כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אושר לקדם

כבל ימי להולכת חשמל מאשקלון לחיפה: כך זה יעבוד

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לקדם את החלופה הימית להקמת כבל להולכת חשמל מאשקלון לחיפה, זאת על פני החלופה היבשתית | הכבל עתיד להוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ, לאזורי הביקוש העיקריים במרכז וצפונה. אורכו המתוכנן הינו כ-150 ק"מ

כבל ימי להולכת חשמל מאשקלון לחיפה: כך זה יעבוד
כבל תת ימי צילום: באדיבות משרד האנרגיה

המועצה הארצית לתכנון ולבניה אישרה להמשיך לקדם את חלופת הכבל הימי בתמ"א 10/ ג/ 13 שיפרש בין אשקלון לחיפה, כאשר מיקומן של תחנות כוח הקיימות בסמוך לחוף, יסייעו באיתור חיבורים של רשת ההולכה הימית אל היבשה ואזורי הביקוש.

לתכנון רצועת ההולכה בים מספר יתרונות משמעותיים אשר הוצגו במועצה, בהם חיזוק אמינות ושרידות המערכת. על ידי יצירת טבעת הולכה אסטרטגית חדשה ונוספת לזאת הקיימת ביבשה, ובכך מחזקת את היתירות באספקת החשמל למערכת היבשתית ואת שרידות המערכת, פן משמעותי בדגש על תקופת הלחימה. נוסף לכך כבל החשמל בים יגדיל משמעותית גם את הולכת החשמל מהדרום ויסיר את מגבלת הרשת. 

יתרון נוסף שהוצג במועצה הינו צמצום מגבלות על שימושי קרקע קיימים ועתידיים ביבשה. רצועה ימית להולכת חשמל מטילה מגבלות מצומצמות יחסית. מדובר בנושא משמעותי אל מול צפיפות הפיתוח הקיימת, בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ, אליהם נדרש להוליך את החשמל. מעבר לכך, תכנון קווי הולכת חשמל יבשתיים אורך זמן רב יותר מכבל ימי, זאת לצד המורכבות ההולכת וגוברת למציאת תוואים חדשים. 

כמו כן, הקמת הכבל בתוך הים תתרום להפחתת ההשפעות הסביבתיות של כבלים בהיבט הפגיעה בנוף ובפוטנציאל הפגיעה בבעלי כנף. על כן, התכנית תיבחן בהמשך בתסקיר השפעה על הסביבה.

יש לציין כי תכנון הרצועה יבחן על רקע הצמדות לרצועות הגז הטבעי המאושרות בתמ"א 37, תוך בחינת ההשפעות ההדדיות בין כבלי החשמל, צנרת הגז הטבעי ותשתיות נוספות באזור, זאת על מנת לשלב תשתיות ולצמצם ככל הניתן את ההשפעות הסביבתיות.

כבל חשמל תחנת כח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד