ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024
במימון המערב

ארגון הסיוע בעזה - עוד זרוע ביצועית של חמאס

מה שהחל כסוכנות קטנה המספקת אוהלים, מזון וסיוע חירום אחר לפליטי מלחמת 1948 גדל לארגון עם צוות של 30,000 איש. במשך שנים ישראל טענה שעובדי אונר"א מסייעים לחמאס. בימים האחרונים הארגון מתמודד עם האשמות קשות כי הארגון מסייע בפועל לחמאס. הגילויים הביאו את המערב להודיע על הפסקת תקצוב הארגון

ארגון הסיוע בעזה - עוד זרוע ביצועית של חמאס
אמצעי הלחימה בשק של אונר"א צילום: דובר צה"ל

במשך שנים, התגלו מצבורי נשק בבתי ספר בעזה המופעלים על ידי סוכנות הסעד של האו"ם, הארגון שבמשך עשרות שנים מעסיק מורים, שירותי בריאות וסיוע אחר לפלסטינים בעזה. המורים מלמדים את התלמידים על שנאת היהודים וישראל, ומצניחים את הפליטים במשך עשרות שנים, וכך למעשה משמרים את ההסתה נגד ישראל.

בשנת 2014 שקע חלק ממגרש חניה במטה אונר"א בעזה, ככל הנראה מנהרה של חמאס שנחפרה מתחת. "אף אחד לא דיבר על מה שגרם להתמוטטות", אמר בכיר לשעבר באונר"א "אבל כולם ידעו".

החשדות שחמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות השפיעו על אונר"א התפשטו ברחבי העולם בימים האחרונים, לאחר שלפחות 12 עובדים של סוכנות האו"ם השתתפו במתקפות הטרור ב-7 באוקטובר על ישראל.

מה שהחל כסוכנות קטנה המספקת אוהלים, מזון וסיוע חירום אחר לפליטי מלחמת 1948 גדל לארגון עם צוות של 30,000 איש, כמעט כולם פלסטינים, הפועל בעזה, בגדה המערבית, בירדן, בלבנון. וסוריה. מדינות המערב משלמות את רוב תקציבה של כ-1.3 מיליארד דולר.

עתידו מוטל כעת בספק. תורמים מערביים תוהים אם הסוכנות הפכה לקיצונית בצורה בלתי הפיכה. ארה"ב היא בין 18 מדינות שהשעו מימון, כולל רוב התורמים הגדולים ביותר. קולות רבים קוראים לפירוקו, מנגד קולות רבים קוראים להשאיר את הארגון על כנו לפחות עד אחרי המלחמה. החשש כי נטל חלוקת המון וסיוע הומניטרי יפול על צה"ל אם אונר"א תתפרק.

שישה עובדי אונר"א היו על פי החשד בין אלפי הפלסטינים ומחבלי חמאס שפלשו לישראל ב-7 באוקטובר. כמה מהתוקפים היו מבתי ספר של אונר"א, כולל מורה לערבית ומורה למתמטיקה, כך על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי החשד, שישה עובדי סוכנות תיאמו את הלוגיסטיקה לתקיפה, סייעו במתן נשק, או שנאמר להם להתייצב בעוטף עזה.

עוד דווח, כי 10% מ-12,000 עובדי הסוכנות בעזה קשורים או חברים בחמאס או בג'יהאד האסלאמי, ולמחצית מהעובדים יש קרוב משפחה עם חברות פעילה בארגון הטרור.

"אונר"א חדרה לגמרי לתוך חמאס", אמר ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם שגרירי האו"ם בירושלים, ואמר שהגיע הזמן שהסוכנות תבוטל ותוחלף על ידי סוכנויות סיוע אחרות שיפעלו בצורה ניטרלית. "אנחנו צריכים גוף כזה היום בעזה. אבל אונר"א הוא לא הגוף הזה".

מזכיר המדינה אנטוני בלינקן אמר שארה"ב לא ערכה חקירה משלה לטענות ישראל, אך כינה אותן "מאמינות מאוד". למרות זאת, גורמים אמריקאים אמרו גם כי מעשיהם של אנשים אינם צריכים להכתים את הסוכנות כולה.

בכירים באונר"א הטילו ספק בהערכה הישראלית. "מה מאפיין מעורבות לכאורה?" כך צוטטה דוברת אונר"א, תמרה אלריפאי ל'וול סטריט ג'ורנל'. "ממתי מישהו אחראי על מה שבן דודו עושה?".

פיליפ לזריני , מנכ"ל אונר"א, אמר כי הסוכנות נקטה צעדים מהירים כדי לפטר את העובדים שהיו מעורבים בזמן שהאו"ם ממשיך בחקירתו. שניים אחרים מתו. לדבריו, הקפאת המימון של המערב מסתכמת ב"ענישה קולקטיבית".

מלבד מתן חינוך ושירותי בריאות, אונר"א מתחזקת את רחובות, מערכות ביוב ומים בשכונות שהיא מפקחת עליהן. גורמים ישראלים אומרים כי על ידי טיפול במשימות מוניציפליות אלו, שחררה סוכנות האו"ם את חמאס מטיפול בנושאים מונציפאליים, וכך חמאס התעסק רק עם בניית יכולות הטרור שלו לאורך השנים, כולל בניית מנהרות תת-קרקעיות בהיקף של כ-500 קילומטרים.

בכירים אמריקאים מצפים לראות שינויים מהותיים בסוכנות לפני שתחדש את המימון הישיר,  כךאמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד.

"מידע אישי אינני יכול לומר עד כמה חמאס שזורה עם אונר"א", אמר ג'יימס לינדזי, היועץ המשפטי של אונר"א בשנים 2000 עד 2007. "אונר"א ממזערת את הבעיה, וישראל מנסה למקסם אותה. האמת כנראה נמצאת איפשהו באמצע".

דוברת אונר"א, אמרה בראיון כי "הארגון בודק לגבי נשק בבתי ספר ומדווח מיד על כל ממצא למדינות התורמות. פשיעה של מספר קטן של מורים לא צריך להפוך לגינוי מערכת בית ספר שלמה", היא הוסיפה. "לפעמים אני תוהה אם אנחנו יכולים להטיל אחריות על כל מערכת החינוך בארה"ב על ירי המוני של מישהו בבית ספר".

חמאס אונר"א מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד