כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אחרי הפרסום ב'בחדרי'

פנייה למח"ש: "להדיח את השוטרים מתפקידם"

בעקבות התיעוד שנחשף ב'בחדרי חרדים', הוגשה פנייה דחופה בדרישה להשעות את מפעילי המכת"זית שתועדו מתיזים בכינון לעבר אישה וילדיה בירושלים: "מדובר ללא ספק באלימות משטרתית חמורה ללא כל צורך"

ארכיון
ארכיון צילום: ישי ירושלמי

ארגון זכויות האדם 'בצלמו' פנה בסוף השבוע למחלקה לחקירות שוטרים וביקש לפתוח בחקירה נגד מפעיל המתכ"זית, שכיוון לעבר אישה וילדיה במהלך מחאה בירושלים בשבוע שעבר.

בתיעוד החמור שהתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', נראית האישה, שחוזרת יחד עם ילדיה ממוסדות החינוך, נקלעת לאחד ממוקדי המחאה ברחוב יחזקאל בירושלים בשבוע שעבר. למרות ניסיונה להימלט, מפעיל המכת"ז מכוון לעברה את זרנוק המים, מה שגורם לנפילת אחד הילדים.

בפניה למח"ש, ששיגר עורך הדין מיכאל ליטווק, נאמר כי מהתיעוד עולה "שרכב המכת"זית משפריץ בואש בכינון ישיר אך ורק על אישה וילדיה, כאשר אף אחד לא נמצא לידם. לא רק זאת, האישה אף מחזיקה תינוק בידיה. מהתיעוד ניתן לראות כי אין שום אלימות או מפגינים אלימים לידם, אלא אנשים העומדים על המדרכה, מה שכמובן חוקי לגמרי".

• האישה מנסה להימלט עם ילדיה - ונפגעת מהמכת"זית 

"מדובר ללא ספק באלימות משטרתית חמורה ללא כל צורך. נוסף על כך, הדבר איננו חוקי שכן נהלי אגף המבצעים קובעים כי 'הפעלת בואש בשטח צפוף ובנוי תיעשה רק לאחר שנשקלו כל ההשפעות על ההפעלה על אוכלוסייה תמימה וההשפעה הסביבתית  שעלולה להיגרם'.  בנוסף סעיף 7 קובע מפורשות כי 'יש להימנע ככל האפשר משימוש ישיר כלפי נשים הנחזות בהריון ילדים וקשישים. עם איסור כלפי ילדים על אחת כמה וכמה כלפי תינוקות'".

"בתיעוד האמור נראים בבירור אישה וילדיה העומדים לבדם ומקבלים מטח ישיר של בואש לכיוונם. ושוב אדגיש, גם מי שנטען בכתבה שעמד לידיה איננו מפר סדר אלא עמד על המדרכה.  בנוסף נראה מפעיל המכת"ז ממש קרוב אליהם ורואה אותם מקרוב ובכל אופן יורה ופוגע", כותב עורך הדין ליטווק.

"נוכח האמור אבקש לפעול בדחיפות לאיתור השוטרים האלימים, להעמדתם לדין והדחתם מתפקידם.  ובכל מקרה מרגע זה יש להשעותם מהפעלת מכת"זית עד לסיום החקירה בעניינם, כמו שנעשה במקרים קודים ודומים. (מקרה הזוג שולמן המפורסם)".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: המציאות בה בואש מושפרץ שוב ושוב דווקא אצל הציבור החרדי מהווה לכאורה ענישה קולקטיבית כאילו כלל הציבור החרדי אשם בהפגנות. מדובר בפגיעה קשה ביותר בשכונות חרדיות שלימות בירושלים ובית שמש. דבר שלא נעשה מעולם לא רק בהפגנות קפלן ובלפור אלא בהפגנות גם של הציבור הערבי או יוצאי אתיופיה. הגיע הזמן לעצור את זה ואני קורא לכל מי שנפגע לא לוותר ולהגיש תביעה אזרחית. במקרה הקודם של הזוג שולמן שהגיש תביעה על ידי הארגון הוא קיבל 50 אלף שקל כנראה המסר לא הופנם ויש להמשיכו עד שהמשטרה תבין דרך הכיס שגם לחרדים יש זכויות אדם.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען בפנייתכם, ניתן להבחין בתיעוד כי זרם המכת"ז מוכוון בהקפדה לעבר מפרי סדר במהלך מחאות אלימות שהתרחשו בשבוע החולף בעיר ירושלים, וכבר בתחילת פעולתו, מתקדמת האם וילדיה לעבר המפגינים בריצה שבמהלכה מועד בנה.  צר על ניסיונות חוזרים ונשנים להכשיר מחאות אלימות אלו תוך הכפשת כוחות המשטרה שפעלו בסבלנות רבה אך בנחישות נגד כל הפרות הסדר וגילוי האלימות כלפיהם, שבמהלכם אף נפצעו שוטרים כתוצאה מאותה אלימות של מפגינים קיצוניים."

מכתזית המחלקה לחקירת שוטרים משטרת ישראל מח"ש אישה וילדים אישה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד