י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כולנו פגשנו לפחות פעם אחת

ללא מילים: התנועה המעצבנת עם הראש // אפרת ברזל

התנועה המעצבנת הזאת עם הראש, של אנשים זרים ברחוב, המחנכים אותך ברמזור שמאל ימין שמאל. דודים זרים שאומרים לך נו נו נו. ומה קורה כשזו את המחנכת? // טורה של אפרת ברזל

ללא מילים: התנועה המעצבנת עם הראש // אפרת ברזל
צללית גבר, אילוסטרציה צילום: freepik

בואו נדבר על תנועת ראש שכולנו פגשנו לפחות פעם אחת בחיים. תנועת ראש מעצבנת.

בואו נדבר על תנועת ראש שכולנו ביצענו לפחות פעם אחת בחיים, אבל כשאנחנו הבעלים שלה, כשאנחנו המפעילים שלה, כלפי אחרים, משום מה היא הופכת ברגע להיות חיובית ומוצדקת. בכלל לא תנועה מעצבנת.

לפני שניגש להגדרת התנועה, אל פחד, התיאור יהיה קצר מאוד, מפני שמדובר בתנועה קטנה, של שלוש או ארבע פעימות. זה הכל. ימין שמאל ימין, או שמאל ימין שמאל, רובנו מתחילים אותה בשמאל, אף שאני בטוחה שיש יוצאי דופן. תנסו, תבדקו, ותחקרו מי אתם בממלכת התנועה.

לפני שניגש להגדרתה המדוייקת של התנועה, נציין, שלמרות העובדה שהיא מצויה גם במתכונת ביתית, אנחנו בודקים כאן היום את מתכונתה הרחובית, מתכונתה הגני שעשועית, מתכונתה בחנות, בתחנת האוטובוס.

מספיק עם דוגמאות, אני מרגישה שאני בהחלט מובנת. 

תנועה,

שמתחילה מהצוואר, המזיז את הפרצוף מצד לצד, כתף אל כתף, מצד לצד, ומסמל באופן בינלאומי, 'נו נו נו, לא טוב, אני כועס, לא ככה, חסרת אחריות שכמוך, מי נתן לך רישיון לחיות, זאת טעות, מי לימד אותך ככה, תשתפרי מיד, אוי ואבוי לילד רע, לילדה רעה, תנועת הזזה של הראש, תנועה איטית, בקצב אחת שתיים שלוש, בתחושה שכאילו יש זמן, אבל באמת אין, כי כלו כל הצ'אנסים, הקצב הוא חלק מהריקוד הכועס של הפנים, לפעמים משתתפים בחגיגה גם גלגלי העיניים, העפעפיים, הנחיריים, וזוויות השפתיים.

אתם איתי?

מדובר בתנועה חינוכית מפורסמת.

תנועה חסרת הסמכה.

תנועה החודרת לך כשאת ברשות הרבים לאזורים פרטיים, לסיטואציות אקראיות, לשניות מפחידות, ועוד מאנשים זרים.

יורדת לכביש שניה לפני הזמן, ואיזה דוד מסמן לך עם תנועת הראש המעצבנת, שמאל ימין שמאל,  

'ככה לא יורדים לכביש, ילדה לא טובה'.

נשפך לך משהו בין המדפים של הסופר מרקט, ואיזה דודה מסמנת לך, שמאל ימין שמאל עם הצוואר, שיש לך בעיה מוטורית בלתי פתורה. חסרת נימוס שכמוך.

את מנסה לשלם עם האשראי משהו, והוא לא עובד, ויש אחרייך כבר בתור שורה של ממתיני תשלום, והנה הוא, בוקע מתוך השורה, הידען הגדול, שעושה לך ימין שמאל.

אלה לא רגעים נעימים.

בשניות הראשונות, את נלחצת.

את מצדיקה את 'השמאל ימין שמאל' של מחנכי הרחוב, כי את אומרת לעצמך, באמת, לא נעים איך הנכד שלך שפך כאן את כל האורז, כשאת דיברת בטלפון עם המנהלת החשובה של הסמינר, באמת, מגיעה לי נזיפה.

בהתחלה את נבהלת. אבל אחר כך קורה משהו אחר.

כי תהליך החינוך הקצר הזה, אין בו ממש, כי מפעילי הימין שמאל ימין האלה עם הראש, או השמאל ימין שמאל האלה, כשהם חולפים על פנייך, אחרי שסיימו להטיח בך את המושלמות שלהם, והטעות שאת, הולכים לדרכם ואת נשארת איתך ומתחילה לחקור. בדרך כלל הם אנשים מסכנים כי הנענוע ראש שלהם משיג את הפך מטרתם.

כי מה, כי כאילו עשית בכוונה?

כי מה?

כי בעיות האשראי כאילו שלך?

אה, עוד משהו, המהדרים המחנכים בעלי התנועה, יש מהם המוסיפים גם השקעה נוספת לתהליך החינוך: הרמת יד מבטלת, או שתיים יחד, כאלה כפות הזועקות לשמיים, האומרות, "מה, מה יהיה איתך?"

כאילו הם מכירים אותך כבר אלף שנה.

חשוב להדגיש שכל התהליך הוא כמובן ללא מילים. אין צורך במיתרים.

בואו נעבור לעצמנו, כשאנחנו המנענעים.

הזדמנות נהדרת של כאן ועכשיו לבדוק, האם את טיפוס של יותר נו נו נו ברחוב לאחרים עושה, או שכזו שיותר מנענעים לה.

ניסיתי שוב עכשיו לבדוק, בוודאות, שאני מאלה המתחילות את תנועת הנו נו נו שלי בשמאל. אני גם שמה לב עכשיו שאני, וזה ממש אישי שלי, מרימה את יד שמאל בהתאמה ויוצרת בכף היד תנועה של שאלה, מעין, "מה יש לך?".

כשאנחנו משתמשים בתנועה המחנכת, תנועה מעצבנת, הכל כאילו נכון ומוצדק. כאילו קיבלנו תעודה מהלשכה של חינוך האנושות, כאילו אנחנו כאלה צדיקים תמיד, כאילו אצלנו הכל תמיד מושלם, מאורגן, בלתי נשפך.

שלוש כוכביות ונפרדים:

*יש אנשים שגם לעצמם מנענעים על התנהגות שהם בתוך עצמם מבקרים.

 לא רבים, אבל יש.

*יש אנשים שגם כשמושא החינוך אינו ניצב מולם, ממשיכים לנענע.

*כשהתנועה אינה נעשית לנפגעי חינוך רחוביים, אלא נעשית בתוך הבית פנימה, והיא נעשית במינון גבוה מדי, ללא הסברים הגיוניים, יהיו לה תוצאות לוואי.

נהיה בקשר, יקיריי.

אפרת ברזל טור אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד