ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024
עתידה לא ברור

בישראל הופתעו שהמידע על אונר"א דלף לאמריקאים

המשבר המאיים על עתידה של סוכנות האו"ם המרכזית בעזה, ברקע אסון הומניטרי, החל בפגישה שגרתית בין דיפלומטים בתל אביב | אם אונר"א תקרוס ללא תוכנית להחלפתה, גורמים ישראלים חוששים שהם ייאלצו למלא את החלל. שר הביטחון הודיע שאונר"א "איבדה את הלגיטימיות שלה להתקיים"

בישראל הופתעו שהמידע על אונר"א דלף לאמריקאים
פלסטינים מקבלים חבילות מזון מאונר"א צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

דיפלומט אמריקאי בכיר התקשר לבכיר בצה"ל לפני מספר ימים כדי לבקש פרטים נוספים על האשמות ישראליות נגד אונר"א, סוכנות הפליטים של האו"ם בעזה, בצבא הופתעו עד כדי כך שהורו על חקירה פנימית לגבי האופן שבו המידע הגיע לאוזני גורמים זרים, כך חושף ה'ניו יורק טיימס'. על פי הדיווח, המשבר המאיים על עתידה של סוכנות האו"ם המרכזית בעזה, החל בפגישה שגרתית בין דיפלומטים בתל אביב.

ההאשמות היו חמורות: 12 עובדי הארגון, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, הואשמו בהצטרפות למתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.

הטענות חיזקו את הנרטיב בן עשרות השנים של ישראל על אונר"א: שהיא מוטה נגד ישראל ומושפעת מחמאס.

רוב הבכירים בישראל מתנגדים לאונר"א, אך חלק מבכירי הצבא לא רוצים לראות את אונר"א נסגרת בשל המצב ההומניטרי בעזה שיגרום לכך שצה"ל יאלץ לדאוג לרווחת תושבי עזה. אך למעשה לא הצבא חשף את המידע לארצות הברית אלא אונר"א עצמה.

רצף האירועים החל ב-18 בינואר, כאשר פיליפ לצריני, ראש אונר"א, נפגש עם דיפלומט ישראלי בכיר בתל אביב. לצריני נפגש בערך פעם בחודש בישראל עם הדיפלומט, אמיר וייסברוד, סגן מנכ"ל במשרד החוץ הישראלי המפקח על היחסים עם סוכנויות האו"ם. זה היה אמור להיות דיון שגרתי על אספקת מזון, דלק ואספקת סיוע לעזה, כך על פי גורם רשמי באו"ם שתדרך על הפגישה.

במקום זאת, וייסברוד הגיע עם המודיעין המזעזע על אונר"א, אשר נמסר לו על ידי קצינים בצבא, כך על פי ארבעה גורמים המכירים את המצב ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

אונר"א היא סוכנות הסיוע הגדולה בשטח בעזה, המספקת מחסה ליותר ממחצית האוכלוסייה ומרכזת את חלוקת הסיוע ואספקת הדלק המגיעים במשאיות מדי יום ממצרים ומישראל. אם אונר"א תקרוס ללא תוכנית להחלפתה, גורמים ישראלים חוששים שהם ייאלצו למלא את החלל.

עם זאת, שבוע לאחר פרסום ההאשמות, הישרדותה של הסוכנות מוטלת בספק.

האו"ם הודיע ​​על ההאשמות ביום שישי, 26 בינואר, והוסיף כי תשעה מתוך ה-12 פוטרו (שניים אחרים כבר מתים). זה גרם למדינות רבות להשהות את המימון שלהן. ואז הגיעה טענה ישראלית גדולה עוד יותר: ש-10% מ-13,000 עובדי אונר"א בעזה חברים בחמאס. השעיות נוספות של כספים באו בעקבות הדיווח ב'וול סטריט ג'ורנל'.

חלק מהכעס של ישראל על אונר"א  נעוץ בעובדה שעורכי הדין שתבעו את ישראל בהאג בגין רצח עם, ציטטו כמה הצהרות של אונר"א כדי לתמוך בתביעה. "רבים מהאישומים שהוגשו נגדנו בהאג מופרכים, הם הובאו על ידי פקידי אונר"א", אמר ראש הממשלה נתניהו.

לאחר הפגישה בישראל, לצריני קיבל את הטענות הישראליות, טס לניו יורק כדי להיפגש עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, והחל לפטר את העובדים. אונר"א סיפרה לבכירים בארצות הברית על המצב ביום רביעי, 24 בינואר, מה שהוביל דיפלומטים אמריקאים לבקש הסבר מפורט יותר.

הבקשה האמריקנית עוררה תמיהה במודיעין הישראלי, בישראל לא ידעו שהטענות הועברו לאונר"א עצמה, שלא כל שכן לממשלת ארה"ב. בישראל חששו שהמידע הופץ ללא אסטרטגיה ראויה.

בישראל אומרים שעצם קיומה של הסוכנות מהווה מכשול להסכם שלום עם הפלסטינים. הסוכנות נוסדה בשנת 1949 על מנת לטפל בפלסטינים שנמלטו או נאלצו לעזוב את בתיהם במהלך 1948. כעת, הסוכנות מסייעת ליותר מחמישה מיליון פליטים וצאצאיהם שחיים ברחבי המזרח התיכון, כולל רוב תושבי עזה.

הסוכנות דוגלת בחלומם של הפלסטינים לחזור לבתיהם הקודמים של משפחותיהם. מסיבה זו בישראל רואים בכך איום על האופי היהודי של ישראל.

למרות שגורמים צבאיים רבים מסכימים עם עמדה זו, הם נזהרו מלנסות לפרק את אונר"א ללא יורש ברור, כך אמרו גורמים רשמיים לעיתון. אבל נראה שלמנהיגות הפוליטית של ישראל יש פחות חששות. יואב גלנט, שר הביטחון, אמר בנאום בפני שגרירים זרים ביום חמישי כי אונר"א "איבדה את הלגיטימיות שלה להתקיים".

אונר"א מלחמת חרבות ברזל חמאס ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד