כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מתחיל להדאיג

שוב תקלה במערכת המחשוב של בתי החולים

בתי החולים שעובדים עם תוכנת 'קמיליון' הונחו לגבות את גיליונות התרופות באופן ידני, זאת בעקבות תקלה חוזרת במערכת המחשוב 

שוב תקלה במערכת המחשוב של בתי החולים
מיטות אשפוז בביה"ח צילום: פלאש 90

תקלה נוספת במערכת המחשוב 'קמיליון': אחרי שבוועדת הבריאות נאמר השבוע כי רק ל-188 מטופלים נרשמו תרופות שגויות בעקבות התקלה, שנטען כי נחסמה, הלילה (רביעי) מעדכן משרד הבריאות על תקלה נוספת. בתי החולים שעובדים עם 'קמיליון' הונחו לגבות את גיליונות התרופות באופן ידני.

כזכור לפני כשבוע דווח כי תקלה במערכת המחשוב 'קמיליון' המשמשת בתי חולים גרמה לכך שחלק מהמטופלים קיבלו רשימת תרופות לא נכונה. למשרד הבריאות דווח על התקלה לפני 10 ימים, ובימים אלה נבחן היקפה, ונבדקת גם האפשרות שנגרמה כתוצאה ממתקפת סייבר.

כתוצאה מהתקלה אל רשימות תרופות של מטופלים שהגיעו לאשפוז חוזר בבית חולים הועתקו תרופות של מטופלים אחרים. זה יכול לקרות בכל שלב בטיפול אבל במיוחד בשחרור, כך שהמטופל יוצא מבית החולים עם רשימת תרופות לא נכונה שהוא חושב שעליו ליטול.

עם קבלת הדיווח חברת 'אלעד' שמפעילה את מערכת המחשוב חסמה את התקלה כך שלא יווצרו טעויות חדשות, אבל עדיין ייתכן שיש מטופלים רבים שמחזיקים ברשימת תרופות שגויה. הערכת משרד הבריאות היא שמדובר ב'עשרות רבות', אבל גורמים שם לא יודעים להגיד אפילו מתי התקלה התחילה וכמה אחורה צריך לבדוק, כך שייתכן שהמספרים גבוהים יותר. במשרד עוד לא יצרו קשר עם המטופלים שיש חשש שקיבלו רשימת תרופות שגויה, ואין עדיין עדות למקרה של מטופל שנגרם לו נזק מנטילת תרופות שלא יועדו לו, אבל זה כמובן החשש העיקרי.

לא כל בתי החולים משתמשים בקמיליון. במשרד אמרו שמדובר בבתי החולים הממשלתיים ואלו של כללית, אבל ברמב"ם לדוגמה משתמשים במערכת עצמאית שפיתחו אצלם. וגם בתי החולים עצמאיים כמו שערי צדק ולניאדו לא משתמשים בה.

מה חשוב לדעת? אם שוחררתם לאחרונה מאשפוז בבית חולים שמשתמש בקמיליון, פנו לרופא בקופת החולים כדי לוודא שלרשימת התרופות שקיבלתם בשחרור לא הסתננו תרופות אחרות. אם יש תרופות חריגות, תבררו מול בית החולים אם יש סיבה שהן שם, או שזו תוצאה של התקלה.

ביום שני דווח על חשד לאירוע סייבר ברמב"ם. האירוע זוהה במערכות המחשוב של בית החולים ונבלם ללא שיבוש או השפעה על המערכות השונות ועל פעילות המרכז הרפואי, שמעניק טיפולים כרגיל. אז נמסר כי המקרה בבדיקה.

משרד הבריאות בתי החולים בית חולים תקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד