י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מצוקה קשה

לחץ כבד בהנהלת 'קופת העיר': חודש שלם בלי תרומות

ארגון הצדקה הגדול בעולם, יודע להתנהל בצורה מסודרת – מערך מסודר של הוצאות מול הכנסות – תמיכות במשפחות מול תרומות של יהודים טובי לב שנותנים הוראות קבע תמידין כסדרם • אבל פעם בשלוש שנים הם נקלעים למצוקה קשה, כשמגיעה שנה מעוברת, בה יש 13 תמיכות חודשיות ורק 12 גביות מהוראות הקבע • איך הם מתכוונים להתמודד עם החסר?

לחץ כבד בהנהלת 'קופת העיר': חודש שלם בלי תרומות
הגר"י זילברשטיין נרתם למען קופת העיר צילום: קופת העיר

מדובר במשבר צפוי מראש, הוא היה ידוע הרבה לפני שפרצה המלחמה, ויודעי דבר יכלו להצביע עליו כבר לפני שנים. בחודש אדר ב' של שנת תשפ"ד – ל'קופת העיר' לא יהיו הכנסות שיאפשרו לה להעניק לאלפי המשפחות את התמיכה החודשית הקבועה. 

לתרומה מיוחדת בחודש העיבור הקליקו כאן>>>

קופת העיר, היא ארגון הצדקה הגדול בעולם היהודי. הסכומים האדירים שמגלגלת הקופה מדי חודש, בלתי נתפסים. המוני משפחות מקבלות תמיכה חודשית קבועה, שמאפשרת להן לשרוד ומצילה אותן מחרפת רעב. עשרות יתומים מתחתנים מדי חודש ומקבלים תמיכה משמעותית מ'קופת העיר', אינספור טיפולי שיניים וטיפולים רגשיים לילדים מהמשפחות העניות ביותר, ממומנים על ידי הקופה, קרנות עזרה וסיוע מוקמות עם כל טרגדיה בפטירתו של אדם צעיר, אב או אם ליתומים שאינם נשואים. 

ובכל זאת, הקופה מחזיקה מעמד לאורך שנים, עם יציבות כלכלית, היא לא נקלעת לקשיים מיוחדים, ולא שוקעת בחובות כבדים מכפי יכולתה. כל העניינים מתנהלים בסדר מופתי, כמו בכל ארגון פיננסי מסודר שמנוהל על ידי מיטב אנשי המקצוע, תחת פיקוח וליווי צמודים על כל שקל, שלא ילך לאיבוד חלילה. 

המציאות הזאת מתאפשרת, הודות לניהול מסודר של הוצאות – תמיכה במשפחות, מול הכנסות – תרומות המתקבלות מהוראות קבע ומתרומות מזדמנות וחד פעמיות. 


רק עם ניהול מסודר מצליחה הקופה לפרוח ולשגשג שנים רבות כל כך, ולהוסיף בכל פעם פרויקטים חדשים של ביטחון תזונתי, סיוע ברכישת ביגוד לחגים, עזרה מיוחדת בתקופות שיש צורך מיוחד ועוד ועוד. 


אבל פעם בשלוש שנים, כשמגיעה שנה מעוברת, מנהלי הקופה נכנסים ללחץ אדיר. החלוקה מתבצעת לפי לוח השנה העברי, ואילו גביית הוראות הקבע לפי לוח השנה הלועזי. המשמעות היא שיש חודש שלם שבו יש לקופה הוצאות כמו בכל חודש אחר – כשמונה וחצי מיליוני שקלים, ולעומת לזאת לקופה אין הכנסות קבועות של הוראות הקבע, שמהן מגיע רובו המוחלט של התקציב! 

חודש שלם שאין לו כיסוי! 

איך הם מתמודדים עם זה? בעבר נוהגים היו לעלות למרן שר התורה רבינו הגר"ח קנייבסקי, שהיה פועל בדרכיו שלו כדי לגייס את הסכום, אם באמצעות מתן ברכה נלהבת לתורמים היקרים שיוסיפו תרומה על תרומתם באופן חד פעמי, ואם באמצעות בקשות אישיות שביקש מהנגידים אשר בעם, שנענו ותרמו ביד רחבה מתוך כבוד ויקר לתורתו ולעוצם קדושתו של מרן רבינו שר התורה זצ"ל.

אבל כבר חלפו שנתיים מאז כבו המאורות ורבינו שר התורה איננו איתנו, כך שהלחץ של ראשי קופת העיר גדל שבעתיים. 

בצר להם הם פנו לביתו של מרן עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, ששמע על המצוקה הקשה ונאנח בכאב גדול: "אני מבין שצריכים לסגור את הגמרא", אמר מרן והודיע שהוא מתכוון לגייס בלי נדר את כל הסכום, גם אם לשם כך יצטרך לנקוש על הדלתות, דלת דלת, ולבקש תרומות כספיות מכל אחד ואחד. 

רגע לפני שמרן יוצא להתבזות ברחובות, הוא פונה לציבור בקריאה כללית, בואו לעזרת ה' בגיבורים ותרמו בבקשה לכיסוי ההוצאות של חודש העיבור. הרב מבטיח לשלוח מתנה אישית, ספר של גיסו מרן שר התורה זצ"ל, עם הקדשה אישית החתומה על ידו, לכל מי שיתרום סכום של 360 שקלים. כמו כן קורא הרב למי שיש ביכולתו לתרום סכום של 3,600 שקלים, לעשות זאת על אף הקושי והמאמץ, והוא מבטיח לשגר שטר חתום על ידו, של הסכם שותפות בו הוא מקנה חלק בתורה שילמד בחודש זה למי שיתרום סכום כזה, משום שבכך הוא חוסך ממנו את הצורך לטרוח ולהתאמץ בגיוס הסכום הגדול, ועל כן מגיעה לתורם הזכות לקבל חלק משכר לימוד התורה של מרן שליט"א. 

כמו כן מברך הרב בכל פה את התורמים ומאחל להם מעומק לבבו: "בזכות זה ימלא ה' משאלות ליבם לטובה ולברכה ולזכות לישועה, לפרנסה ברווח ונחת מהילדים".

לתרומה מיוחדת בחודש העיבור הקליקו כאן>>>
 

קופת העיר חודש העיבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד