ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מצה שמורה

בג"ץ קבע: אין להתערב בפקודות הצבא בעניין חמץ בבסיסים בפסח

בית המשפט העליון דחה את העתירה להכנסת חמץ פה אחד וקבע כי אין להתערב בפקודות הצבא לעניין צריכת חמץ בבסיסי צה"ל במהלך ימי החג

בג"ץ קבע: אין להתערב בפקודות הצבא בעניין חמץ בבסיסים בפסח
מטבח בצה"ל. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בפסק דין שניתן היום (ראשון) בג"ץ קבע פה אחד כי אין להתערב בפקודות הצבא בעניין צריכת חמץ בבסיסי צה"ל בפסח. בפסק הדין נכתב כי באשר ל"שאלה המרכזית שהתעוררה בעתירה היא האם האיסור על צריכת חמץ במהלך חג הפסח בכל שטחי בסיסי צה"ל, להבדיל מאזורים שנועדו להכנת מזון ולהגשתו בלבד – פוגע באופן שאינו חוקתי בזכויות החיילים המעוניינים לצרוך חמץ בפסח. בית המשפט העליון דחה את העתירה פה אחד וקבע כי אין להתערב בפקודות הצבא לעניין צריכת חמץ בבסיסי צה"ל במהלך ימי החג". 

עוד נקבע כי "מדובר בפגיעה בעוצמה נמוכה יחסית, למשך ימים בודדים בשנה, ובמסגרת השירות הצבאי שמטבעו כרוך בשלילת חירויות נרחבת. אף ציבור החיילים הנפגע מההגבלה מצומצם באופן יחסי, שכן שחיילים רבים יוצאים לחופשת חג או רשאים לצאת מבסיסם במהלך היום, ואחרים נמנעים ממילא מלאכול חמץ בבסיס מטעמים שונים".

בשל כך נקבע כי אל מול פגיעה מתוחמת זו עומד אינטרס ציבורי חשוב – עמידת צה"ל בחובתו לספק מזון כשר לחייליו בחג הפסח ושמירה על הלכידות היחידתית. נמצא שיש לקבל את עמדת צה"ל כי האיסור על הכנסת חמץ דרוש לשם קביעת כשרות המזון המוגש בצה"ל במהלך החג, ועל מנת שלא להקשות על חיילים שומרי מצוות לשהות בחדרי מגורים עם חיילים המחזיקים ברשותם חמץ, ובכך לפגוע בשגרת החיים התקינה ביחידות במהלך החג ובלכידות הצבאית".

כזכור, בשנה שעברה לאחר שהצטברו עדויות ותלונות של חיילים מיחידות שונות, לפיהן נערכים "מסדרי חמץ", ללא התראה מוקדמת לחיילים כנדרש, כחלק מההכנות לפסח ולאחר עתירה של מספר ארגונים נגד ההוראה, בצה"ל עדכנו באופן רשמי כי "במסגרת ההנחיות שהופצו מחדש, נכתב כי יש להודיע לחיילים מראש על פעולות מתוכננות להכשרת מתחמים משותפים ביחידות ולאפשר לחיילים להיערך לכך".

 במכתב נאמר עוד כי "אין לערוך חיפושי חמץ על גופם של חיילים ובתיקיהם, וגם אין לערוך בדיקות יזומות של חמץ בכניסות לבסיסים. יש לנהוג ברגישות תוך שמירה על כבוד כל החיילים". במכתב צוין כי הגבלות הכנסת החמץ לבסיסים התחילו אפוא הבוקר, יומיים לפני תחילת החג.

בג"ץ פסק דין תקדימי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד