י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לחץ על ישראל

דיווח: החלון להגיע להסכם נורמליזציה עם סעודיה ייסגר בקרוב

יורש העצר מחמד בן סלמאן אמר לבלינקן בביקורו בממלכה כי יש צורך להגיע להפסקת אש לפני שיהיה אפשר לנורמליזציה עם ישראל. בן סלמאן אמר לבלינקן: "אם לא תהיה הפסקת אש בתוך שבועות - חלון ההזדמנויות ייסגר"

דיווח: החלון להגיע להסכם נורמליזציה עם סעודיה ייסגר בקרוב
בלינקן ויורש העצר הסעודי צילום: משרד החוץ האמריקאי

ממשל ביידן מאמין שעדיין ניתן לתווך הסכם נורמליזציה היסטורי בין ערב הסעודית לישראל, אך החלון להסכם ייסגר בגלל הלחימה שעדיין מתנהלת בעזה.

סעודיה לא תסכים להתקדם עד שתהיה הפסקת אש, אך המגעים לעצירת הלחימה נתקעו, כך על פי גורמים אמריקאים וסעודים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, שביקר השבוע במזרח התיכון, דוחף להסכם נורמליזציה בשיחות עם בכירים סעודים וישראלים, כחלק ממאמץ רחב יותר לסיים את מלחמת עזה, לבודד את איראן ולייצב את האזור.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אמר לבלינקן כי יהיה צורך להגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי לפני כל התקדמות בנורמליזציה.

ראש הממשלה נתניהו דחה ביום רביעי את תנאיו של חמאס להפסקת האש בעזה, לאחר שחמאס דרש לשחרר אלפי אסירים יחד עם ויתורים נוספים.

התמונות היומיומיות של נשים וילדים פלסטינים מתים בעזה, עוררו את ההתנגדות הערבית למלחמתה של ישראל, מה שגרם לריאד להיזהר מהכרה דיפלומטית אלא אם ישראל תעצור את המלחמה ותסכים להקמת מדינה פלסטינית.

עסקה ישראלית-סעודית היא חלק מתוכנית רחבה יותר שלאחר המלחמה שהממשל האמריקאי דוחף, הכוללת שיקום של רצועת עזה המרוסקת עם תמיכה כספית מממשלות ערב והקמת רשות פלסטינית מחודשת שתשלוט ברצועה לאחר נסיגת ישראל, תוכנית שנותרה רצופת מכשולים.

לפני ה-7 באוקטובר, האמריקאים האמינו שהם יכולים להביא להסכם נורמליזציה על ידי מתן תמריצים לנסיך הכתר הסעודי שחשובים לו יותר מאשר מדינה פלסטינית, כולל הסכמי הגנה הדוקים יותר עם ארה"ב וסיוע בתוכנית הגרעין האזרחית של ערב הסעודית.

גורמים רשמיים אמריקאים פרסמו את הפרטים הקטנים יותר של מה שהם קיוו שיהיה הסכם השלום החשוב ביותר במזרח התיכון מזה דור. אך מלחמת עזה שינתה הכל, אמרו גורמים רשמיים.

לאחר שבלינקן ניהל שיחות עם יורש העצר בריאד, הממלכה הודיעה כי "העבירה את עמדתה הנחרצת לממשל האמריקני כי לא יהיו יחסים דיפלומטיים עם ישראל אלא אם כן תוכר מדינה פלסטינית עצמאית בגדה המערבית ובעזה. עם מזרח ירושלים כבירתה", כך מסר משרד החוץ של סעודיה.

ישראל חייבת גם לעצור את פעולתה הצבאית בעזה ולהסיג את חייליה מהרצועה, נאמר בהצהרה.

בן סלמאן אמר לבלינקן בפגישתם כי החלון להגיע להסכם נורמליזציה עם ישראל השנה ייסגר, אלא אם ניתן יהיה להגיע להסכם הפסקת אש תוך שבועות.

חמאס סעודיה מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד