ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
יפגעו בתקשורת

האם החות'ים עלולים לחבל בכבלים תת-ימיים?

החות'ים מאיימים לחבל בכבלי התקשורת התת-ימיים החיוניים, כולל קווי אינטרנט, העוברים מתחת לים האדום - המחברים את אסיה לאירופה. האם החות'ים עלולים לחבל בקווים אלו? הם כמעט בטוח היו עושים זאת אם הם היו יכולים

האם החות'ים עלולים לחבל בכבלים תת-ימיים?
סיבים אופטים צילום: FREEPIK

החות'ים בתימן לא הסתירו את נחישותם להגיב על התקיפות האוויריות נגדם בהנהגת ארה"ב שכוונו לאתרי שיגור הטילים והמל"טים שלהם. ארה"ב תקפה בתגובה ליותר מ-30 התקפות מצד החות'ים על ספינות בינלאומיות בים האדום ובמפרץ עדן.

הממשלה הלגיטימית של תימן, המוכרת על ידי האו"ם בעיר עדן, הזהירה כי החות'ים, שכבשו חלק גדול מתימן ב-2014, מאיימים כעת לחבל בכבלי התקשורת התת-ימיים החיוניים, כולל קווי אינטרנט, העוברים מתחת לים האדום - המחברים את אסיה לאירופה.

האזהרה הגיעה לאחר שערוץ המקושר לחות'ים בטלגרם פרסם מפה המציגה מסלולי כבלים תת-ימיים בים האדום.

האם החות'ים עלולים לחבל בקווים אלו? הם כמעט בטוח היו עושים זאת אם הם יכולים. על פי הדיווח ברשת BBC, המחבלים החות'ים טענה כי הם מחזיקים את מפות המציגות את כבלי התקשורת התת-ימיים העוברים על פני קו החוף שלהם, כשהם עוברים דרך מיצר באב אל-מנדב.

אבל כבלי הסיבים, הנושאים 17% מתעבורת האינטרנט בעולם, שוכנים על קרקעית הים ברובם מאות מטרים מתחת לפני הים - הרבה מעבר להישג ידם של צוללנים.

ארה"ב ורוסיה בעלות יכולת ימית לחתוך את הכבלים, צריכות צוללת מים עמוקה שתשוגר מספינת אם, עם זוג מספריים ענקיות לניתוק הכבלים על קרקעית האוקיינוס. עם זאת, יהיה קשה יותר עבור החות'ים לעשות זאת.

"אני מעריך שזה לא רציני, אלא אם כן מדובר בהתקפה על מסוף", אומר מפקד הצוללות לשעבר של הצי המלכותי הבריטי ג'ון גובר, על הטענות שהארגון התימני מאיים לחבל בכבלים.

לחות'ים יש את איראן וחיזבאללה, החות'ים בנו ארסנל אדיר של טילים ומל"טים. במהלך שמונה השנים האחרונות הם ירו אלה לעבר סעודיה, איחוד האמירויות, ישראל, ספינות מלחמה של ארה"ב ובריטניה - כמו גם כל כלי שיט שהם חושדים בקשרים עם ישראל, ארה"ב או בריטניה.

אז האם איראן תוכל לאפשר לחות'ים לחתוך את הכבלים התת-ימיים?

"אין שום דבר שראיתי אצל איראן שיכול לגעת בכבלים האלה, בוודאי לא עם הצוללות שלהם", אמר ראש הצי המלכותי הבריטי לשעבר טום שארפ. "צלילה היא אופציה, אבל היא עמוקה, אז אני חושב שזה לא אמיתי".

אם איראן תאפשר לבעלי בריתה לחבל בכבלי האינטרנט התת-ימיים בעולם יהיה גם צעד מסוכן מצד טהראן.

הסכסוך הנוכחי בין ארצות הברית ובעלות בריתה ברחבי המזרח התיכון מכויל במידה מסוימת. ארה"ב נתנה אזהרה של מספר ימים לפני שפגעה בבסיסי המיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק ובסוריה, ואפשרה לאנשי מפתח להימלט לפני התקיפה.

ניתוק כבלי תקשורת עולמיים תהיה הסלמה גדולה שעלולה אפילו לגרום למתקפות תגמול על איראן עצמה.

רוסיה ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד