י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ברוך דיין האמת

מגדולי תלמידי הגר"ח שמואלביץ: הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל

הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל מחשובי תלמידי החכמים בירושלים ומגדולי תלמידיו של ראש ישיבת מיר מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל הלך לעולמו בגיל 79. הלוויתו תתקיים הלילה בירושלים

מגדולי תלמידי הגר"ח שמואלביץ: הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל
הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בירושלים הלך לעולמו הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל משכונת עזרת תורה שכיהן ר"מ בישיבת 'בית שמואל' - משנת עקיבא והוא בן 79 בפטירתו. 

המנוח זצ"ל נולד בכ"א ניסן תש"ד לאביו הגאון הצדיק רבי בן ציון חיים פריימן זצ"ל שכיהן כמרביץ תורה בעולם התורה. ולאמו מרת שושנה ע"ה לבית ברזל.

בבחרותו למד בישיבת פוניבז' בבני ברק ולאחר מכן בישיבת מיר בירושלים שם התקרב לרבו ראש הישיבה מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל בו דבק ואף ללמד איתו חברותא בשעות אחר הצהריים. 

רבי דוד זצ"ל נשא חן מיוחד בפני רבו רבי חיים שמואלביץ זצ"ל שכאמור צירפו לחבורותא, רבי דוד שתה בצמא את דברי רבו. 

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו שתחי', בתו של הגאון הצדיק רבי יהודה צבי דייטש זצ"ל.

לימים סיפר על דמותו של מרן הגר"ח שמואלביץ זצ"ל: "זכורני שפעם בעת שלמדנו כחברותא, נכנס לביתו הרב מנחם פרוש, היו אלו ימי הבחירות, ובפיו של הרב פרוש היתה בקשה: היות ומקיימים עצרת בחירות בירושלים למען רשימת אגודת ישראל, הוא מבקש שרבי חיים ישא דברים. רבי חיים השתמט בתחילה בטענה שישנם אחרים שמטיבים לדבר, אך הרב פרוש הפציר ואמר: "אז דער ראש ישיבה זאגט, איז גיזאגט". ואכן כשרבי חיים דיבר היה זה – כפי שאמרנו – מתוך אישיותו הגדולה וראייתו העמוקה והנוקבת. משהפציר בו עוד ועוד, ניאות רבי חיים לדבר. במשאו בעצרת הביא את דברי המדרש תנחומא בניצבים "אתם ניצבים היום כולכם" – מה זה כולכם? "משל לאגודה של קנים, כל זמן שהם מפוזרים אחד אחד, כל תינוק משברם, אבל כשהם אגודים באגודה אחת אי אפשר לשוברם". הדברים היו כל כך הולמים, כל כך מותאמים וממילא השפעתם הייתה עצומה". 

עוד סיפר: "רבי חיים התבטא פעם בעת הלימוד: "עכשיו אומרים רק דברים 'מוכרחים' – דהיינו, בעת הלימוד אנו יכולים לומר רק מה שמוכרח בוודאות. בהקשר זה התבטא פעם בדרך צחות על דבר שנאמר בשיעור: "לדבר זה יש 'הכרח' – יודע אתה איזה הכרח? 'פרנסה'… כלומר, לפעמים המחויבות לומר שיעור מזקיקה את האומר להשמיע גם צדדים שאינם מוכרחים. אבל בעת הלימוד בחברותא אומרים רק מה שבאמת מוכרחי". 

ברבות השנים מונה לשמש כר"מ בישיבת 'בית שמואל' - משנת עקיבא בקרית מטרסדורף בירושלים שם העמיד תלמידים. היה מחשובי תלמידיה חכמים בירושלים ובפרט בשכונת עזרת תורה שם היה לאחת הדמויות החשובות בשכונה. כל חייו הרביץ תורה, הלכה ומוסר. 

המנוח זצ"ל אף ליקט את הספר 'מים חיים' על פרק כל שעה שנכתב מכתבי תלמידים מתוך מו"מ ולימוד בצוותא עם מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצוק"ל ראש ישיבת מיר.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות, חתנים וצאצאים. 

הלוויה תצא הלילה בשעה 23:30 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל בהנחת אבן הפינה לביהמ"ד החדש בישיבת 'בית שמואל' - משנת עקיבא לפני 15 שנה. במרכז התמונה: ראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד שיבלחט"א

מיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד