כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
המחאות ממשיכות

הסערה סביב בית החיים העתיק באומן מתפשטת גם לבריטניה

לאחר המחאות מול הקונסוליה האוקראינית בישראל בימים האחרונים נוכח החלטת הממשל האוקראיני לאשר את חילולו של בית העלמין העתיק באומן שבאוקראינה, מתרחבות המחאות הסוערות גם לעבר אדמת בריטניה

הסערה סביב בית החיים העתיק באומן מתפשטת גם לבריטניה
המחאה בבריטניה צילום: יוסי - פלאש 1

ההפגנות היומיות מול הקונסוליה האוקראינית בעקבות החלטת רשויות אוקראינה לאשר תכנית אדריכלית הכוללת הכחשת קיומה של בית החיים באומן, מתפשטת גם לעבר אדמת בריטניה. הרבנים ועסקנים מחדדים: בימים הבאים יתפשט גל המחאות נגד השלטון האוקראיני במדינות נוספות.

בהמשך למחאות שנערכו בארץ ישראל מול השגרירות האוקראינית ברמת גן, התקיימה השבוע הפגנה גם מול השגרירות האוקראינית בבריטניה, שם נאספו מאות יהודים, באופן ספונטני למחאה על ההחלטה התמוה בהכחשת קיומו של בית העלמין העתיק, בעיר אומן שבאוקראינה.

כידוע בעיר אומן שבאוקראינה שוכן בית הקברות היסטורי עתיק יומין ורב ממדים, בו נקברו במשך -400 שנה, מאות אלפי יהודים, החל משנת 1400 ועד לשנת – 1810 (סביבות שנת ק"נ - תחילת שנת ה-ה' אלפים ועד לשנת תק"ע). אחרון הנקברים במקום הוא רבי נחמן מברסלב, שנקבר בשנת תקע"א בטבורו של בית הקברות זה.

בית הקברות עתיק זה טומן בתוכו רבבות של יהודים קדושים גדולי האומה ביניהם 30,000 יהודים שכללו את כל יהודי קהילת העיר אומן, בחורים בתולות זקנים ילדים ונשים שנרצחו במיתות אכזריות בטבח הנוראי בשנת 1768 (תקכ"ח), בידי ההיידמקים ובראשם רב המרצחים גנאטא, רק משום היותם יהודים.

בשנים האחרונות החלו יזמים שונים אנשי נדל"ן לנטוש את עיניהם על שטחים אלו והחלו בחיסול בית הקברות ולחלל חלקה אחר חלקה עבור בצע כסף בבניית בניינים רבי קומות, תוך כדי ריסוק עצמותיהם של הקבורים במקום שנזרקים לאשפתות.

נדגיש כי חלקות אלו נרכשו בכסף מלא ע"י הנפטרים הקבורים במקום ובני משפחותיהם על מנת להישאר קבורים וטמונים בפיסת האדמה הקטנה שנשארה להם עלי אדמות.

יהודים מרחבי העולם כולו שהשמועות על הרס בית הקברות הגיע לאוזנם נזעקו על הפשע המחפיר ולחמו נגד אותם יזמים תאבי בצע כסף במשך כ-7 שנים לעצור את ההרס המחריד. אלא שבחודשים האחרונים החליטו גורמי הממשל האוקראיני באופן תמוה לאשר את הבניה במקום תוך כדי חיסולו של בית הקברות ההיסטורי כולו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבועות האחרונים הוקם וועד פעולה של עסקנים ידועי שם ביניהם גם בני ארה"ב ואירופה, המתאגדים תחת השם, 'הוועד היהודי העולמי להצלת בית העלמין העתיק באומן' אלו נכנסו לעובי הקורה לפעול ולהפעיל למען הצלתו המוחלטת של הבית החיים הקדוש בעיר אומן.

דרישתם דרישת העם היהודי כולו כי ממשלת אוקראינה תעצור באופן מיידי את כל העבודות בבית החיים העתיק.

אחד הפעילים אומר ל'בחדרי חרדים': "זה לא מציאותי שאותם קדושים הקבורים במקום אלו שנרצחו באכזריות נוראה יתפנו עבור מבני נדל"ן, אנו דורשים כי ממשלת אוקראינה תעצור את ההרס בבית הקברות באומן ותשמור על המורשת היהודית!"

"אנו לא ננוח ולא נשקוט עד שיעצרו כליל את ההרס של בית העלמין העתיק והקדוש בעיר באומן!".

אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד