י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עליה דרסטית בתופעה

נפגעת העוקץ הרוסי: "נתנו לי תחושה שאני אשמה"

"מדובר בנוכלים מתוחכמים. ההתחזות לחברות אשראי הוא לא נושא חדש. זאת שיטה שאנחנו מכירים למעלה משנתיים. יש סבירות שדלף מאגר של כרטיסי אשראי. רוב הפעילות מתבצעת מחוץ לישראל", טוענים במשטרה

נפגעת העוקץ הרוסי: "נתנו לי תחושה שאני אשמה"
שיחת טלפון. אילוסטרציה צילום: pixabay

הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה התכנסה לדיון מעקב שלישי בנושא התגברות מקרי ניצול כלכלי של שורדי שואה וזקנים על רקע המלחמה.

"עם פרוץ המלחמה, ישנה מגמה מטרידה של התגברות מקרי עושק וניצול כלכלי של זקנים ושורדי שואה", פתחה יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן מ'יש עתיד' את הדיון. "לצערנו, יש מי שמנצלים את הפחד והחרדה הכללית שהם חווים בימים אלו - כדי לנצל אותם תוך שימוש בטכניקות וסיפורים שנשמעים אמינים. בישיבות הקודמות סקרנו את סוגי העוקץ שהתגברו לאחרונה ושמענו מהקורבנות, שהם רק חלק מעשרות הפניות שהגיעו ללשכתי, וכל העת ממשיכות להגיע: יש בטיפולנו כ-50 מקרים".

במהלך הדיון שמעה הוועדה 3 מקרים נוספים של קשישים שנעקצו בשיטות דומות

אירנה שנעקצה בעשרות אלפי שקלים שיתפה בסיפורה: "התקשר בחור שהציג את עצמו מבנק טפחות ואמר שיש לי חובות. התווכחתי איתו שאין לי כאלה, ואיים שהוא יתקשר למשטרה. לאחר מכן התקשרה מישהי דרך הווטאספ והזדהתה כקצינת משטרה בבקשה לשתף פעולה  ואני נלחצתי ונתתי את כל מספרי הכרטיסים. שלחו אדם במונית שאתן לו את הכרטיסים וביקשו שלא אספר לאף אחד. לקחו על שמי הלוואה על סך 48 אלף שקל וגם משכו 24 אלף שקלים במזומן. כשהלכנו להגיש תלונה במשטרה נזפו בי ונתנו לי תחושה שאני אשמה. הבנק הציעו לנו לקחת הלוואה נוספת, בריבית "נמוכה" של 8 אחוזים, כדי  לכסות את ההלוואה שנלקחה בגובה של 11 אחוזים בשביל לשלם את ההלוואה שנלקחה".

דיאנה, נכדתה של גלינה שיתפה את סיפורה: "סבתא שלי סיפרה שיש אנשים שכבר כמה ימים מדברים איתה בטלפון ושהזהירו אותה שלא לשתף את המשפחה בכלום כי היא ואנחנו ניפגע. היא נלחצה מאוד ולא הסכימה להחליף גם מספר טלפון. מסתבר שהתקשרה אליה מישהי שהציגה את עצמה כעובדת סוציאלית, לאחר מכן התקשר אדם שהציג את עצמו כנציג בטחון בבנק פועלים והזהיר שהוא חייב לחסום את החשבון שלה כי מנסים למשוך משם כספים. לאחר מכן התקשר מנהלו של הקודם וגם הוא דרש את הקוד לחשבון. הגיעה אליה אישה שלקחה פיזית את הכרטיס. רק בזכות שהיא גילתה לנו עצרנו את זה אחרי יומיים. הם הספיקו למשוך 15,000 ₪. הכסף נמשך באשקלון. הגשנו תלונה לפני שבועיים, עד עכשיו לא חזרו אליי. ישנן מצלמות בכספומט וגם בבית של סבתא, אפשר לפתוח את המצלמות ולראות מי האנשים. הביטחון הבסיסי שלה נפגע". 

מרינה, שנעקצה ב-30 אלף שקלים שיתפה בסיפורה: "קיבלתי טלפון ממי שהציג את עצמו כנציג מחלקת ביטחון מחברת מקס, שהזהיר אותי שרוצים להעביר כספים מהחשבון שלי לחו"ל. הבנאדם ידע טוב מאוד שיש לי כמה כרטיסי אשראי. ככה הוא עשה 4 העברות. חברת מקס צריכה לקחת אחריות. היתה לו גישה לכל כך הרבה פרטים אישיים ומספרי כרטיסי אשראי שברשותי".

עודדה פרץ, מנהלת היחידה לפניות הציבור, מבנק ישראל הגיבה למקרים ואמרה: "עושים פעולות רבות כדי למנוע ולצמצם כמה שיותר את התופעה ולאחר האירוע צעדים כדי לפצות את הנפגעים. מעלים בימים הקרובים קמפיין הסברה בשיתוף הבנקים ומשטרת ישראל. בנוסף, יצאנו עם קול קורא למתנ"סים, ארגונים ובתי אבות, על מנת לבצע הסברה וחשיפה לנושא". 

רפ"ק אבי בן אל, קצין הונאה ארצי במשטרת ישראל אמר: "מדובר בנוכלים מתוחכמים. ההתחזות לחברות אשראי הוא לא נושא חדש. זאת שיטה שאנחנו מכירים למעלה משנתיים. יש סבירות שדלף מאגר של כרטיסי אשראי. רוב הפעילות מתבצעת מחוץ לישראל. עצרנו לא מעט נהגי מוניות שהגיעו לאנשים לקחת מהם מעטפות עם כרטיסי אשראי אבל הם לא היו מודעים לתופעה או לשם מה הם נשלחו". 

יו"ר הוועדה הביעה בתגובה את אכזבתה מאופן טיפול המשטרה בנושא: "אתם לא עושים מספיק אנשים פונים אליכם, נותנים לכם את הפרטי תקשורת של הנוכלים, ואתם לא עושים עם זה כלום.  אי אפשר להמשיך ככה זה לא הגיוני שכל פעם אנחנו שומעים על עוד ועוד מקרים של אנשים שנעקצים ואתם לא פועלים לפתור את הבעיה. יש אצלכם בעיה מערכתית שדורשת טיפול".

אלי לוי, מנהל תחום מספור במשרד התקשורת התייחס לטענות ואמר כי "המשרד הפיץ לחברות התקשורת מסמך טרום שימוע. השיחות נעשות מחו"ל, דרך אפליקציה שגורמת לשיחה להראות כאילו חויגה מהארץ. מטרתנו לגבש תכנית שנוכל לגרום לחברות הסלולר לחסום את האפשרות הזאת". 

יו"ר הוועדה פנתה אל נציג המשטרה בתום הדיון בבקשה "לקבל נתונים מספריים, ובנוסף לראות איך אתם כארגון מטפל באותם אנשים בסבר פנים יפות ובאמת מטפילם ולא מנפנפים אותם. משטרת ישראל צריכה לעשות בדק בית כדי לראות איך מקרים כאלה עדיין קורים". ממשרד התקשורת ביקשה יו"ר הוועדה לעדכן כיצד מתקדם התהליך שיחסום אפשרות של חיוג מחו"ל דרך אפליקציות כאלה.

עוד הודיעה ח"כ כהן כי תקיים בחודש הבא דיון נוסף וכי היא מצפה שלדיון זה יגיעו גם נציגי הבנקים: "מטרתנו לעזור לאנשים שעולם חרב עליהם, כולל תחושת העצמאות והביטחון האישי. יש עלייה דרסטית בתופעה. נעביר את כל המקרים ונעשה מאמץ עד סוף החודש לסייע ולפצות את הנפגעים".​

עוקץ קשישים הונאת אשראי שורדי שואה ניצולי שואה ניצול כלכלי העוקץ הרוסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד