ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
רשויות מקומיות

המצב ברצועה: עיריית עזה קרסה, עיריית רפיח מתפקדת

מרבית העיריות הגדולות ברצועת עזה, למעט עיריית העיר עזה, ממשיכות לתפקד באופן שוטף ולהעניק את שירותיהן לתושבים. אך עיריית עזה הודיעה על קריסת כל השירותים שהיא מעניקה לתושבים בשל מחסור בדלק

המצב ברצועה: עיריית עזה קרסה, עיריית רפיח מתפקדת
אשפה ברחבי העיר עזה צילום: דף הפייסבוק של עיריית עזה

למרות המלחמה וטענות חמאס למחסור בדלק, ניתן לציין כי מרבית העיריות הגדולות ברצועת עזה, למעט עיריית העיר עזה, ממשיכות לתפקד באופן שוטף ולהעניק את שירותיהן לתושבים. בין אלה נמנות עיריות ג’באליא, אלנציראת, ח’אן יונס ורפיח.

מנגד, עיריית עזה הודיעה על הפסקת שירותיה ב-24 בדצמבר 2023 והיא מפעילה ועדת חירום המעניקה מגוון מצומצם של שירותים לתושבי העיר.

עיריית עזה

עיריית עזה, נחשבת לעירייה הגדולה ביות ברצועת עזה. לפני המלחמה העסיקה העירייה מעל ל-2,000 עובדים והעניקה שירותים לכחצי מיליון תושבים. ב-24 בדצמבר 2023, כחודשיים לאחר תחילת הלחימה הקרקעית של צה”ל, הודיעה העירייה על קריסת כל השירותים שהיא מעניקה לתושבים בשל מחסור בדלק.

יחיא אלסראג’, ראש העירייה, טען כי מאז ה-7 באוקטובר 2023 לא קיבלה העירייה אספקת דלק, ולכן אין באפשרותה להפעיל את צי כלי הרכב שלה לצרכי פינוי אשפה ותפעול שוטף. כמו כן היא לא יכולה להפעיל את בארות המים ומשאבות המים המטפלות באגני הניקוז ובמי השופכין.

ב-20 בינואר 2024 שלח ראש העירייה מכתב רשמי למזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש בו התייחס למצוקת הרשויות המקומיות ברצועת עזה בשל המלחמה, ובפרט עיריית עזה, שאינה מסוגלת לתפקד בשל מחסור בדלק.

מעיון בדף הפייסבוק של העירייה ניתן ללמוד, כי הוא מעודכן. העירייה מעלה פוסטים, סרטונים והודעות לתושבים. בנוסף, העירייה מעדכנת אודות המצוקה בה היא נתונה. פינוי אשפה: כיום נערמים ברחובות עזה וסמוך לבתי החולים כמה עשרות טונות אשפה. בריכות ניקוז ומי שופכין: הבריכה המרכזית של עזה בשיח’ רצ’ואן אינה פעילה כלל, מי הגשמים ומי הביוב גולשים ממנה אל תוך השכונה.

עוד מעדכנת העירייה באופן שוטף על פגיעה ונזקים שנגרמו ברחבי העיר מתקיפות צה”ל בין השאר גם במבנה העירייה. לאור קריסתה מפעילה העירייה ועדת חירום המעניקה שירותים מוגבלים כמו פינוי הריסות וחיבור צינורות מים, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

דוגמא לחוסר התפקוד של העירייה אפשר לראות בסוף ינואר 2024 כאשר הודיעה העירייה, כי מתקן הביוב B7 בשכונת אלזיתון בדרום-מזרח העיר נהרס כתוצאה מפעילות צה”ל וכי הדבר גרם להצפה של שפכים ודליפה לאזורים סמוכים, העשויים לגרום לסכנה בריאותית ולאסון סביבתי. תושבים משכונת שיח’ רצ’ואן התלוננו על זליגת מי הביוב והניקוז מהבריכה הראשית של עזה בשיח’ רצ’ואן לתוך השכונה משום שהמשאבות אינן פועלות.

עיריית ג’באליא

דף הפייסבוק של עיריית ג’באליא מעודכן נכון ל-19 בדצמבר 2023. עד אז פרסמה העיריה פוסטים ותמונות שתיעדו את צוותי העירייה ממשיכים לעבוד. העירייה דאגה לפינוי אשפה ופסולת סמוך לבתי החולים ומתקני המחסה בעיר, פינתה הריסות, תיקנה רשתות מים וחשמל. עוד הודיעה העירייה על ביצוע עבודות לשיקום צינורות מים, שנהרסו בתקיפות.

עיריית אלנציראת

נראה שהעירייה מתפקדת, התפרסמו תמונות אשר תיעדו צוותים של העירייה עוסקים בפינוי אשפה מהרחובות ומשכונות מחנה הפליטים אלנציראת.

קודם לכן, ב-8 בינואר 2024 פרסמה העירייה בדף הפייסבוק שלה תמונות שתיעדו את צוותי ועדת החירום של העירייה בודקים את תשתיות המים בשכונות העיר.

ב-31 בדצמבר 2023 פרסמה העירייה בדף הפייסבוק שלה כי צוותים טכניים של רשות המים הפלסטינית, שירות המים של עיריות החוף וועדת החירום של עיריית אלנציראת ועיריית דיר אלבלח הצליחו לתקן נזק שנגרם בקו המוביל את המים מבני סעיד, אשר מספק מים לכל אזורי מחוז המרכז.

עיריית ח’אן יונס

עיריית ח’אן יונס ממשיכה להעניק שירותים לתושבי העיר למרות פעילות צה”ל בעיר בשבועות האחרונים ואלפי המפונים השוהים בתחומה. העירייה מפעילה דף פייסבוק מעודכן בו היא מדווחת על מגוון פעולותיה. בכלל זה פינוי אשפה, ניקוי הרחובות, חלוקת מים לתושבים, תחזוקת מאגרי ביוב והפעלת משאבות מים.

עיריית רפיח

מעיון בדף הפייסבוק של עיריית רפיח ומאתרי כלי תקשורת פלסטיניים עולה, כי העירייה ממשיכה להעניק את מגוון שירותיה לא רק לתושבי העיר אלא גם לאלפי התושבים המפונים החיים בתחומה.

העירייה פועלת לפתיחת רחובות חסומים ופינוי הריסות, פינוי אשפה, אספקת גז לבישול, הכשרת שטחים להקמת בית חולים שדה וסיוע להקמתם, הקמת מחנות אוהלים עבור מפונים מרחבי הרצועה, שיקום כבישים ורחובות, פתיחת מאפיות עבור משפחות המפונים, חלוקת ציוד ושמיכות למפונים ועוד.

העירייה גם נקטה בצעדים נגד בעלי חנויות שהשכירו אותן למפונים מצפון הרצועה במחירים גבוהים וזיכתה מתשלום בעלי חנויות שאירחו מפונים בחינם.

ב-6 בפברואר 2024 נפגש ד”ר אחמד אלצופי, ראש עיריית רפיח ויו”ר ועדת החירום המרכזית, עם נציגי ועדת החירום הממשלתית ברפיח. בפגישה התקבלו מספר החלטות ביניהן פרסום בקרוב של קישור אלקטרוני לרישום עבור מילוי גז בישול; הגברת הפיקוח על סוחרים כדי לוודא עמידה במחירי הסחורות המועברות דרך המעבר המסחרי; הגברת פעילות משטרתית וביטחונית כדי לאתר מקרים של פגיעה ברכוש הציבורי והפרטי; הדרכת סוחרים ויבואני סחורות בניסיון להכניס סחורות חיוניות שהאזרחים זקוקים להן.

ד”ר אחמד אלצופי מסר כי לפני ה-7 באוקטובר 2023 התגוררו ברפיח כ-300 אלף איש, אך כעת בשל המלחמה, מספרם עלה לקרוב למיליון בשטח שאיננו גדול מעשרים קמ”ר. הוא ציין, כי צפיפות אוכלוסין זו, הכוללת עקורים רבים, מהווה עול כבד על עיריית רפיח. במסגרת התמודדות העירייה עם תופעה זו, פתחה העירייה מתחמי בתי ספר, מרכזים, אולמות אירועים ושטחים של משפחות גדולות כדי לשכנם שם. בנוסף לכך, הוקמו אוהלים בשטחים שבין הבתים.

 

 

 

עזה חמאס רפיח מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד