י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חשש במשרד האוצר

הערעור שנכשל: הדרמה בשעות שלפני החלטת הדירוג

החשב הכללי באוצר שלח מסמך מפורט בו הוא מסביר מדוע לדעתו אין להודיע על החלטת דירוג | אלא שהערעור ששלח נדחה לאחר רבע שעה

הערעור שנכשל: הדרמה בשעות שלפני החלטת הדירוג
רשות המיסים צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לאחר שאתמול (שישי) חברת דירוג האשראי הבין-לאומית מודי'ס (Moody's) החליטה להוריד את דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של A1 לרמה של A2, עם תחזית שלילית, הערב מתבררים רגעי הדרמה בשעות שלפני ההכרזה על הורדת הדירוג. במהלך יום שישי לפני הודעת הדירוג, ישראל ערערה על ההחלטה המסתמנת ונדחתה.

הערעור הוגש במסמך מפורט בן 15 עמודים ששלח החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, בו הוא הסביר למה לדעתו אין הצדקה להורדת הדירוג. אלא שלאכזבת הבכירים בבנק ישראל, אחרי רבע שעה הגיעה תשובה שהערעור נדחה. החשש בישראל הוא שחברות הדירוג הנוספות – פיץ' ו-S&P – ילכו בעקבותיה ויורידו גם הם את דירוג האשראי.

בהודעת הדירוג עצמה נכתב כי השלכות המלחמה מעלות "באופן מהותי את הסיכונים הפוליטיים במדינת ישראל, מחלישות את הרשות המחוקקת והמבצעת ופוגעים בחוסנה הפיסקלי של המדינה בעתיד הנראה לעין.  בעוד שהלחימה בעזה יכולה לרדת בעצימותה ואף להיעצר, אין כרגע הסכם לסיומו של העימות או הסכם על תכניות ארוכת טווח לשיקום וחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל. סביבת הביטחון הירודה מרמזת על עלייה בסיכונים החברתיים וכן מאותתת על חולשתם של הרשות המחוקקת והמבצעת למול ההערכות הקודמות של החברה".

עוד נכתב: "מציינים לטובה את ההחלטה להעלות את המע"מ בשנה הבאה, ואת ההחלטה לפסול את עילת הסבירות. מציינים לרעה את האפשרות לפתיחת חזית בצפון, ואת חוסר היציבות הפוליטית שצפוי להימשך".

משרד האוצר דירוג האשראי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד