י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
התושבים זועמים

מחאה ציבורית וביקורת נגד חמאס ברצועת עזה

לאחרונה התקיימו הפגנות מחאה רבות משתתפים נגד חמאס באזורים שונים ברצועת עזה ביניהם דיר אלבלח, רפיח ואזורים נוספים. חמאס לא מנסה לעצור את המפגינים יתכן משום שהוא אינו רואה לפי שעה בהפגנות סיכון למעמדו

מחאה ציבורית וביקורת נגד חמאס ברצועת עזה
עזתים מקללים את חמאס צילום: צילום מסך

בשלושת החודשים האחרונים לאור המשך הלחימה, ניכרת עליית מה בהיקף ביטוי המחאה והביקורת הציבורית הנשמעות ברצועת עזה נגד ממשל חמאס ובכיריו לעומת ביטויי המחאה בחודשים הראשונים.

העמקת פעילות כוחות צה”ל בח’אן יונס, בעיר עזה ובמרכז הרצועה, המשך תקיפות צה”ל וחיל האוויר ברחבי הרצועה, העלייה בהיקף הנפגעים והנזקים הכבדים שנגרמו לתשתיות ומבנים, המחסור במזון, מצוקת התושבים, ובעיקר המפונים, וכן השיח אודות מבצע צבאי ברפיח, הביאו תושבים לצאת לרחובות ולהפגין נגד חמאס.

בהפגנות המחאה, הנערכות ברובן לאור יום, מביעים התושבים בעיקר את זעמם על מצבם ועל בכירי חמאס במיוחד אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ויחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. 

הם זועמים על כך שעליהם לשלם את מחיר המלחמה בעוד שבכירי חמאס חיים במלונות פאר מחוץ לרצועה, ואלה אשר נמצאים ברצועה מתחבאים במנהרות. מרבית המפגינים קוראים להפלת ממשל חמאס ומדגישים את רצונם לחיות חיים מכובדים ולפרנס בכבוד משפחותיהם.

מניתוח מאפייני ההפגנות שפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, אפשר לומר שלפי שעה אלה ההפגנות ספוראדיות מקומיות, המאורגנות, ככל הנראה, באופן ספונטני ללא יד מכוונת. תדירות ההפגנות אינה גבוהה במיוחד (הפגנות ספורות בחודש) ומשתתפים בהן כמה מאות בני אדם.

נראה גם שחמאס לא מנסה לעצור את המפגינים יתכן משום שהוא אינו רואה לפי שעה בהפגנות סיכון למעמדו. זאת ועוד, בחמאס טוענים שמרבית ההפגנות ברצועה אינן מייצגות את תחושת האוכלוסייה והן מפוברקות או שהן מוכוונות על ידי ישראל.

יחד עם זאת, על רקע התלונות, ניכרים ניסיונות חמאס לנסות לתקן את המצב. כך למשל בתגובה לתלונות על יוקר מוצרי המון בשווקים, הקים משרד הפנים של חמאס ועדות שמירה כדי לפקח על המחירים ולמנוע הפקעת מחירים מצד סוחרים. פעילי הוועדות, הפועלות בעיקר ברפיח, שם מרוכזת רוב האוכלוסייה, מסתובבים רעולי פנים ברחובות רפיח חמושים באלות וברובים ומפקחים על הנעשה בשווקים.

גם ברשתות החברתיות נשמעים דברי ביקורת. אולם, השיח ברשתות החברתיות לפי שעה הוא מועט יחסית ומנוהל בידי קומץ של אנשים להם מספר מוגבל של עוקבים. מניתוח מאפייני השיח עולה, כי הוא עוסק בעיקר בשני נושאים; ביקורת נוקבת על התנהלות בכירי חמאס בתוך הרצועה ומחוצה לה ותיאור המצב הגרוע בו נמצאת האוכלוסייה ברצועה.

לפי שעה, היקף גילויי המחאה אינו גדול והם אינם מסכנים את ממשל חמאס. אולם, ככל שיחלוף הזמן ויגבר הלחץ הצבאי של ישראל ברצועת עזה ובעקבותיו יעמיק המשבר ההומניטארי והמחסור במזון ובקורת גג לתושבים, ימשכו ואף יגברו גילויי המחאה הללו. יתכן גם שחודש רמדאן המתקרב (יתחיל ב-11 במרץ) יעמיק עוד יותר את תחושת המחסור והתסכול בקרב הציבור ובמקביל את היקף המחאות.

אתר א-שרק אל-ווסט דיווח כי לאחרונה התקיימו הפגנות מחאה רבות משתתפים נגד חמאס באזורים שונים ברצועת עזה ביניהם דיר אלבלח, רפיח ואזורים נוספים. האתר הגדיר הפגנות אלה כ”רגע נדיר” של מחאה גלויה נגד חמאס וציין, כי ההפגנות מדגישות את התסכול הגובר והייאוש בקרב תושבי הרצועה תחת ממשל חמאס.

רבים מהמפגינים ציינו שהנהגת חמאס מנותקת לחלוטין ממצוקת האנשים הפשוטים בעזה ולכן הם מחפשים שינוי ומישהו שייקח אחריות ודורשים לסיים מייד את המלחמה. באחד השלטים נכתב: “אנחנו דורשים חיים מכובדים”.

 

מלחמת חרבות ברזל מכון מאיר עמית חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד