א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
עושים סדר

מבולבלים מהדיווחים? זה מה שישראל מוכנה בשביל עסקה

בישראל סקפטיים מאד לגבי סיכויי העסקה המדווחת בימים האחרונים בכלי תקשורת בישראל ובעולם ומשוכנעים כי גם אם תתקיים - תיעצר לאחר השלב הראשון ולא תימשך מעבר אליו | קצת סדר לגבי המו"מ לשחרור חטופים 

מבולבלים מהדיווחים? זה מה שישראל מוכנה בשביל עסקה
שחרור חטופים צילום: תעמולת חמאס

דיווחים שונים וסותרים בימים האחרונים בנוגע לעסקת חטופים שמתגבשת "כולם תמורת כולם", "מחבלים עם דם על הידיים" ובין "35 ל-40 ימי הפוגה". הכתב הפוליטי של 'ערוץ 14', מוטי קסטל מפרסם כי הסיכויים כרגע לעסקה כלשהי נמוכים מאוד.

על כל פנים, לא תהיה עסקה כנראה בשבועיים הקרובים. בעסקה ככל שתהיה כזו, ישוחררו מקסימום 700 מחבלים, השלב הראשון יכלול ארבע פעימות, לא ישוחררו רוצחים לגביהם קבע בית המשפט שמעשיהם חריגים בחומרתם. בישראל מעריכים - גם אם תהיה - תסתיים לאחר שלב א'.

בידי חמאס, הג'יאהד האסלאמי ושותפיהם מוחזקים כרגע: 5 חיילות, 12 חיילים, 10 נשים אזרחיות, 2 ילדים, כ-80 גברים. ל-31 משפחות הודיעו כי יקיריהם אינם בין החיים למרבה הצער. מתוכם - בין 35 ל-40 מוגדרים תחת הקטגוריה 'הומניטרי'. נשים - כולל חיילות, קשישים וחולים.

שחרור חטופים.

ישראל מתנה את המשך המו"מ קודם כל בהסכמה עקרונית של חמאס לסגת מדרישתו ליציאת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת המלחמה כליל.

בהנחה וחמאס יסכים, ישראל מוכנה לשחרור הקטגוריה הראשונה (הומניטרי) תמורת - הפסקת הלחימה ל-4-6 שבועות. בזמן זה כוחות צה"ל ייערכו מחדש בתוך הרצועה. בינתיים, יורחב הסיוע ההומניטרי ויימשך שחרור מחבלים לא רוצחים.

שלב ב' - ישוחררו האזרחים הבריאים הנוספים תמורת מחבלים רוצחים והמשך ימי ההפוגה.

שלב ג' - ישוחררו חיילים תמורת מחבלים רוצחים 'כבדים' יותר.

ישוחררו גופות - תמורתן לא ישוחררו מחבלים חיים בשום תרחיש.

נקודה נוספת שאותה מציג העיתונאי מוטי קסטל מפי דרגים גבוהים בישראל המעורים בפרטי המשא ומתן: בדומה לעסקה הקודמת, בימי ההפוגה התשלום יהיה במזומן ובפעימות. כלומר, המדינה לא תעצור נשימתה ערב ערב עבור חטוף כל יום - אלא לצורך העניין לדוגמה בפעימה הראשונה ישוחררו 5-7 חטופים ואז יהיו 7 ימי הפוגה וכן הלאה. כלומר 4-5 פעימות סך הכל.

והנה הנקודה החשובה ביותר. לגבי 'מפתח' האסירים. בהתאם למסקנות ועדת שמגר (פדיון שבויים ונעדרים) שאמנם לא אושרו רשמית בממשלה אבל בהחלט אומצו כקווים מנחים - לא ישוחררו עבור חייל או חטוף יותר ממספר אסירים בודד. ייתכן 3 עבור 1 כמו שהיה בעסקה הקודמת; ייתכן 5. אם נלך על הפרשנות המרחיבה ביותר - מדובר על 9 מחבלים לחטוף. לפי החשבון, בהנחה ועבור קטגוריית ה'הומניטרי' ישוחררו 150 (45 עבור 5 החיילות ו-105 עבור היתר) ועבור 65 חיים (בתקווה שאכן כולם כאלו) ישוחררו 585 מחבלים = סה"כ 735 מחבלים.

אפשר להניח שעבור מחבלים "כבדים" ישראל תפחית את הכמות ואז המספר יירד עוד. זאת הסיבה שבישראל מתעקשים - "לא יהיה מפתח של אלפי מחבלים".

ההסבר פשוט מאד: אחת ממטרות ה-7 באוקטובר עבור חמאס היה 'ריקון בתי הכלא' הישראליים ושחרור אלפי מחבלים, כך שאם ישראל תתן את ההישג הזה לחמאס - הדבר משול לניצחון חמאס, חד וחלק. תרשמו: לא יקרה!

דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו ויתכן ששלל המפרסמים בימים האחרונים לא מכירים או לא מודעים אליו, הוא חוק הממשלה סעיף 8ב' שתוקן גם הוא בעקבות ועדת שמגר ותכליתו: "לא ייכלל בהחלטה על שחרור אסיר כאמור בסעיף קטן (א) אדם שהורשע ברצח, שלגביו קבע בית המשפט כי ביצע את המעשה בנסיבות חריגות בחומרתן".

המשמעות היא שבקטגוריית ה'כבדים' וכאלו שהורשעו בבתי משפט בארץ יש מחבלים שלא ניתן יהיה לשחרר - אלא אם כן ישנו את החוק ודבר כזה לוקח זמן ואינו פשוט כלל ועיקר.

כפי שכבר כתבתי ואכתוב שוב, בישראל סקפטיים מאד לגבי סיכויי העסקה ומשוכנעים כי גם אם תתקיים - תיעצר לאחר השלב הראשון ולא תימשך מעבר אליו.

שחרור מחבלים מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד