כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
“מהנהר ועד הים"

ארגונים תומכי חמאס פועלים בחופשיות בבלגיה

מאז מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר ותחילת מלחמת “חרבות ברזל” מתקיימות בבלגיה, בדומה לרבות ממדינות האיחוד האירופי, הפגנות פרו פלסטיניות נגד ישראל, בהן נשמעות קריאות להפסקת אש ולהפסקת התמיכה בישראל לצד סיסמאות אנטי ישראליות כדוגמת “מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית”

ארגונים תומכי חמאס פועלים בחופשיות בבלגיה
פעילות כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

בלגיה היא אחת המדינות הביקורתיות ביותר באיחוד האירופי כלפי המלחמה שמנהלת ישראל נגד חמאס ברצועת עזה, על אף שגינתה את מתקפת ה-7 באוקטובר. ב-6 בנובמבר 2023, הכריז אלכסנדר דה קרו, ראש הממשלה, כי “מה שמתרחש ברצועת עזה אינו פרופורציונלי, זה גשר אחד יותר מדי", טען מי שעומד בראש המדינה שביצעה פשעים נגד האנושות בקונגו בעבר הלא רחוק.

ב-19 בינואר 2024, הכריזה קרולין גנז, השרה לשיתוף פעולה ופיתוח, כי בלגיה תומכת בפסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שקרא לישראל להימנע מביצוע רצח עם ברצועת עזה.

הממשלה המקומית של חבל וולוניה דובר הצרפתית, השהתה שני רישיונות לייצוא אבק שריפה ממפעל בליאז’ לישראל בעקבות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק.

את הממשלה בוולוניה מובילה המפלגה הסוציאליסטית, שגם חברה בממשלה הפדרלית, אשר קראה להשעיית הסכם השותפות של האיחוד האירופי עם ישראל ולהקפאת השקעות של מדינות אירופה בישראל.

בשל התפקיד המרכזי של בלגיה באיחוד האירופי, היא משמשת זירת פעילות מרכזית עבור גופים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים באופן כללי, ועם חמאס בפרט, שמבקשים להיות קרובים לצמתי קבלת ההחלטות בבריסל.

בפברואר 2024, דיווחה התקשורת הבלגית כי פול ואן טיגחלט, שר המשפטים, אישר כי חמאס פעילה במדינה באמצעות רשת של חברות וארגונים ללא כוונת רווח שמגייסים כספים עבור ארגון הטרור במסווה של פעילות למען העם הפלסטיני, לצד פעילות שנועדה לשפר את תדמית התנועה באיחוד האירופי. ואן טיגחלט גם ציין כי לא זוהו “מסרים קיצוניים” שקשורים לאותם ארגונים, אולם הוא הודה כי אינו יודע להיכן מגיעים הכספים.

ארגון גג-אירופי נוסף שפועל מבריסל הוא התיאום האירופי של ועדות והתאחדויות למען פלסטין ECCP. זהו ארגון ללא כוונת רווח, שהוקם ב-1986 כרשת לתיאום הפעילות של ארגונים המביעים הזדהות עם “מאבק העם הפלסטיני לחירות ולצדק” ברחבי אירופה, כולל ועדות סולידריות, ארגונים לא ממשלתיים, ארגוני עובדים ותנועות סולידריות בינלאומיות. הארגון פועל למען סיום הכיבוש של "כל האדמות הערביות", זכות השיבה ושחרור כל האסירים הפלסטיניים ומנסה “לאתר את השותפות של האיחוד האירופי עם ההפרות הנמשכות של החוק הבינלאומי על ידי ישראל", כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בארגון חברים 43 גופים שפועלים ב-15 מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי, בנוסף לארגונים מבריטניה, שווייץ ונורבגיה. בין השאר, נמצאים ברשימה סניפים של תנועת החרם נגד ישראל (BDS), הקמפיין לסולידריות עם פלסטין בבריטניה, ההתאחדות לסולידריות צרפת-פלסטין וההתאחדות היהודית הצרפתית למען השלום והסניף הצ’כי של תנועת הסולידריות הבינלאומית.

ארגון נוסף שפועל תחת חסות ECCP הוא הפלטפורמה של שרלרואה למען פלסטין. הפלטפורמה הוקמה במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (דצמבר 2008-ינואר 2009), ומאגדת בתוכה ארגונים חברתיים ואנטי מלחמתיים מהשמאל העמוק לצד מפלגות פוליטיות מאזור שרלרואה.

מאז ה-7 באוקטובר, הובילה הפלטפורמה הפגנות בשרלרואה, בשיתוף עם הקהילה הפלסטינית המקומית, שבהן נישאו שלטים שעליהם נכתב “תחי ההתנגדות”. כמו כן, התקיימו פעולות מחאה נגד מפעלים המזוהים עם חברת אלביט מערכות הישראלית. הפלטפורמה גם דרשה “להסיר את חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, חזבאללה, החזית העממית לשחרור פלסטין וארגוני התנגדות אחרים מהרשימה האירופית של ארגוני הטרור” .

חברה נוספת במסגרת ECCP היא התנועה הבלגית לחרם אקדמי ותרבותי נגד ישראל (BACBI). התנועה הוקמה במאי 2015 ומונה מאות אקדמאים מאוניברסיטאות וממוסדות השכלה גבוהה נוספים לצד אנשי תרבות והיא חלק מתנועת החרם שקוראת לנתק את כל הקשרים עם מדינת ישראל. בהצהרה שפורסמה עם הקמת התנועה, נאמר כי החברים יימנעו מכל שיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים בישראל מאחר שהם “שותפים למדיניות אפרטהייד וכיבוש כלפי הפלסטינים, באמצעות שתיקתם, אבל גם באמצעות שיתוף פעולה פעיל עם הצבא ועם תעשיות הביטחון”.

הקריאות לחרם, לצד תמיכה בהתנגדות חמושה נגד ישראל, נמשכו באקדמיה הבלגית גם אחרי ה-7 באוקטובר. מרצים וסטודנטים במחלקה ללימודי סכסוך והתפתחות באוניברסיטת גנט פרסמו הצהרה בה האשימו כי “ישראל אחראית להתגלגלות האלימות” וגינו את “פשעי המלחמה שבוצעו על ידי המשטר הישראלי”, מבלי להתייחס כלל למתקפת חמאס. עוד נאמר בהצהרה כי “מסגור המאבק הפלסטיני לחירות בתור ‘טרוריסט’ או ‘מורכב’ זה ניסיון עצל לתאר מציאות של דיכוי קולוניאלי אלים”. 

1,500 חברי הקהילה האוניברסיטאית במוסדות ההשכלה הגבוהה באזור פלנדריה פרסמו הודעה בה האשימו את ישראל בביצוע “רצח עם חינוכי” (educide) בשל פגיעה באוניברסיטאות ברצועת עזה ובשל מניעת הגישה מתלמידים למוסדות חינוך. הם קראו “להשעיה, באופן מיידי, של כל שיתוף הפעולה האקדמי עם מוסדות ההשכלה בישראל ועם שותפים ציבוריים ופרטיים אחרים כל עוד הרס מערכת החינוך הפלסטינית והאפליה השיטתית נמשכים”, וזאת מבלי להתייחס כלל להשפעות של התקפות חמאס וחיזבאללה.

 
חמאס מלחמת חרבות ברזל בלגיה השביעי באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד