כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
רגעים לפני הגירוש

תמונות שטרם נראו: צולמו בחשאי מטרים ספורים מרוצחי הגסטפו

בתמונות שטרם נראו, נחשפו יהודים שרוכזו וגורשו ברכבות ונטבחו על ידי כיתת יורים נאצית. התמונות צולמו בחשאי מטרים מרוצחי הגסטפו. היהודים בתמונות נשלחו למותם בליטא במלחמת העולם השניה

תמונות שטרם נראו: צולמו בחשאי מטרים ספורים מרוצחי הגסטפו
תמונות מהשואה שטרם נראו צילום: Landesverband Sachsen der Jüdischen Gemeinden

בסדרת תמונות שלא נראו בעבר, נראות משפחות יהודיות שנאלצו לצאת מבתיהן על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, התמונות פורסמו לראשונה באתר מיוחד האוסף תמונות מהשואה כדי לזהות את הנספים.

התמונות מציגות רק חלק קטן ממיליוני האנשים שחייהם נעקרו בצורה נוראית על ידי גרמניה הנאצית בשואה, לפני שנשלחו למותם במחנות ריכוז ברחבי אירופה ומשמשות תזכורת מזעזעת למחיר הבלתי נתפס של הרוע, בראשות היטלר ופקידיו הנאצים בקנה מידה תעשייתי.

התמונות צולמו ב-1941 וב-1942 בעיר ברסלאו דאז בפולין, היום העיר נקראת וורוצלב. הצילומים צולמו בחשאי על ידי צלם חובב, שרצה לתעד את המראות שלהם היה עד.

לא הוא ולא התושבים היהודים של ברסלאו העלו על דעתם שהאנשים נשלחים על ידי הגסטפו למותם על ידי כיתות יורים במרחק מאות קילומטרים בארץ זרה, ושהם לא יראו שוב את ביתם.

התמונות נחשפו לציון יום השואה הבינלאומי ב-27 בינואר על ידי פרויקט המחקר הבינלאומי #LastSeen - פרויקט החוקר תמונות של גירוש נאצים - שפרסם את כל התמונות כולל תמונות רבות ממקומות אחרים באתר האינטרנט של המחקר.

הצלם, שעל פי ההערכות הוא האדריכל אלברט האדה, צילם את התמונות בסתר - דרך שער, חומה או חלון מכונית כדי להימנע מלהיתפס על ידי הנאצים - כך לדברי אלינה בוטה, ראש פרויקט המחקר "#LastSeen" העוסק בתמונות של ה"נראו לאחרונה".

"ההנחה היא שהוא מסר את התמונות בעיר ארפורט שבמזרח גרמניה ומשם הם עשו את דרכם לדרזדן", נכתב באתר המחקר "התמונות מציגות את כוונתו הברורה של הצלם לתעד את האירועים הנוראים לדורות הבאים. זה יוצא דופן, מכיוון שרק מעט מאוד צילומים של גירושים צולמו על ידי הנרדפים דווקא, ולא בידי הרודפים", נכתב באתר. פרויקט המחקר אסף כ-500 תמונות גירוש נאצים מ-60 ערים שונות.

התצלומים בסדרה מציגים קבוצה של כ-1,000 איש שנאספה מחוץ למסעדה מקומית בנובמבר 1941, בראשית ימי השואה, כך דיווח ה'דיילי מייל'.

בתמונות נראים מאות אנשים מחוץ למסעדה, כשהמזוודות שלהם בערמה אחת גדולה, בלי לדעת שהם נוסעים אל מותם.

האנשים בתמונות שהו במקום במשך ארבעה ימים מה-21 בנובמבר 1941, עד שצעדו לתחנת הרכבת הסמוכה ב-25 בנובמבר שם הם הועלו על רכבות גירוש שהובילו אותם לקובנה בליטא, עם הגעתם לעיר, הרחק מבתיהם, הם נאלצו שוב לצעוד קילומטרים למבצר הפורט ה-9 בקובנה, שנבנה בסוף המאה ה-19.

המבצר נכבש על ידי הנאצים במהלך המלחמה לאחר פלישת הגרמנים לברית המועצות, ואז הפכו אותו לאתר לרצח המוני. לאחר שהגיעו לפורט התשיעי, כל 1,000 האנשים נורו למוות. בסך הכל נרצחו במבצר בין 45,000 ל-50,000 יהודים. ברסלאו = וורוצלב הייתה ביתם של כ-20,000 יהודים ב-1933, רבים ברחו ממנה עם עליית הנאצים, כ-10,000 יהודים חיו בעיר כשפרצה המלחמה ב-1939.

התצלומים שלכדו את הסצנות בברסלאו נחשפו על ידי ההיסטוריון הגרמני סטפן היידריך. "הם נראים די רגועים. נראה ברור שהם לא ידעו שהם עומדים להירצח", אמר היידריך ל'גארדיאן'. "זה היה די מוקדם בהיסטוריה של הגירושים האלה ולכן הם כמובן לא ציפו לזה". לדבריו, הוא מצא את התמונות בארכיון בדרזדן שנמצא בקטלוג, ותיאר את הפעם הראשונה שבה קלט את התמונות כ'רגע מחשמל'. "היה ברור שמדובר בסצינות של גירוש", אמר "חיפשתי בגוגל את שם המסעדה כדי לאשר את המיקום".

הצלם אלברט האדה היה בעצמו יהודי, הצליח להימלט מגירוש, אך ב-1944 נשלח למחנה עבודה. למרות זאת, הוא הצליח להימלט בחזרה לברסלאו, שם הסתתר עד תום המלחמה. בהמשך חייו היגר לישראל.

פולין נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד