י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מבעד לדמעותיה

האם השכולה צעדה על גשר ברוקלין לזכרו של בנה שנרצח

נבחרי ציבור אנשי משטרה וסוכני FBI, כולל ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס והתובעת הכללית של ניו יורק לטיטייה ג'יימס, התאספו לאירוע זיכרון על גשר ברוקלין לציון יום השנה ה-30 לפיגוע טרור נוראי ב-1994, במהלכו נרצח ארי הלברשטאם שחזר מביקור אצל האדמו"ר מחב"ד זצ"ל שהיה מאושפז בבית החולים שבועות לפני פטירתו

האם השכולה צעדה על גשר ברוקלין לזכרו של בנה שנרצח
ארי הלברשטאם הי"ד צילום: באדיבות המשפחה

קהל של מכובדים, נבחרי ציבור אנשי משטרה NYPD וסוכני FBI התאספו לאירוע זיכרון ביום שישי האחרון, 1 במרץ, לציון יום השנה ה-30 לפיגוע הטרור הנוראי שאירע בגשר ברוקלין ב-1994.

הטקס, שהחל בהליכה והדלקת נרות זיכרון ברמפת גשר ברוקלין בה התרחש הירי, היה לזכרו של ארי הלברשטאם הי"ד, תלמיד ישיבת חב"ד בן 16, שנרצח בפיגוע הירי ע"י מחבל אסלאמי שפתח באש לעבר הטנדר ובו תלמידי ישיבת חב"ד, הוא רצח את ארי ופצע נוספים.

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, ונבחרי ציבור רבים אחרים היו בין אלה שהצטרפו לאמו של ארי, דבורה הלברשטאם, ולבני משפחה וחברים, במקום מתקפת הטרור האנטישמי.

"באותו יום, באותו רגע, חיי השתנו לנצח. הפכנו לקורבנות של טרור", אמרה דבורה הלברשטאם, מבעד לדמעותיה.

"היום, כשאני עומדת כאן, אני רוצה להיות ברורה: שנאה חלחלה לתוך החברה שלנו כמו מגיפה. ואנחנו צריכים לעשות שינויים", היא המשיכה. "עלינו להפוך אנטישמיות לאהבה".

"לא ראיתי את ארי 10,957 ימים, אבל תמיד אזכור את הילד הבכור שלי, עם עיניים כחולות כמו האוקיינוס ​​ונוצצות כמו יהלום. עם כדורסל ביד אחת וספר תפילה ביד השנייה", אמרה אמו.

"ארי נרצח וחבריו נפצעו כי הם היו יהודים שניתן היה לזהותם. היום צריך להיות לנו גאווה יהודית. אנחנו עומדים כאן עכשיו על אדמת קודש. בכל פעם שאני חוצה את הגשר, אני עוצרת ואומרת תפילה עבור הבן שלי. הדם שלו שזור בקורות הפלדה של הגשר הזה. קומתו הייתה מלכותית כמו הגשר הזה, והגשר הזה צריך להזכיר לכולנו לקבל ולכבד אחד את השני, לא משנה מי אנחנו או איזו אמונה יש בנו".

עוד אמרה: "המסר שלי הוא, אנחנו נשרוד והשנאה לא תנצח. יהי רצון שאור ארי יזרח מהשמים במקום שהוא עם ה'. תודה לכולכם, והשם יברך אמריקה ועם ישראל חי".

"מה שדבורה עשתה, אנשים רבים לא ממש מבינים", אמר ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס , חבר ותיק של דבורה הלברשטאם. "אמא הפכה את הכאב שלה למטרה. כשארי מת על הרמפה הזו, לא הייתה שום הבנה או אמונה שיש לנו בעיר שלנו תאי שינה שמחכים לזרוע הרס ואלימות. היא בילתה 30 שנה מחייה, אותם 10,000 ימים פלוס, לא רק באבל על אובדן בנה, אלא התחייבה מחדש מדי יום כדי למנוע אובדן של ילדים אחרים.

"המדינה הזו נוקטת השקפה שונה כלפי טרור בגלל מה שקרה על הגשר הזה ועל הרמפה הזו", אמר ראש העיר אדמס.

שנים לאחר הפיגוע, הודה המחבל, נהג מונית יליד לבנון, כי תקף את התלמידים כי הם יהודים. הרמפה של הגשר לכיוון דרום - זירת המתקפה האנטישמית - שונתה לאחר מכן ל"רמפת ההנצחה לזכרו של ארי הלברשטאם".

כזכור ב-1 במרץ 1994, מחבל פתח באש על טנדר שהוביל 15 תלמידי ישיבת חב"ד כשהחל לחצות את גשר ברוקלין ממנהטן, המחבל ריסס את שני צידי הטנדר. לאחר מכן נמלט לתוך התנועה הסואנת.

תלמידי הישיבה הפצועים היו בין עשרות שחזרו מביקור בבית חולים במנהטן שבו עבר ניתוח קל הרבי מחב"ד שהיה אז בערוב ימיו.

כאשר המחבל ראה את התלמידים הוא מיד פתח באש. הפצוע הקשה ביותר היה ארי הלברשטאם בן ה-16 שנורה בראשו. הוא סבל מפציעות קשות ונפטר חמישה ימים לאחר מכן. המחבל רשיד באז נלכד, נשפט והורשע ונידון ל-140 שנות מאסר.

אמו של ארי, גברת דבורה הלברשטאם, אמרה כי באותם ימים טרור לא היה מושג שתושבי ניו יורק הכירו. "בהיותי דור רביעי לאמריקאים, אפילו לא הכרתי אנטישמיות", היא אמרה לאתר collive.com. "לכן המהומות הנוראיות של קראון הייטס שלוש שנים קודם לכן היו כל כך מזעזעות".

דבורה זוכרת שצפתה במהומה מחלונה. "ראיתי במו עיניי איך המשטרה עומדת ולא עושה כלום", היא מספרת. "שמעתי במו אוזני איך ההמונים צרחו 'היטלר לא סיים את תפקידו!' זה טלטל אותי עד היסוד".

מהומות קראון הייטס היו סדרת התפרעויות שהתרחשו בשכונת קראון הייטס שברובע ברוקלין בניו יורק, במשך שלושה ימים, מה-19 עד ה-21 באוגוסט 1991. המהומות החלו לאחר שילד אפרו-אמריקני נפגע בשוגג ונהרג בתאונת דרכים על ידי רכב שהיה חלק משיירתו של הרבי מחב"ד.

ארי הלברשטאם ניו יורק ארצות-הברית פיגוע ירי טרור איסלאמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד