י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בטהרן שבעי רצון

התקיפות של ארה"ב מרתיעות את האיראנים?

למרות המתקפות של צבא ארה"ב נגד יעדים פרו-איראנים בעיראק וסוריה, מתגובת המשטר בטהרן וכן מאופי הפעולה הצבאית האמריקאית ניתן ללמוד כי שני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה. נראה שטהראן רואה כהישג את העובדה שוושינגטון מאשימה אותה אך נמנעת מלתקוף בשטחה. לדידם, הם מצליחים להרתיע את ארה"ב

התקיפות של ארה"ב מרתיעות את האיראנים?
דובר צהל

חוקרי המכון לביטחון לאומי, אלדד שביט וסימה שיין, מפרסמים מאמר קצר בו הם דנים בסוגיית ההרתעה האמריקאית לאחר התקיפה נגד יעדים של המליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה.

הם כותבים: הממשל האמריקאי החל ב-2 בפברואר במבצע "מתגלגל" נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק. זאת לאחר שאלה ביצעו יותר מ-160 תקיפות נגד יעדים אמריקניים ובעיקר לאחר שנהרגו במהלכן 3 חיילים אמריקנים. במסגרת זו בוצעה תקיפה נגד יותר מ-85 מטרות שנועדה - כהגדרת ארה"ב - לשבש שרשראות אספקה אמל"ח למיליציות.

במקביל ממשיכה ארה"ב יחד עם בריטניה ובעלות ברית נוספות במבצע לפגיעה בח'ותים בתימן, כולל תקיפת עשרות יעדים ברחבי תימן ב-3 בפברואר. בהודעה מיוחדת שפרסם הנשיא ביידן לאחר התקיפות בסוריה ובעיראק הודגש כי זו תחילתה של התגובה והיא "תימשך בזמננו ובמקומות לבחירתנו". ביידן הוסיף גם כי "אנו לא מחפשים עימות במזרח התיכון או בעולם".

לממשל ביידן אכן אין עניין להיגרר לעימות רחב מול איראן והיעדים לתקיפה שנבחרו אכן מעידים על כוונה זו. גם איראן מצידה איננה מעוניינת בעימות ישיר ולכן משהסתברו תוצאותיה הקטלניות של תקיפת המיליציות הזדרז מפקד כוח קודס לבגדד ולאחר ביקורו הודיע מפקדה של אחת המיליציות, כתאא'ב חיזבאללה, שכנראה ביצעה את התקיפה, כי ארגונו יחדל מתקיפת האמריקאים.

האיראנים גם חזרו, כדרכם, והבהירו כי אף שהם מסייעים אין הם מכווינים את פעילות המיליציות, ופתחו באיומים כלפי וושינגטון במסגרתם הצהירו כי תקיפה בשטחם תענה בתגובה ישירה על כוחות אמריקאים באזור.

יודגש, כי נראה שטהראן רואה כהישג את העובדה שוושינגטון מאשימה אותה אך נמנעת מלתקוף בשטחה וחוזרת ומצהירה שאינה מעוניינת בהרחבת המלחמה. האיראנים מעריכים כי הם מצליחים להרתיע את ארה"ב וכי ממשל ביידן, שאינו מעוניין בהסלמה, ימנע מתקיפה ישירה של איראן ולכן מרחב התמרון שלהם רב יחסית. לכן ספק אם ההתפתחויות יביאו בשלב זה את איראן להגביר את מאמציהם להביא להפסקת התקיפות של המיליציות בעיראק ובסוריה כמו גם המשך התקיפות של הח'ותים בים.

תרחיש להידרדרות רחבה הופך יותר ויותר לאפשרי כאשר שני הצדדים מצהירים כי אין בכוונתם לחדול מהפעולות ומתגובות הנגד. סביר כי אופי והיקף הפעולות של ארה"ב בתקופה הקרובה יושפע ממאפייני התקיפות נגד היעדים האמריקנים והיכולת של הממשל להמשיך ולעשות הפרדה בין הצהרותיו החוזרות ונשנות הרואות את איראן אחראית ישירה לפעולות בעלות בריתה לבין היעדים לתקיפה שייבחרו.

כבר כיום קיימת ביקורת רבה בתוך ארה"ב באשר לפער בין ההצהרות של הממשל למעשיו שממחישות בעיני המבקרים כי הממשל נרתע מלגבות מחירים ישירים מטהראן ואינו מעוניין להתמודד עם מקור הבעיה.

איראן סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד