כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ה'שינדלר היהודי'

הסיפור שלא סופר: היהודיה שהצילה 10,000 פולנים

בשנת 1989 קיבלה היסטוריונית השואה אליזבת ווייט חבילה שהכילה את זיכרונותיה של רוזנת פולניה לא ידועה, שטענה כי הצילה אלפי אסירים ממחנה ריכוז נאצי. סיפורה המדהים שלא סופר, יתחרה בגבורה של אוסקר שינדלר שהציל יהודים רבים

הסיפור שלא סופר: היהודיה שהצילה 10,000 פולנים
מחנה השמדה נאצי, אילוסטרציה צילום: Pixabay

הרוזנת סוכודולסקה נסעה ברחבי מחנות מעצר והשמדה בפולין בזהות בדויה, עם עגלות מלאות במזון. תומן, בכיר באס-אס הנאצי שאל אותה 'מה יש במשאית הארורה הזו שלך?'. הרוזנת הגיעה למחנה מיידנק בראש שיירת המשאיות הרגילה שלה כדי להעביר לחם ומרק לאלפי אסירי מחנה הריכוז.

אבל במשאית הוסתרה אספקה ​​נוספת, סכיני גילוח ואלכוהול. הרוזנת הבריחה אותם לאסירים. התוכנית הייתה שהם יתנו לשומרים שלהם אלכוהול ויכניעו אותם כאשר פרטיזנים פולנים יתקפו את הרכבת.

תומן הנאצי שנא את הרוזנת הפולניה שרשמית היתה אריסטוקרטית, וחלם למצוא סיבה לתלות אותה במחנה שלו. למזלה, הוא לא גילה את זהותה. הרוזנת לא הייתה אריסטוקרטית, וגם שמה לא היה סוכודולסקה.

היא הייתה ג'נינה ספינר מהלברג, יהודיה מתמטיקאית מבריקה, קצינה במחתרת הפולנית. חייה המוקדמים של ג'נינה הכינו אותה לתפקיד הרוזנת סוכודולסקה.

היא היתה בתו של בעל אחוזה יהודי עשיר, והכירה את האצולה המקומית כתוצאה מקשרי מסחר. בגיל 22 היא קיבלה דוקטורט. מהאוניברסיטה בלבוב (היום לבוב, אוקראינה) בעלה, הפילוסוף הנרי מהלברג, היה פעיל בחוגים האינטלקטואלים של לבוב לפני המלחמה.

היא והוריה ברחו יחד עם ידיד משפחתה הוותיק הרוזן אנדז'יי סקז'ינסקי, שהבטיח לספק להם מסמכים מזויפים שהם נוצרים פולנים אם ילכו איתו ללובלין.

בלובלין הפכה ינינה לרוזנת סוקודולסקה. אבל אפילו כפולנים אתניים כביכול, בני הזוג מהלברג עדיין עמדו בפני רדיפה.

הנאצים ראו בפולנים אויבים תת-אנושיים רק קצת יותר טובים מהיהודים, הגרמנים רצחו כמעט שני מיליון פולנים לא יהודים וכן שלושה מיליון יהודים פולנים.

כשהיא עדה לסבל ולמוות מסביב, החליטה ג'נינה לעשות כל שביכולתה כדי להציל אחרים ולהתנגד לגרמנים.

הסיפור של ג'נינה הוא ייחודי. היא הייתה יהודיה שהצילה לא-יהודים. באמצעות הרוזן סקז'ינסקי, היא הפכה לפקידה בארגון סיוע פולני שהגרמנים הרשו רק לפולנים שאינם יהודים להיות חלק ממנו.

עם הגרמנית המושלמת שלה, היא ניהלה משא ומתן עם בכירי הנאצים והאס-אס, והביאה לשחרורם מהשבי של אלפי פולנים, כך לפי ה'דיילי מייל'.

היא השתמשה במשלוחים ככיסוי להברחת הודעות, ספרים, ציוד רפואי וכלי נשק לחברי המחתרת הכלואים במחנות.

בכל משלוח עברה ג'נינה את הבניין שבו היו תאי הגזים של מיידנק. 63,000 יהודים נרצחו במיידנק. יאנינה ראתה את העשן מהמשרפה של המחנה, וידעה את מקורו. לבסוף התכנון לתקוף את הרכבת התבטל מסיבות שונות. וההבנה שהיא נתנה לאסירים תקוות שווא לחופש מילאה את יאנינה וזעם.

בסוף מלחמת העולם השנייה, ג'נינה ניהלה משא ומתן לשחרורם מהשבי של כמעט 10,000 פולנים. אי אפשר לקבוע כמה עוד שרדו הודות לפעילות שלה.

ובכל זאת, עד סוף ימיה, היא היתה עם נקיפות מצפון על החיים הרבים שלא הצליחה להציל. ג'נינה שרדה את המלחמה והייתה פרופסור למתמטיקה בשיקגו כשנפטרה ב-1969.

הסיפור שלה הוא סיפור של אומץ מול אכזריות שאין לתאר.

מלחמת העולם השניה פולין אושוויץ נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד