כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בחודש וחצי

ועדת החוץ והביטחון אישרה את הארכת החיסון על קצא"א

ועדת החוץ והביטחון אישרה את הארכת החיסון על קצא"א בחודש וחצי בלבד. יו"ר הוועדה אדלשטיין: "אני מציע לממשלה לשנות את הגישה, לבוא בדין ודברים ולהביא לוועדה הצעות קונקרטיות, אחרת הצו יתפוגג אוטומטית"

ועדת החוץ והביטחון אישרה את הארכת החיסון על קצא"א
יולי אדלשטיין צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון בהצעת צו העונשין (הכרזה על עניין סודי)  שעוסק בהארכת החיסיון על חברת קצא"א.

לפני כשנה, אישרה הוועדה את הארכת הצו בשנה בלבד, וזאת בניגוד לבקשת שר האוצר להארכתו עד לסוף שנת 2027, כך שתוקפו של הצו עומד לפוג ב-15 לפברואר. כעת, פנה שר האוצר לוועדה בבקשה לאשר את הארכת הצו, וציין בפנייתו כי לאור היעדר שינוי בנסיבות המשליכות על הצורך בצו העונשין, יש צורך להאריך את המועד בהתאם להחלטת הממשלה עד ל-31 בדצמבר 2027.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "במהלך השנה האחרונה אף אחד לא יצר קשר וניסה לבוא אלינו ולראות אם יש דברים שטעונים שינוי. כידוע, ב7.10 פרצה מלחמה ולמרות העומס הרב הוועדה, פנינו בנושא לגורמים הרלבנטיים אך כל הפניות שלנו לא זכו למענה ואפילו לא התקיימו פגישות ושיחות.

אני אומר כבר בפתח הדיון, בקשתי תהיה להאריך את הצו בחודש בלבד. אם במהלך התקופה הזו יצרו קשר הגורמים הממשלתיים לדיון רציני עם הצעות קונקרטיות, אז במהלך חודש מרץ הוועדה תתכנס על מנת להאריך את הצו. אם לא, אני לא בטוח שהצו יבוא לעוד דיון ואז הוא יתפוגג אוטומטית."

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון אמר: "הנושא הזה כל כך חשוב וצר לי שעדיין אנחנו לא מקבלים את התשובות הברורות מדוע במדינה דמוקרטית, אנחנו צריכים לחכות כל כך הרבה זמן. זה לא הגיוני שאנחנו כרשות וכאיגוד לא יכולים לבדוק את ההיבטים הסיכוניים והסביבתיים לתושבים שלנו. מספיק הופקרנו ב7.10. אני מבין את הצורך של החברה ואת ההיבטים הביטחוניים, אבל אני מבקש שבחודש הזה יתנו את התשובות הברורות.יש לנו 176 אלף תושבים שכמהים לדעת מה באמת קורה בקצא"א וזה מגיע להם בזכות לא בחסד."

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת אמר: "הכל נאמר כבר על חשיבותו של מפרץ אילת ועל ההשלכות של חוסר השליטה במה שקורה. אילת נמצאת במשברים כבר 4 שנים ברציפות ואנחנו לא יכולים לקחת עוד סיכונים, העיר לא תשרוד משבר נוסף וצריך להיערך ולמנוע את זה."

גיא סמט, מנכ"ל המשרד הגנת הסביבה אמר: "צו החיסיון קובע שנושאים בתחום הסביבה יכולים לכאורה להיות חשופים בפני הציבור, אבל מותיר את ההחלטה בידי חברת קצא"א שיכולה להחליט איזה מידע למסור ואיזה לא. זה מנגנון שבעיננו לא סביר ומבחינתנו החלטה של החברה כאשר המשרד שלנו לא מעורב, היא לא סבירה. החודש שניתן אמור לקבע מנגנון שקוף לאזרחים. הסוגיה היא לא אם המשרד יהיה חשוף למידע, כי הוא מקבל את המידע, אלא שהציבור יהיה חשוף."

צבי ניקסון, היועץ המשפטי קצצ"א אמר: "כל החומר מגיע למשרד להגנת הסביבה. אם מגיע בקשת לחופש המידע בנוגע לחיסיון, קצא"א לא מקבלת את ההחלטה אלא אנחנו פונים לאוצר והם אלה שמחליטים, האמירה שאנחנו מחליטים היא לא נכונה. קצא"א לא ביקשה את החיסיון, החיסיון הוא של המדינה, אנחנו לא זקוקים לחיסיון. אני בתור אזרח מבין את החשיבות של החיסיון למדינה."

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין אמר בסיכום הדיון: "שלא ישתמע שמישהו כאן לא מבין את החשיבות של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה ואת החשיבות של קצא"א, במיוחד בארבעת החודשים האחרונים. אני כאזרח, כח"כ וכיו"ר הוועדה מאוד לא רוצה להגיע למצב שמסיבות פרוצדורליות יפוג התוקף ולכן אני מציע לממשלה לשנות את הגישה, לבוא בדברים עם הוועדה ולהציע הצעות קונקרטיות. במידה ויהיו דברים הגיוניים שיתנו בצו, הוועדה תתכנס במהלך חודש מרץ כדי לאשר אותם."

הוועדה אישרה פה אחד את הצעת היו"ר להאריך את הצו עד ל-31 למרץ.

יולי אדלשטייין ועדת חוץ וביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד