כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חסר תקדים

עלולים לגרום לנזקים: עובדות זרות ניסו להבריח אלפי חלזונות ארצה ונתפסו

שתי עובדות זרות שחזרו ארצה מתאילנד נתפסו במהלך ביקורת בנתב"ג כשאצל כל אחת מהן נמצאה כמות ענק של חלזונות לדברי הנוסעות הם היו מיועדים לצריכה אישית שלהן

עלולים לגרום לנזקים: עובדות זרות ניסו להבריח אלפי חלזונות ארצה ונתפסו
החלזונות שנתפסו צילום: משרד החקלאות

מפקחי משרד החקלאות תפסו אלפי חלזונות במשקל של כ-5 ק"ג בתוך 48 שעות אצל שתי עובדות זרות שהגיעו ארצה. החלזונות, המשמשים למאכל, עלולים לגרום לנזקים לצמחי מים ואף להעברת מחלות לבני אדם, כמו דלקת קרום המוח.

מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות בנתב"ג תפסו בתוך 48 שעות אלפי חלזונות במשקל של כ-5 ק"ג. החלזונות משמשים, ככל הנראה, למאכל במזרח, והם נתפסו תוך 48 שעות אצל שתי עובדות זרות שחזרו מתאילנד לישראל.

החלזונות נתפסו בכליהן האישיים של הנוסעות, ואצל אחת מהן אף נמצאה כמות קטנה של צמחים יבשים. לדברי הנוסעות, החלזונות היו מיועדים לצריכה אישית שלהן. החלזונות והצמחים הוחרמו ועברו להמשך בדיקות במשרד החקלאות.

במהלך הבדיקות, התגלה כי מדובר בחילזון של מים מתוקים מסוג Filopaludina שנמצא ברשימת נגעי הסגר של משרד החקלאות. סוג זה שייך למשפחת  Viviparidae ונמצא ברשימת הסגר. סוג זה של חילזון נפוץ בדרום אסיה ובעיקר בתאילנד, במיוחד באתרי מים מזוהמים, ונחשב לבעל עמידות גבוהה לרמות אמוניה. באזורים אלו החלזונות משמשות למאכל אך הם מעבירים מחלות לנוכח היותם פונדקאי של נמטודה – Angiostrongylus cantonensis, הגורמת לדלקת קרום המוח בבני אדם. בנוסף, סוג זה גורם נזק רב לצמחי מים באזורים השונים ויכולים להוות סכנה לחקלאות הישראלית.

תפיסה בסדר גודל כזה ועם סוגי החלזונות הללו נחשבת חסרת תקדים ונדירה - בעשרים השנה האחרונות היו תשע תפיסות של ניסיונות הברחה של שישה מינים ותת-מינים שונים מסוג זה במהלך 2006-2005, 2009, 2014-2013 שהושמדו באזורים שונים כמו תל מונד בתוך משתלה בתוך גידול מים ובכפר סבא בבריכת נוי של פארק ציבורי, כלל התפיסות מוגרו.

מתחילת חודש דצמבר האחרון, משרד החקלאות תפס חומרים צמחיים אצל כ-25 עובדים זרים ממקומות שונים למטרות אישיות. דבר זה  חושף את ענפי הצומח ואת הסביבה האקולוגית בישראל לחדירת נגעים חדשים. לכך, מסבירים במשרד, יכולות להיות השלכות הרות אסון ובלתי הפיכות לחקלאות ולאיזון האקולוגי.

שלומית ציוני,  מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "משרד החקלאות מברך על חזרתם של העובדים הזרים למדינת ישראל, בפרט בתחום החקלאות. יחד עם זאת, קיים חשש כי עובדים אלו יכניסו לארץ צמחים או חלזונות ממקום משכנם, שאינו מוכר לסביבה האקולוגית במדינת ישראל ועלול להוות נזק רב. לנוכח זאת, משרד החקלאות מחדד בפני המעסיקים בענפים השונים לעובדים הבאים למדינת ישראל שלא להכניס תוצרת חקלאית טרייה למדינת ישראל".

סיכול הברחה נתב"ג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד