כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

יער, קהילה וקק"ל – השילוב המנצח

פרויקט יערות קהילתיים מהווה מנוע להתחדשות העיר והקהילה ברשויות רבות ברחבי הארץ • שמענו על החזון, ההקמה, התחזוקה וארגון הפעילויות המגוונות לקהילה

יער, קהילה וקק"ל – השילוב המנצח
הכנת הפנינג מוסיקה וציור למשפחות ביער קהילתי מעלה רמות צילום: רפי בן חקון, ארכיון קק"ל

פרויקט היערות הקהילתיים של קק"ל צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות, כאשר עד כה הוקמו 22 יערות קהילתיים בסמוך לערים מיושבות ברחבי הארץ, במטרה לשמש את התושבים כאתרים מרכזיים לבילוי בחיק הטבע, תרבות, פנאי ומקומות מפגש לאירועים חברתיים. רשות או שכונה הממוקמת בסמוך ליער של קק"ל יכולה להגיש בקשה להצטרף לתוכנית לפי קריטריונים מסוימים, וליהנות מהחיבור המדהים שבין יער, חברה וקהילה. בשנים הבאות מתכננים בקק"ל להקים עוד כ-50 יערות נוספים ברחבי הארץ.

יער קהילתי הוא יער והמכלול הירוק של היישוב, הכולל את המרחב העירוני ואת סביבתו, כאשר למטרותיו מתווספים היבטים חברתיים ותרבותיים מגוונים, כמו נופש ופנאי, בריאות ורווחה לאוכלוסייה המקומית. מדיניות ניהול יער קהילתי מבוססת על מעורבות פעילה של הקהילה המקומית ובעלי עניין. ליער קהילתי חשיבות חברתית עצומה. מדובר בתשתית ליזמות ולפעילות המעניקות ערך מוסף לחיי הקהילה. קק"ל מפתחת תשתית זו בהתאם לצרכים שהגדירו התושבים המקומיים והרשות. באמצעות כך מטפחים ביערות הקהילתיים שבילי הליכה וריצה, מסלולי רכיבה על אופניים, חניונים לפיקניק, מצפורים, אתרי מורשת ואתרי טיול.

אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק"ל, סיפר על תחילתו של הפרויקט החשוב: "פרויקט יער קהילתי התחיל לתפוס תאוצה בקק"ל לפני כחמש שנים, במחשבה לשתף רשויות בקרקעות ייעור צמודי דופן, כלומר כאלו הסמוכות ליישובים. המטרה הייתה לאפשר לציבור ליהנות מכל הדברים הנפלאים שיש ליער להציע ומהשטחים הפתוחים, כאשר כל יער מקבל גם תמיכה תקציבית וגם צוות מלווה האחראי על קידום הפעילות מול הרשות וכן בשיווקה לקהילה".

הגדרת 'קהילה' במסגרת הפרויקט  

בהגדרה של קהילה נכללת כל קבוצה בעלת עניין ותוכן משותפים - בין אם מדובר ברוכבי אופניים, מתרגלי יוגה או אוהבי טבע, שהיער יכול לחבר ביניהם. "הרעיון הוא לאפשר לתושבים מגוון פעילויות בחיק הטבע ולהטמיע את התרבות של טיולים וביקורים ביער בקרב הציבור הרחב", ציין ידיד. כך למשל, ישנם תושבים שאין להם חצר ביתית כדי לערוך בה פיקניק וקק"ל מציעה להם למעשה את היער, גם כמקום חוויתי בו ניתן לאכול את ארוחת הבוקר או הצהריים בחיק הטבע.  
 
ידיד תיאר כיצד שמים דגש במסגרת הפרויקט גם על יצירת שפה מיתוגית באזורים בהם שוכנים היערות הקהילתיים. "מיתגנו את הפעילויות המתקיימות ביער עם חולצות ואביזרים שונים עליהם מופיע הכיתוב 'יער קהילתי', אותם לובשים נאמני היער והמדריכים. כמו כן ישנו סלוגן מלווה של היער הקהילתי - "יוצאים ליער מרגישים בבית". באמצעות כך אנו יוצרים למעשה עולם מושגים חדש, כחלק מהמטרה להטמיע בקרב הקהילה את החיבור ליער ולטבע". 

היער כמרחב ירוק מרכזי לפעילות קהילתית

נעמי אביב-רוזן, מנהלת קליטת קהל במרחב מרכז בקק"ל, סיפרה על חשיבות הפרויקט מנקודת מבטה: "אזור המרכז עליו אני אחראית, חולש על פני אזור נרחב מאוד בארץ. מיוקנעם ועד בית גוברין. מודל היערות הקהילתיים התחיל אצלנו במרחב מרכז כפיילוט לפני כחמש שנים. כיום יש במרחב מרכז 11 יערות קהילתיים, כאשר חמישה מהם נמצאים בירושלים וחלקם מאופיינים בקהילות חרדיות, בשכונות כמו הר נוף ומעלה רמות". 

צילום: יוסי זמיר, ארכיון קק"ליער קהילתי הר נוף שבירושליםצילום: צילום: יוסי זמיר, ארכיון קק"ל


אביב-רוזן הסבירה את האידיאולוגיה המרכזית שעומדת מאחורי המיזם: "היער הקהילתי משמש מכלול ירוק עבור המרחב העירוני וסביבתו. אנו רואים בו מרחב מרכזי לפעילות קהילתית בתחומי התרבות, הרווחה והפנאי. המטרה היא לגבש את הקהילה סביב היער וליצור בו פעילויות מרגיעות ומחברות, במיוחד בתקופות לחוצות כמו עכשיו, בהן שורר חוסר שקט בגזרה הביטחונית. בעיר כמו ירושלים, בה יש 5 יערות קהילתיים – היער מספק פלטפורמה טבעית וחיונית עבור תושבי ירושלים, והוא נתפס כמו "הים" של ירושלים". 

נאמני היער הקהילתי

בקק"ל מקיימים הכשרות ייעודיות לנאמני היער, מתנדבים פעילים ביער הקהילתי, כחלק אינטגרלי ממודל היער הקהילתי. "לאחרונה, לאור המלחמה ייצרנו הכשרה ייחודית לנאמני היער בנושא 'תרפיה טבע- מעבירים את זה הלאה', מתוך מטרה שהמשתתפים יפיצו הלאה את מה שלמדו ורכשו", ציינה אביב-רוזן. בנוסף לכך, נאמני היער פעילים במגוון תחומים כגון: הסברה, הדרכה, איסוף אשפה, פעילויות קהילתיות וכדומה. כמו כן הם שותפים בקביעת סוגי הפעילויות, בהתאמה לצרכי הקהילה. 

ניהול הקשר שבין הקהילה, הרשות המקומית וקק"ל

עיקרון היסוד של הפעילות במסגרת פרויקט היערות הקהילתיים הוא יצירת משולש שוויוני בין הקהילה, הרשות המקומית וקק"ל. יש טקס חתימה על אמנה בין הרשות לקק"ל שמגדירה את תפקיד הרפרנט, נציג הרשות שאמון על קישור הקהילה עם הרשות ועם קק"ל, אשר מתכלל למעשה את כלל הפעילויות. "במודל היער הקהילתי מתקיים הליך של שיתוף ציבורי מקוון כדי לשמוע מה התושבים רוצים לעשות ביער ומה יותר חשוב להם שיהיה בו. יצאו מכך מספר יוזמות יפות, כמו סלילת שבילים חדשים, הקמת פינות ישיבה ועוד", אמרה אביב-רוזן.
 
פעילות למגזר החרדי

אביב-רוזן סיפרה גם על יוזמות מיוחדות עבור הציבור החרדי. "דוגמא לבחינת תכנון ביער התואם לבקשות הקהילה היא ביער קהילתי הר נוף, שם התבקשנו על ידי התושבים לסלול שבילי הליכה לבתי חולים, על מנת שיוכלו לצעוד דרכם בשבת. יוזמה זאת נמצאת בתהליך פיתוח כרגע". כמו כן, קק"ל חתמה לאחרונה על אמנה ביער קהילתי נוסף בירושלים - יער מיר, השוכן בין שכונת פסגת זאב לנווה-יעקב: "יער מיר מהווה הזדמנות יפה לחיבור בין האוכלוסיות השונות ברחבי ירושלים. הוא משמש כגשר בין האוכלוסייה החרדית לציבור החילוני בעיר, הן בהיבט הגאוגרפי שמאחד ביניהם והן בהיבט המטאפורי, שכן אנו צופים שם שיתופי פעולה בין האוכלוסיות השונות". מדובר ביער מקסים, הכולל בין היתר מגוון רחב של מיני אקליפטוס וקהילה גדולה של צבאים. 

צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון קק"לפעילות קק"ל לילדים בנושא ציפורים ביער קהילתי מיר שבירושלים צילום: צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון קק"ל

יש מגוון רחב מאוד של פעילויות המתקיימות ביערות הקהילתיים, כגון: טיולי ליקוט צמחים, סדנאות יוגה, צפרות ויצירה, סיורי צילום, הפנינג למשפחות ועוד. "אנחנו עורכים גם אירועי שיא ביערות, לאחרונה התקיים ביום שישי ביער קהילתי ראש העין טיול מוזיקלי מלווה במופעים. בט"ו בשבט ערכנו ביער קהילתי שוהם אירוע למשפחות מפונות מקיבוץ עלומים ששהו במלון בנתניה והגיעו להפוגה משמעותית ומהנה. זאת הייתה חוויה מאוד מרגשת ומגבשת". 
 
הנגשה לכולם

יער קהילתי מעלה רמות - מצפה נפתח, מהווה דוגמא מעולה ליער הנגיש לכולם, כאשר בחודש מאי 2023 קק"ל חנכה בו את החניון המרכזי לאחר שעבר שדרוג נרחב של הנגשה. מדובר היה בתהליך ארוך של כשנה שהובל על ידי קק"ל בשיתוף הקהילה המקומית וכלל תהליכי שיתוף ציבור מוצלחים לצד תכנון משותף. זאת על מנת שהשדרוג יענה על צרכים אמיתיים העולים מהשטח; התווספו שולחנות פיקניק ומתקני מנגל, השבילים והמדרגות סודרו מחדש, נבנו פינות ישיבה נעימות והוצבו מחסומים למניעת כניסת כלי רכב. כמו כן, בעתיד הקרוב צפוי להיות מוצב שילוט ייחודי לאורך שבילי הטיול ביער. 

מיכאל קרפוך, מנהל יחידת הנוער במנהל קהילתי מעלה רמות ורפרנט יער קהילתי, בירך יחד עם תושבי השכונה את פרויקט ההנגשה וציין כי רואה חשיבות רבה בהובלת והטמעת הפעילויות ביער בקרב התושבים, בעיקר עבור תלמידי בתי ספר ותלמודי תורה בישראל. "אנחנו רואים למשל כיצד ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז לפתע משתפים פעולה ביער, מקשיבים, נהנים ולומדים ערכים חשובים הקשורים בין היתר לשמירה על הסביבה". קורפוך סיפר על פעילויות רבות ומיוחדות שהתקיימו ביער מעלה רמות (מצפה-נפתוח) לטובת התושבים. פעילות של בישולי שדה ביער, סדנאות ציור וכן פעילות ODT "שבמהלכה נוצרת אינטראקציה מיוחדת ומגבשת בין הילדים". 

צילום: יוסי זמיר, ארכיון קק"לצבאים ביער קהילתי מעלה רמות מצפה-נפתוח שבירושלים. צילום: צילום: יוסי זמיר, ארכיון קק"ל

קורפוך הוביל גם קבוצת מנהיגות של נערים חרדים ביער קהילתי מעלה רמות, שכללה סדרת מפגשים במהלכם רכשו הנערים כלים שונים להישרדות בשטח ונהנו משלל פעילויות מהנות ומלמדות, ביניהן פעילות חינוכית של החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל, השמה דגש על חשיבות השמירה על הסביבה בה אנו חיים. "אחת המטרות שלנו היא להנחיל דרך היער תרבות גם למרחב של העיר עצמה. המבקרים שמתפעלים מהיופי והניקיון של היער, בסופו של דבר יביאו את התרבות והערכים האלו של טבע, קיימות, ניקיון ושמירה על הסביבה שלנו - גם לבתיהם ובקרב סביבתם האישית", סיכם קורפוך. 

צילום: מיכאל קורפוךפעילות קק"ל במסגרת חוג המנהיגות ביער קהילתי מעלה רמות. צילום: צילום: מיכאל קורפוך

החזון להמשך

"שנת 2024 תהווה למעשה שנת בחינה בקק"ל - באיזה אופן ימשיכו עם הפרויקט. בוצעה בחינה של הפרויקט וסטטוס ב-22 היערות הקהילתיים שקיימים כיום, "על מנת ללמוד היכן כדאי להשקיע יותר משאבים בשנה הנוכחית כדי למקסם את הקשר שבין הקהילה ליער, הן בהיבט הכלכלי והן מבחינת הפעילות עצמה", סיכם אלי ידיד.

למידע נוסף על הפרויקט, ולרשימה המלאה של 22 היערות הקהילתיים הקיימים

ברחבי הארץ – לחצו כאן>>

 

קק"ל יער קהילתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד