י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תקופת התנאים

התגלו מטבעות נדירים מימי מרד בר כוכבא

מטבע נדיר מימי מרד בר כוכבא, ועליו השם "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום, התגלה במדבר יהודה. לצד מטבע זה, התגלו שלושה מטבעות מרד נוספים הנושאים את השם "שמעון"

התגלו מטבעות נדירים מימי מרד בר כוכבא
המטבע הנדיר צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

מטבע נדיר מימי מרד בר כוכבא, הנושא את השם "אלעזר הכהן" ומתוארך לשנה הראשונה של המרד (שנת 132 לספירה), התגלה בשמורת הטבע מצוק ההעתקים. זאת, לצד שלושה מטבעות נוספים מימי המרד, הנושאים את השם "שמעון". המטבע התגלה במסגרת סקר מערות מדבר יהודה שמנהלת רשות העתיקות בשיתוף עם משרד המורשת וקצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, שמטרתו להגיע לאוצרות הקדומים במדבר לפני שודדי העתיקות.

במחקר קיימות מספר השערות ביחס לזיהויו של אלעזר הכהן, ששמו מופיע על המטבע. לפי אחת ההשערות מדובר ברבי אלעזר המודעי - תנא בן תקופתו של רבי עקיבא, ומתלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי. לרבי אלעזר המודעי היה, ככל הנראה, תפקיד דתי מרכזי בזמן מרד בר כוכבא, והוא ישב בעיר ביתר – מקום מושבה של מפקדת המרד. בתלמוד נכתב כי רבי אלעזר המודעי מצא את מותו בעיר ביתר, ככל הנראה בימי המרד. (ירושלמי, מסכת תענית פרק ד' הלכה ה' גמרא)

בצידו האחד של מטבע הברונזה שהתגלה מוטבע עץ התמר, ומשני צידי גזע העץ מופיע הכיתוב "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום. בצידו השני של המטבע מופיע אשכול ענבים וסביבו הכיתוב "שנה אחת לגאלת ישראל" בכתב העברי הקדום.

מאז שנת 2017, סוקר צוות ארכאולוגים מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות בשיטתיות את מדבר יהודה, במטרה להגיע לממצאים הערכיים לפני שודדי העתיקות. בין התגליות שנחשפו במדבר במסגרת הסקר, נמצאו חלקים ממגילת תרי עשר, חרבות ברזל נתונות בנדן מהתקופה הרומית, הסל השלם הקדום בעולם ועוד.

"אנחנו מזמינים את הציבור הרחב להצטרף בעוד שבוע, לעונת החפירות השביעית שלנו במדבר ולסייע להציל את ממצאים הארכאולוגים במדבר יהודה שנמצאים בסכנת שוד עתיקות", אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "הציבור מוזמן לקצת אסקפיזם וציונות, להתנדב ולחפור בחפירה ארכאולוגית במערות המורבעאת שבנחל דרגה יחד עם צוות הארכאולוגים של רשות העתיקות. החפירות במדבר לא מפסיקות להפתיע, ואנחנו מקווים שגם השנה נוכל לספר על ממצאים משמעותיים".

החפירה תתקיים בעוד שבוע, בתאריכים 11-21.3.2024, המתנדבים ילונו במחנה ייעודי שתקים רשות העתיקות בשטח המדבר, לצד הרצאות ופעילויות העשרה. הרשמה ופרטים באתר רשות העתיקות.

רשות העתיקות בר כוכבא בית המקדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד