כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חוששים ממעקב

סטודנט לאיתור מטוסים מכעיס את אילון מאסק

סטודנט אמריקאי מרגיז אנשים עשירים וחזקים בעולם. הוא מפרסם היכן נמצאים המטוסים הפרטיים שלהם - וכמה פחמן הם פולטים. המערכת מסתמכת על נתונים זמינים לציבור שנאספים על ידי חובבנים  

סטודנט לאיתור מטוסים מכעיס את אילון מאסק
אילוסטרציה צילום: unsplash

סטודנט מפלורידה מרגיז דמויות עשירות ובעלות עוצמה. כיצד? בכך שמגלה לכולנו היכן נמצאים המטוסים הפרטיים שלהם - וכמה פחמן הם פולטים. "אני אוהב להיות הוגן", אמר ל-BBC. "אני מנסה לפרסם את המידע, לא משנה מי זה".

סוויני הוא בנו של בקר תפעול תחזוקה של חברת תעופה שגדל בפרברי אורלנדו. הוא אומר שתמיד היה לו עניין בתעופה ובטכנולוגיה, ובמיוחד בחברות SpaceX וטסלה של אילון מאסק.

תחביבי אלו הובילו אותו בהדרגה להקים אתר מעקב אחר מטוסים, TheAirTraffic.com, וחשבונות מדיה חברתית שעוקבים אחר מטוסים של מפורסמים, פוליטיקאים, טייקונים ואוליגרכים רוסים.

המערכת מסתמכת על נתונים שזמינים לציבור שנאספים על ידי חובבי טיסות שעוקבים אחר תנועת מטוסים כתחביב. המטוסים בשמיים שולחים איתות באופן קבוע היכן הם נמצאים, ואנשים יכולים לקלוט את האותות הללו על ידי קולטי תדרים לא יקרים שנמצאים על הקרקע.

"במקור פשוט עשיתי את זה כתחביב מכיוון שמצאתי את זה מעניין", אמר סוויני, שנמצא כעת בשנה השלישית שלו לתואר במדעי המחשב באוניברסיטת מרכז פלורידה. ככל שחלף הזמן, הוא מצא מטרה מוגדרת יותר. לדבריו, הוא מאמין "בחשיבות השקיפות והמידע לציבור". ויש זווית סביבתית: "העשירים מנסים להסתיר את פליטת הפחמן".

חלק גדול מהמידע הציבורי הזה הם נתוני טיסה שיכולים להראות מי הבעלים של מטוס והיכן הוא נמצא בשמים, אך לא מי נמצא עליו, או לאן האנשים האלה נוסעים לאחר שהמטוס נוחת.

אבל זו לא הפעם הראשונה שסוויני נמצא תחת לחץ לסגור את האתר שהקים מצד העשירים והמפורסמים.

אילון מאסק התחייב בשם חופש הביטוי לא לנקוט צעדים נגד חשבון המעקב של סוויני בטוויטר ב-2022. סוויני מנהל כעת חשבון שעוקב אחר מטוסו של מאסק באיחור של 24 שעות, על מנת לציית לכללים האוסרים על מעקב אחר מיקום בזמן אמת.

הוא גם מנהל חשבונות במספר אתרי מדיה חברתית שעוקבים אחר מטוסים בבעלות אנשי העסקים, ג'ף בזוס, ביל גייטס, מארק צוקרברג, דונלד טראמפ ואחרים.

 

אילון מאסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד