י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פורים בצל האבל

מסע אל תוך רגשותיה של קהילה יהודית במדינה הגדולה בעולם

פיגוע הטרור הנורא בליל שבת ב'קרסנוגורסק' שבמחוז הבירה מוסקבה, הטיל אימה וזעזוע על תושבי העיר, יהודים ושאינם יהודים כאחד. בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה", שם התאגדו יהודים מכל רחבי מוסקבה לחגוג את פורים, ניכרה תחושה מעורבת של שמחה ועצב

מסע אל תוך רגשותיה של קהילה יהודית במדינה הגדולה בעולם
פורים בצל האבל במוסקבה צילום: לוי נאזרוב

מוסקבה, מוצאי שבת קודש פרשת ויקרא-זכור. צל כבד של אבל מרחף מעל עיר הבירה הרוסית מאז כניסת ימי הפורים. פיגוע הטרור הנורא בליל שבת ב'קרסנוגורסק' שבמחוז הבירה מוסקבה שם נהרגו מעל 140 איש, הטיל אימה וזעזוע על תושבי העיר, יהודים ושאינם יהודים כאחד. בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה", שם התאגדו יהודים מכל רחבי מוסקבה לחגוג את פורים, ניכרה תחושה מעורבת של שמחה ועצב.

"איך אפשר לשמוח, כשאנשים איבדו את היקר להם?" שאל יהודי מבוגר, ועיניו דומעות. ילדים קטנים, מחופשים לדמויות צבעוניות, התרוצצו בין המבוגרים, צחוקם מתערבב עם קולות בכי חנוקים. הרב הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, ניצב מול הקהל, ופניו רציניות. "חג פורים הוא זמן של שמחה, אך אסור לנו לשכוח את אלו שסבלו", אמר הרב. "הטרגדיה שחווינו מחייבת אותנו להתאחד, לחזק את הקשר בינינו ולתמוך זה בזה".

דברי הרב שליט"א עוררו הדים בקרב הקהל. יהודים מכל קצוות הקשת החברתית התאחדו בבית הכנסת. צעירים וקשישים - כולם חשו צורך להיות יחד, לחלוק את רגשותיהם ולחזק את תחושת ה'ביחד'. "אנחנו חזקים יותר כשאנחנו מאוחדים" אמר חסיד צעיר, עיניו נוצצות בדמעות. "הטרור לא ישבור אותנו! אנחנו נמשיך לחגוג את החג, מתוך אהבה ואחדות".

המוזיקאים וחברות ההגברה הבינו מאליהם שאין להם בעבור מה להגיע לבית הכנסת המרכזי, כמו לשאר הקהילות היהודיות, לאור יום האבל שהוכרז בכל המדינה, וקריאתו של הרב הראשי שליט"א, שפקד על כלל הקהילות ברוסיה, להשבית את כל האירועים המוזיקאליים בחג הפורים, אך במקביל להגביר את הפעילות לקיים בהידור את כל מצוות החג, בהן קריאת המגילה, משלוחי מנות, ובמיוחד מתנות לאביונים ולנזקקים.

ואכן, למרות האבל, התקיימו מצוות החג בהידור. קריאת המגילה, משלוחי מנות וחלוקת מתנות לאביונים - שנעשו הפעם מתוך תחושת שליחות עמוקה. הקהילה היהודית בעיר הוכיחה את יכולתה להתגייס ולעמוד בסולידאריות בנסיבות הקשות ביותר. פעילות חסד רבות התקיימו ברחבי העיר, מתוך רצון עז לסייע לנזקקים ולחזק את תחושת האחדות.

מתנדבים רבים התגייסו כדי לארגן משלוחי מנות וחבילות מזון למשפחות שכולות, נזקקים וקשישים. ילדים חולים בבתי רפואה קיבלו מתנות וחבילות הפתעה, וחיוך קטן חזר לפניהם. אסירים בבתי סוהר לא נותרו מאחור, וזכו גם הם למשלוחי מנות, מילות חיזוק ואף קריאת המגילה וסעודת חג.

הטרגדיה שחוותה רוסיה עוררה זעזוע עמוק בקרב כלל הקהילה היהודית, אך גם גרמה לה להתאחד ולהתחזק. פעילות החסד הרבות שהתקיימו במהלך חג הפורים היוו ביטוי מרגש לערבות הדדית, אהבת ישראל ונתינה. הן הראו לעולם כולו, שגם בימים קשים יודעת הקהילה היהודית להתגייס ולתמוך זה בזה.

במשך הערב ועד חצות הלילה, ולמחרת משעות הבוקר ועד השקיעה, היה בית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" שבמרכז מוסקבה הומה אדם. יהודים מכל רחבי מוסקבה נהרו למקום כדי להשתתף במנייני קריאת המגילה. קולות בעלי הקריאה נישאו באוויר, והאלפים הקשיבו בדריכות, שקועים בסיפור נס פורים, כבימים ההם בזמן הזה.

לאחר קריאת המגילה, קיבלו המשתתפים משלוחי מנות. ובנוסף, אלפי משלוחי מנות, ובהם מגוון מאכלים, משקאות מתוקים ומתנות קטנות, חולקו על ידי שלוחי ותלמידי ישיבות חב"ד. ילדים ומבוגרים כאחד נהנו מהמתנות, ותחושת שמחה וחגיגיות עטפה את הבאים הרבים.

במהלך יום הפורים, נערכו קריאות מגילה נוספות בכל רחבי מוסקבה. יהודים התכנסו בבתי חב"ד, בתי ספר ומרכזים קהילתיים, כדי לשמוע את המגילה ולקיים את מצוות החג - כמו גם במאות הקהילות היהודיות בכל רחבי רוסיה, כאשר השלוחים עברו בין בתים, בתי רפואה ובתי סוהר, וחילקו משלוחי מנות לכל יהודי שפגשו. איש לא נותר מאחור. 

בצל האבל הכבד שהטיל פיגוע הטרור על מוסקבה, בלטו האירועים המיוחדים והמשמחים שנערכו ב'מרכז החסד היהודי שערי צדק'. מאות זקנים, גלמודים וחולים התכנסו במקום, שם האזינו לקריאת המגילה, קיבלו משלוחי מנות וחגגו בסעודה חגיגית - סעודת כל דכפין מפוארת ועשירה.

פניהם של הקשישים, שחוו טרגדיות רבות בחייהם, אורו כאשר שמעו את קריאת המגילה וקיבלו את משלוחי המנות. תחושת שמחה ואחדות עטפה את המקום, והזיכרונות הקשים נדחקו הצידה לזמן-מה.

אירועים אלו הדגישו את חשיבותן של מצוות פורים, גם בימים קשים. קריאת המגילה, חלוקת משלוחי מנות וסעודת פורים היוו ביטוי של אהבת ישראל, ערבות הדדית ותקווה. הן הראו לכלל שגם בצל האבל, יודעת הקהילה היהודית להתאחד, לקיים את מצוותיה בהידור, מתוך תקווה ואמונה גדולה.

הרב לאזאר רוסיה פיגוע טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד