריים של לפחות 30 אנשים, כולל עיתונאים, עורכי דין, פעילי זכויות אדם ופעילים פוליטיים. כך מסר ארגון הזכויות הדיגיטליות Access Now.

הפריצה לתוכנות ריגול שנעשתה על ידי קבוצת NSO הישראלית התרחשה מתחילת 2020 ועד לנובמבר האחרון, כך מסר ארגון לזכויות דיגיטליות בדו"ח שלו. הארגון לא האשים את ממשלת ירדן בפריצה.

אחד היעדים היה סגן מנהל האזור של ארגון זכויות אדם Human Rights Watch, אדם קוגל, שאמר כי קשה לדמיין מי מלבד ממשלת ירדן יהיה מעוניין לפרוץ אליו.

"אנחנו מאמינים שזה רק קצה הקרחון בכל הנוגע לשימוש בתוכנות ריגול של פגסוס בירדן, ושסביר להניח שהמספר האמיתי של הקורבנות גבוה בהרבה", מסר ארגון Access Now. מנהלת בארגון מרווה פטפטה, אמרה שלפחות 30 מתוך 35 פריצות הוגדרו כמוצלחות.

חברת NSO מסרה לסוכנות הידיעות AP שהיא מוכרת את התוכנה רק לסוכנויות מודיעין רשמיים וזה רק לשימוש נגד טרוריסטים ופושעים חמורים. אבל חוקרי אבטחת סייבר שעקבו אחר השימוש בתוכנת הריגול ב-45 מדינות תיעדו עשרות מקרים של שימוש לרעה בתוכנת הריגול על רקע פוליטי - ממקסיקו ותאילנד ועד פולין וסעודיה.

ארגון Human Rights Watch מסר בהצהרה כי יצר קשר עם חברת NSO בנוגע למתקפות וביקש ממנה במיוחד לחקור את הפריצה למכשיר של קוגל "אך לא קיבל שום תגובה עניינית לפניות אלו".

ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד