י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הקצינים המליצו

עונשים מקלים: בוטלה הרשעתם של השוטרים שתקפו את חיים מזרחי

למרות האלימות הקשה שספג על לא עוול בכפו, בית המשפט ביטל את הרשעתם של הבלשים שתקפו את הצעיר החרדי חיים מזרחי | חרף התנהלותם, קציני משטרה בכירים העידו לטובת השניים. השופטת: "מסקנתי שמדובר בשוטרים ראויים שמעדו"

עונשים מקלים: בוטלה הרשעתם של השוטרים שתקפו את חיים מזרחי
מעצרו של חיים מזרחי צילום: איתמר כהן/כאן 11

בית משפט השלום בירושלים ביטל היום (שלישי)  את הרשעתם של קצין הבילוש שי עזרא והבלש יותם גרגיר, שתקפו את הצעיר החרדי חיים מזרחי לפני כשנתיים. 

מזרחי, כך לפי כתב האישום המתוקן בו הודו השניים, יצא מהחנות בה עבד שהייתה סמוכה להפגנה שהתרחשה באותה עת בשכונת גאולה. במקום חלפה ניידת "סמויה" בה נהג הקצין עזרא. בשל פקק תנועה שנוצר ברחוב, עקף עזרא את טור המכוניות ופגע ברכב אחר שעמד בפקק. מזרחי, שהבחין בכך, ניגש לעזרא והעיר לו על כך.

בתגובה, ניגש אליו עזרא ועצר אותו מבלי שהזדהה או ציין את סיבת המעצר והחל לנהוג כלפיו באלימות, בין היתר באמצעות דחיפתו והכאתו. שוטרים נוספים שהבחינו במתרחש, ביניהם הנאשם גרגיר, ניגשו למקום וסייעו לעזרא להכניס את מזרחי לניידת הסמויה. בעוד מזרחי שכוב על בטנו במושב האחורי של הניידת, התיישב עליו השוטר גרגיר והשתמש נגדו בכוח ללא כל צורך וחרף העובדה כי המתלונן הפציר בו לחדול.

היום, כאמור, ביטל בית המשפט הרשעת השניים וגזר עלהם עונשים מקלים. על אליהו נגזרו 120 שעות לציבור בלבד והוא יפצה את מזרחי ב-4,000 שקלים. על גרגיר נגזרו 80 שעות לציבור ופיצוי ע"ס 3,000 שקלים. 

"תוצאת הרשעתם של הנאשמים משמעותה, בסבירות גבוהה אם גם לא בהכרח, סיום העסקתם במשטרת ישראל", אמרה השופטת הבכירה שרון לארי-בבלי בגזר דינה. "אינני סבורה שתוצאה זו היא מידתית בנסיבות העניין. לעניין זה אבהיר שהעובדה שהנאשמים לא פוטרו או הושעו עד כה, איננה משום בטוחה שלא יפוטרו ככל שההרשעה תיוותר בעינה. גם העובדה שמפקדיהם מעוניינים בהמשך העסקתם איננה מהווה אינדיקציה להמשך העסקתם שכן אין מדובר בהחלטה של מפקדיהם".

"מדובר בהחלטה מערכתית. עם זאת העובדה שמפקדיהם מעוניינים בהמשך עבודתם מחזקת את מסקנתי שמדובר בשוטרים ראויים שמעדו. באיזון שבין הפגיעה בזכויותיו של הקורבן לבין הפגיעה בהמשך תעסוקתם של הנאשמים במשטרה,  מצאתי שניתן להסתפק באי הרשעה ובענישה נלווית, הכוללת בין היתר פיצוי למתלונן", הוסיפה השופטת.

"אינני מקילה ראש במעשיהם של הנאשמים. מדובר במעשים חמורים כלפי אזרח על לא עוול בכפיו, והתרשמתי שהמתלונן נפגע מן המעשים במישור הרגשי. עם זאת, שמעתי את העדים ועיינתי במכתבי ההמלצה והתעודות שהוגשו והתרשמתי שמדובר בשוטרים שהעבירות בהן הורשעו אינן מאפיינות את התנהלותם. הנאשמים עצמם הביעו חרטה כנה על מעשיהם, והתרשמתי שאכן הם מאד מצטערים על המעשים. הנאשמים התנצלו בפני המתלונן, וטוב שכך. שני הנאשמים העידו על הנזק האישי שנגרם להם כתוצאה מן ההליך הפלילי".

חרף התנהלותם, לדיון גזר הדין בעניינם של הבלשים הגיעו היום קציני משטרה בכירים שהעידו לטובת השוטרים. "כשוטר, אומר עליו שהוא אחד השוטרים הטובים שהיו לי, ואני הרבה מאוד שנים במשטרת ישראל", אמר מפקד תחנת לב הבירה נצ"מ שלומי טובול. "הוא לויאלי, רציני, אחראי, מאוד מקצועי. תורם ונותן שעות ללא לאות עם נחישות והתמדה לאורך התקופה. הוא שוטר שראוי שיישאר שוטר במשטרת ישראל, ונעשה הכל שיישאר שוטר בארגון, כי זה טוב לארגון שיש שוטרים כמוהו. גם אם קרה אירוע כזה או אחר לא צריך לתלות אותו בכיכר העיר. לכל תפקיד שאלך בעתיד אשמח לקחת את יותם תחת פיקודי, כך הארגון חושב על יותם, יותם מייצג את הארגון ואלו הכוונת שלנו בארגון".

חיים מזרחי גזר דין בלשים הפגנה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד