כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קיזוז מכאיב

המדינה מתעמרת בעולים החדשים דווקא בתקופה הזו

כך המדינה מתעמרת בעולים החדשים דווקא בתקופה הזו. המדינה מקזזת כ-90% מתקציב אולפני השוברים ומערים קשיים על עולים חדשים. "ביקשתי שובר ולא נתנו לי, שלחו אותי לאולפן מדיני אך שם אמרו כי עלי להמתין 6 חודשים, איך קורה שמדינת ישראל לא מספקת לי אולפן?"

המדינה מתעמרת בעולים החדשים דווקא בתקופה הזו
אילוסטרציה צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

הקיזוז החדש של משרד העליה והקליטה בתקציב הסבסוד לאולפני השוברים הוא מכה קשה ומשמעותית לעולים החדשים. המשמעות של קיזוז זה היא שעולים לא יוכלו ללמוד באולפני השוברים שעלותם גבוה משל האולפנים המדיניים.

לפני כעשור, אולפנים שנוהלו באופן פרטי קיבלו הכרה ממשרד העליה והקליטה ונכנסו למאגר האולפנים המוצעים לעולה חדש עם הגיעו לישראל. הוקצב תקציב ייעודי עבור שוברים לסבסוד הלימודים לעולים החדשים ובכך, לעולים הייתה אפשרות לבחור בין שני אולפנים בהתאם להתחייבויות, לנסיבות ולהגבלות השונות שיכולות להיות להם.

אולפני השוברים שהתווספו לאולפנים של משרד העליה והקליטה הציעו למעשה אפשרויות למידה שונות כמו: קורסים חדשים מדי שבוע, כיתות קטנות של בין ארבעה ועד שמונה אנשים, לימודים בשעות הערב, לימודי שפה בהתאם לרמת העברית ועוד.

הביקוש לאולפני השוברים עלה פי עשר בעשור האחרון. גם בשנים האחרונות עם משבר הקורונה והמלחמה האולפנים הפרטיים הצליחו לתפקד במהירות וביעילות ולהמשיך ולתת שירות יעיל לכמויות הגדולות של העולים שהחלו להגיע ארצה.

כעת, משרד העליה והקליטה החליט לפגוע משמעותית בעולים החדשים ולצמצם את התקציב לאולפני השוברים. הקיזוז הנוכחי צפוי להיות בהיקף של כ-90% מה שיפגע משמעותית בפלג גדול מהעולים החדשים ויצמצם את אפשרות ואיכות הקליטה שלהם בישראל. כבר עכשיו, נאמר לעולים רבים כי אין תקציב לאולפנים.

לפי התוכנית החדשה של משרד העליה והקליטה, אולפנים יהיו תחת רשויות מקומיות, גופים שאינם יודעים לנהל אולפנים ואין להם את הכלים המקצועיים לסייע לעולים בלימוד השפה. מעבר לכך, אלו שכן יהיו זכאים ללימודים באולפן שוברים הם אך ורק אלו שכבר למדו באולפן ראשוני. כך שהרבה עולים, כ30-40% מהם לא יוכלו ללמד עברית בכלל כי המערכת הציבורית לא מתאימה להם (שעות לא נוחות, זמן המתנה גדול מדי, רמות לא קיימות, מקום מרוחק מדי) כך שבכדי ללמוד עברית בצורה יעילה ופרקטית, יצטרכו העולים לעבור שני אולפנים, לעיתים לשלם מכספם, להמתין חודשים רבים לפתיחת אולפן ראשוני ולמעשה לשהות בישראל ללא שפה וללא אפשרות תעסוקה או קידום.

מאפיינים

אולפן מדיני

אולפן שוברים

אולפן על פי התוכנית החדשה

ניהול

משרד העליה והקליטה

עולים לשעבר

עיריות ומועצות אזוריות

כמות תלמידים בכיתה

25

4-8

25

שעות לימוד

500

בהתאם לכמות האנשים- מקסימום 320

250

עלות למדינה

-

500 ש"ח

 

עלות לעולה

חינם

בסבסוד המדינה- חינם

באופן פרטי- 7,500 ש"ח

העיריות יכולות לדרוש תשלום (למשל ברמת גן ידרשו 850 ש"ח מתושב ו1300 ש"ח ממי שלא תושב)

תכיפות הקורסים

מדי שישה חודשים

מדי שבועיים

4-6 חודשים

שעות הקורסים

בשעות הבוקר

בשעות הערב

בשעות הבוקר בעיקר

חלוקה לקבוצות

כולם לומדים יחד

קורסים שונים לבעלי תארים אקדמיים, קורסים בקבוצות היכרות

 

אחוז העולים שמקבלים מענה

 

100%

70%

אחוז נשירה

25%

1%

 

מענה לעולים מהפריפריה

אין. יש אולפנים רק בערים גדולות

יש סניפים כמעט בכל עיר ואזור בארץ

אין.

התאמת תוכן לקבוצה

אין, לרוב התוכן גם לא מתאים לתלמידים הבוגרים

תוכן מותאם לכל קבוצה

 

 
מסכת העינויים שעולים חדשים צריכים לעבור כדי ללמוד עברית נכנסה לפעולה עוד לפני שהתוכנית החדשה גובשה ועברה סופית וזה כבר חודש שעולים שמגיעים ארצה ומבקשים שוברים ללימודים באולפנים המקצועיים מקבלים תשובות שליליות, לרוב הסיבה הרשמית היא שאין תקציב. בינתיים, העולים החדשים שמגיעים ארצה נופלים בין הכיסאות, מחכים חודשים למענה, מקבלים תשובות שליליות או תשובות חלקיות ולא יכולים להתקדם לקבלת השכלה גבוה, למציאת עבודה ועוד.

כל זאת, בצל המלחמה שהביאה איתה גל עלייה משמעותי כשיהודים רבים מרחבי העולם החליטו לעלות ארצה ולהעתיק את חייהם לישראל. גל העלייה שכבר ראינו עד תחילת 2024 הוא גם תחזית לעליה הצפוייה בשנה הקרובה. גורמים מעריכים כי במהלך שנת 2024 יעלו כמיליון יהודים נוספים. במצב בו עולים חדשים צריכים לחכות כחצי שנה ללמוד עברית, לשהות בישראל ללא אפשרות תעסוקה (מאחר והאולפנים הם בשעות הבוקר) העולים ימצאו את עצמם חסרי אונים, חסרי שפה, חסרי תעסוקה ובמדינה זרה שלא מסייעת להם.

 

עולים חדשים אולפן עברית משרד העליה והקליטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד