כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
כר פורה לפושעי סייבר

הפרסומות של TEMU שטפו גם אתכם? כל מה שצריך לדעת

לאחרונה הפרסומות של TEMU רודפות אחרי כולם עם הצעות ומחירים משתלמים במיוחד למגוון מוצרים רחב | מי זאת TEMU, האם היא בטוחה וטיפים חשובים לשמירה על המידע שלנו

הפרסומות של TEMU שטפו גם אתכם? כל מה שצריך לדעת
חרדי גולש באינטרנט צילום: נתי שוחט, פלאש 90

גם אתם רואים פרסומות של Temu (טְמוּ) בכל מקום? האם Temu בטוחה? לפניכם כל מה שאתם צריכים לדעת, ההונאות האפשריות והצעדים שתוכלו לבצע כדי לסייע בהגנה על המידע שלכם.

אם אתם משתמשים ברשתות חברתיות סביר להניח שכבר ראיתם אינסוף פרסומות ל-Temu, שוק מקוון סיני שמציע מחירי רצפה לעומת המתחרים. 6 דולר לזוג נעלי ספורט? 10 דולר למקלדת מחשב?

עם המגוון האדיר של הפריטים, שמוערך בעשרות מיליונים, והכמות הגדולה של הצעות שוברות שוק, רבים נמשכו לאתר הזה, עד כדי כך שכיום Temu היא אפליקציית השופינג הנפוצה ביותר בעולם. באותו הזמן, אחרים תהו מהי המשמעות של עלייתה של Temu מבחינת ההשפעה הסביבתית ובטיחות המוצרים הנמכרים, ואם החנות לגיטימית בכלל.

מיהי Temu?

Temu, הזרוע המערבית של ענק הקמעונאות הסיני Pingdoudou, מאפשרת לרוכשים את ההזדמנות לרכוש באופן ישיר מיצרנים סיניים מוכרים, שידועים בכך שהם מתמחרים את מוצריהם במחיר נמוך במיוחד. בנוסף, היא מאפשרת למשתמשים לצבור קרדיטים בהם ניתן להשתמש ככסף לרכישות הבאות, באמצעות משחקי רולטה או באמצעות צירוף משתמשים חדשים לאפליקציה.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

עם זאת, בחברת אבטחת המידע ESET מציינים כי התמונה אינה ורודה כפי שהיא נראית, ורבות מביקורות הלקוחות אינן נוצצות כל כך. נכון לזמן כתיבת המאמר, האתר זוכה לדירוג של 2.5/5 ב-Better Business Bureau האמריקאי, ושליש מהביקורות באתר Trustpilot הן בעלות כוכב אחד. רבים מהמשתמשים מבקרים את Temu על הצפת תיבת הדוא"ל שלהם בדואר זבל, על קושי בקבלת החזרים, ועל כך שהפריטים מגיעים במצב גרוע או שלא מגיעים כלל. בנוסף, עלו חששות בנוגע לאפשרות לשימוש בעבודה בכפייה כחלק משרשרת האספקה של המוצרים.

סוכנות ממשלתית אמריקאית האשימה את Temu ואת הקמעונאי הסיני Shein בסיכונים פוטנציאליים למידע, מה שעשוי להזכיר את החששות שאפפו את פרקטיקות איסוף הנתונים של TikTok, שירות מקוון פופולרי נוסף שמקורו בסין.

חשוב לציין שכל מה שצוין מעלה לא הופך את Temu להונאה גורפת. עם זאת, פושעים שעוסקים ברמאות נמשכים תמיד למקומות בהם יש משתמשים, ובמקרה הזה – היצמדות לקמעונאי הסיני עם המיתוג הכתום כאמצעי שמאפשר לרמות לקוחות תמימים.

5 ההונאות הפופולריות ב-Temu:

אלו חלק מהטקטיקות הנפוצות ביותר שזוהו ב-Temu:

1. תמונות מפוקפקות "מודלפות" של מפורסמים

אם אתם רוצים לקבל כסף מזומן או פרסים שניתנים לניצול בזמן קנייה ב-Temu, תוכלו לעשות זאת באמצעות שכנוע משתמשים אחרים להצטרף לאפליקציה באמצעות קוד ההפניה שלכם. אך פושעי סייבר משתמשים ברשתות חברתיות כדי לגרום למשתמשים להזין את הקודים האלה. אחת מהשיטות היא פרסום תמונה של אדם מפורסם (למשל ב-Twitter, ב-TikTok וכו׳) יחד עם הודעה לא-ברורה שרומזת שהמשתמש יוכל לגשת לתמונות אמיתיות אם יזין את הקוד ב-Temu. כמובן, אין באמת תמונות כאלה, והפושע צובר עוד ועוד הפניות.

אילוסרטרציה. צילום: אנספלש.

2. בונוסים ב-Fortnite או Roblox

באופן דומה לזה שתואר בטקטיקה הקודמת, פושע סייבר יפרסם פוסט באחת מהרשתות החברתיות, בו יטען שמשתמשים יכולים לקבל גישה לכרטיס מתנה של Roblox – Robux, שיאפשר להם לרכוש שדרוגים לדמות שלהם או לרכוש יכולות מיוחדות באתר. כל שעליהם לעשות כדי לקבל את הפרס הוא להזין את קוד ההפניה באפליקציית Temu. פיתיון נפוץ נוסף הוא הצעה לסקינים נדירים של Fortnite. הפושע מנצל את סקרנותם של המשתמשים ברשתות חברתיות ואת העובדה ש-Temu עדיין אינה ידועה כל-כך.

3. מוצרי DUPE מזויפים

חברת האחות של Temu, Pingdoudou, נמצאת ברשימת "השווקים המוכרים כשווקים לזיופים ופיראטיות" של ארה"ב, טרם הוצהר כי ב-Temu נמכרים מוצרים מזויפים. עם זאת, התקבלו דיווחים על מוצרים ״משוכפלים״ שמתקרבים לגבולות של הפרת פטנטים, אך לא חוצים אותם. לדוגמה, אם משתמש מסוים יזין מוצר כלשהו של Apple בשורת החיפוש, הוא עשוי לראות פריטים דומים מאוד בשבריר מהעלות של מוצר מקורי. רוכשים שאינם מנוסים מספיק ברכישות מקוונות עשויים שלא להיות מרוצים מהמוצר שיקבלו.

4. מוצרים של מפורסמים

הונאה נוספת המשתמשת ברשתות חברתיות ומנצלת את כוח המשיכה של Temu כוללת פוסטים מזויפים של סלבריטאים, בהם נראה כאילו יש להם שותפות עסקית עם השוק המקוון הסיני. גם כאן, המטרה הסופית של ההונאה היא לגרום למעריצים של המפורסם לבקר באתר ולהזין את קוד ההפניה, כדי לזכות באפשרות לרכוש מוצרים של אותו מפורסם בהנחה. וגם כאן, אין שום עסקה הזאת, והקודים האלה מוסיפים לפושע הסייבר עוד כסף מזומן או פרסים לשימוש ב-Temu.

5. הונאות 90% הנחה

עליכם להיזהר גם מפרסומות ומהודעות דוא״ל שמבטיחות הנחות ענקיות על מגוון רחב של פריטים שמוצעים למכירה ב-Temu. הן ישתמשו בטכניקות הנדסה חברתית קלאסיות כמו יצירת תחושת דחיפות באמצעות הצעות מוגבלות בזמן והנחות מפליגות. אך, הקלקה על הקישור שבפרסומות או בהודעות האלה יוביל אתכם לאתר פישינג שמתחזה לאתר המקורי, שבאמצעותו הפושעים יאספו את פרטי האשראי שלכם. עכשיו הם מחזיקים בפרטים האישיים והכספיים שלכם, אך אתם לא תקבלו את ההזמנה שלכם לעולם.

אילוסטרציה. צילום: pixels.

כיצד לשמור על הבטיחות בזמן קניה ב-Temu

לזכותם של Temu, יש לציין שהם משפרים את האבטחה שלהם באמצעות השקת תוכנית לציד באגים, תוך כדי ניסיון לצמצם את כמות ניסיונות ההונאה בפלטפורמה. לאחרונה, Temu זכתה בצו מניעה מקדמי מטעם בית משפט אמריקאי כנגד אתרים שהתחזו לאתר שלהם, אך עם זאת, בחברת אבטחת המידע ESET מסבירים כי עליכם להיות ערניים ולזכור את הטיפים הבאות:

· אל תקליקו לעולם על קישורים שמופיעים בפרסומות או בהודעות מייל מפתיעות.

· אם אתם רוצים לבדוק הצעה של Temu שפורסמה ברשת, בקרו ישירות באתר שלהם.

· אל תשמרו את פרטי התשלום שלכם בחשבון. בנוסף, הגדירו אימות דו-שלבי כך שהחשבון יהיה מוגן ע״י יותר מסיסמה בלבד. היום Temu מציעים אימות דו-שלבי שמבוסס על SMS, שאמנם אינו מתקרב לרמת הבטיחות שמתאפשרת ע"י מפתחות אבטחה פיזיים או אפליקציות אימות ייעודיות, אך עדיין עדיף על הישארות ללא אימות דו-שלבי כלל.

· הימנעו מכניסה להצעות שדורשות מכם להזין קוד הפניה ל-Temu – במיוחד כאלה שכוללות אנשים מפורסמים.

· בחנו היטב מה אתם קונים כדי להימנע מאכזבה עם קבלת המוצר.

· פלטפורמת Temu אכן מציעה מבצעים מיוחדים ומחירים נמוכים, אך הנחות גדולות מדי עשויות להתגלות כהונאה. בצעו חיפוש באינטרנט כדי לראות אם מישהו כבר הזכיר את ההצעה בה אתם צופים.

אילוסטרציה. צילום: pixels.

ככלל, מומלץ להיזהר ולשקול אילו נתונים אתם מעבירים לאפליקציית Temu ואילו הרשאות אתם מאפשרים לה, או לכל אפליקציה אחרת לטלפון הנייד. הנה כמה מקדמי בטיחות קלים ליישום בהם תוכלו להשתמש אם אתם חוששים מחשיפת מידע רב מדי ל-Temu או לחנויות ושירותים מקוונים אחרים.

· שקלו שימוש באתר האינטרנט של הפלטפורמה במקום באפליקציה.

· הימנעו מהתחברות ל-Temu דרך החשבון שלכם ברשתות חברתיות ומחיבור החשבון לחשבונות מקוונים אחרים.

· השתמשו בכרטיסי אשראי חד-פעמיים או בשירותי תשלום כמו PayPal כדי להימנע מהנזקים הכרוכים בדליפה אפשרית של פרטי כרטיס האשראי שלכם.

אמנם אין עדויות לכך שהאתר כולו הוא הונאה, אך פושעי סייבר עדיין יכולים להשתמש בו כדי לרמות את הקונים. אנו ממליצים לנקוט במשנה זהירות בכל מקרה בו אתם מבצעים רכישות ברשת.

הונאות באינטרנט ESET קניות באינטרנט פריצת סייבר מתקפת סייבר קניות אונליין שופינג און-ליין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד