ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מזל משולש

צבת ים קרנית נדירה חולצה בפעם השלישית באילת • צפו

לאחר שחולצה פעמיים לפני מספר שנים, אמש חולצה בפעם השלישית צבת ים קרנית נדירה באילת, פקח רשות הטבע והגנים הבחין בחוט דיג שיוצא מגופה, הביא את הצבה לחוף והעביר אותה לטיפול רפואי במרפאת כל חי

צבת ים קרנית נדירה חולצה בפעם השלישית באילת • צפו
הצבה בתוך הים צילום: עמרי עומסי רט"ג

לפני שנתיים וחצי הציל פקח היחידה הימית באילת עמרי עומסי את אותה הצבה לאחר שחילץ חוטי דיג וקרסים מפיה בזמן שאכלה פגר של דג שהיה מסובך בציוד דיג. במהלך השבוע החולף הגיעו מספר דיווחים מאזרחים שבהם טכנאי המעבדה של פרופ' מעוז פיין בשם דרור קומט שתיאר באופן מפורט את מצבה ומיקומה של הצבה.

אביב לוי, המצפה התת ימיהוצאת החוט מהצבהצילום: אביב לוי, המצפה התת ימי

אמש הצליח עמרי לאתר את הצבה ובצלילה חופשית זיהה ותיעד חוט דיג שיוצא מגופה. עומרי הוציא את הצבה לחוף והעבירה למשך הלילה למכל בידוד במצפה התת ימי באילת, למחרת הסיע את הצבה לטיפול במרפאת כל חי ברחובות לידיו של הווטרינר ד"ר צחי איזנברג.

לאחר צילום רנטגן שסייע באיתור מיקום הקרס שהיה נעוץ בחלק התחתון של מערכת העיכול של הצבה, הצליח ד"ר איזנברג בפרוצדורה רפואית מורכבת להסיר את הקרס מגופה. הצבה הועברה להמשך טיפול רפואי, השגחה והתאוששות במרכז הארצי להצלת צבי ים לידי ד"ר יניב לוי.  במרכז ההצלה הצבה קיבלה גם משדר לווייני שמאפשר להמשיך לעקוב אחריה וללמוד ולחקור אודות מין זה הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.

צחי אייזנברג מרפאת כל חיצילומי הרנטגן של הצבהצילום: צחי אייזנברג מרפאת כל חי

עומרי עומסי פקח יחידה ימית במרחב אילת ברשות הטבע והגנים:  ״יצאתי לצלילה חופשית ביום שלישי אחר הצהריים, שמחתי לפגוש צבת ים ממין קרני שכידוע הוא צב בסכנת הכחדה חמורה בעולם. במבט מקרוב זהיתי כי מדובר בצבת הים שאנחנו מנסים לאתר בשבוע האחרון.

חוט דיג נראה משתלשל פתח הקלואקה של הצבה הצביע על מצב שיכול להתפתח למסכן חיים, ככל הנראה מדובר בחוט דיג וקרסים שבלעה הצבה ועלולים להביא לסיבוכים קשים ומוות. קיבלתי החלטה בזמן אמת להוציא את הצבה לחוף בעצמי, חילצתי את הצבה והעברתי בדחיפות לטיפול רפואי.

לאחר התייעצות עם ד״ר יניב לוי מנהל מרכז ההצלה לצבי ים ברשות הטבע והגנים, העברתי את הצבה לבידוד במצפה התת ימי באילת ובסיועו של הצוות המקצועי של המצםה. יום לאחר מכן, הסעתי אותה לטיפול ברחובות למרפאת כל חי, הצבה עברה בדיקת רנטגן והקרס הוצא מגופה.

לאחר בדיקה הבנתי שמדובר בצב שכבר הצלתי אותו באוקטובר 21 כאשר ניזון מפגר של מירנון מטבעוני שמצא את מותו ככל הנראה כשלל לואי של פעילות הדיג באילת. אני תמיד שמח לתעד בעלי חיים במפרץ אילת, במיוחד כשידוע לי שמדובר בבעל חיים הנחשב נדיר כצב קרני.

טיפול וחילוץ צב מהים הינם פעולות מקצועיות שאני מוכשר לבצע אותם במסגרת תפקידי ואין לבצע אותם עצמאית. אני ממתין בצפיה לרגע שבו אוכל להשיב את הצבה למקומה ולביתה בטבע של מפרץ אילת".

מבדיקה שנערכה לצבה, עלה כי בגופה נמצא שבב זיהוי, שבב זה הוחדר לגופה בתאריך 25.02.2016, בתאריך זה חולצה הצבה ע"י צוות המצפה התת ימי באילת ע"י המנהל המדעי אביב לוי, בפעם זאת גם כן חולצו שתי קרסים מגופה של הצבה.

במרכז ההצלה לצבי ים מדווחים שהצבה דרורה מוכרת למעשה מאז שהוצלה על ידי צוות המצפה התת ימי ב2016 אך מאז ועד היום, היא נצפתה במפרץ אילת 15 פעמים לאורך השנים

ד"ר יניב לוי, הממונה על שיקום אוכלוסיות צבי הים בישראל ומנהל את מרכז ההצלה לצבי ים מספר כי עד כה בזכות פרויקט זיהוי הצבים במפרץ, זוהו 13 צבי ים קרניים שונים ו9 צבי ים ירוקים. "צב ים קרני נמצא בסכנת הכחדה בעולם כולו, לצערי, בעבר ולעיתים גם היום משתמשים בשריון היפה של צב הים הקרני ליצירת משקפיים, סימניות לספרים, מפרטים לגיטרות ועוד. דבר שהביא כמעט להכחדתו בכל העולם.

מעט הצבים הנמצאים במפרץ אילת חשובים מאוד ויש לשמור עליהם מפגיעות שונות כמו במקרה של דרורה שנפגעה 3 פעמים שונות מפעילות של דיג. למעשה דרורה המוכרת לנו כבר 15 שנים גדלה מאוד לאורך השנים ועלתה כ15 ק"ג במשקלה, בעזרת המשדר הלווייני נוכל ללמד על האזורים בה צבים קרניים נמצאים ובתקווה שנוכל להפחית ולצמצם את המפגעים הרבים אשר צבי הים חשופים אליהם.

למעשה בזכות ההכרות האישית עם בעלי החיים היכולת שלנו לשמור עליהם גדלה.

צב ים חילוץ רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד