י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לראשונה

החגיגה נגמרה: מהפך בעסקאות התחדשות עירונית

לראשונה הועבר לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות שיובילו לשקיפות בעסקאות התחדשות עירונית: אימות חתימה, חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים ועוד

החגיגה נגמרה: מהפך בעסקאות התחדשות עירונית
התחדשות עירונית צילום: pixabay

סגן רה״מ ושר המשפטים, יריב לוין, בשיתוף פעולה עם שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, העביר לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות בעניין צורתה ותוכנה של עסקת התחדשות עירונית.

התקנות גובשו במשרד המשפטים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ומטרתן להגביר את השקיפות בעסקאות אלה, לקדם ביצוע של עסקאות הוגנות, ולאפשר את ביטולן באם לא עמדו ברף הנדרש.

לאחר שבשנת 2022 התפרסמו תקנות המחייבות את היזמים לערוך כינוס לבעלי הדירות לפני כל התקשרות בעסקה, ולהציג להם מסמך המפרט את עיקרי הצעת היזם, מטרתו של המהלך הנוכחי הינה לקבוע כללים מחייבים לעניין העסקה עצמה.

התקנות, שעוסקות הן באופן בו יש לבצע את העסקה והן בתכניה, קובעות דרישות חדשות שהצורך בהן עלה מהניסיון הנצבר בשטח. התקנות יחולו גם על עסקאות פינוי-בינוי וגם על עסקאות מסוג התחדשות בניינית (תמ"א 38 והחלופות לה).

להלן עיקרי ההסדרים שנקבעו בתקנות החדשות:

• דרישה לפיה עורך דין יאמת את חתימתו של בעל הדירה על עסקת התחדשות עירונית, וזאת לאחר שווידא כי בעל הדירה מבין את מהות העסקה ומשמעויותיה, ולאחר ששוכנע שהדבר הובן כראוי ושבעל הדירה חותם מרצונו.

• העסקה תכלול פרטים מזהים מלאים של היזם, תוך חובה לגלות מי הם בעלי השליטה בחברה, כך שבעל דירה יוכל לדעת מול מי הוא עומד בעת חתימה על ההסכם.

• חובה לגלות כל אפשרות לניגוד עניינים של היזם וכל מי שפועל מטעמו בקשר לפרויקט.

• חובה לציין את סוג העסקה בעת החתימה על החוזה (ולא להותיר זאת לשלב מאוחר יותר) - פינוי בינוי, התחדשות בניינית בדרך של הריסה ובנייה מחדש, או בדרך של עיבוי וחיזוק.

• חובה לציין בעסקה את התאריך בו נחתמה עסקה ראשונה עם בעל דירה בבית המשותף. יודגש כי ממועד זה נגזרות זכויות מהותיות, כדוגמת הזכות לבטל העסקה בשל עיכוב בקידומה, זכויות קשישים ועוד.

• חובה לציין מועדים מרביים לאישור תב"ע, להוצאת היתר בנייה ולמסירת הדירה החדשה.

• ציון התמורה, או עקרונות לקביעת התמורה, שיקבל כל בעל דירה בפרויקט.

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות לבניית דירת התמורה, בדומה לנדרש ברכישת דירה חדשה. גובה הערבות לא יפחת משווי דירה הדומה במאפייניה לדירת התמורה. לעניין זה יקבע נוסח ערבות אחיד בתקנות. 

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות בלתי מותנית הניתנת לפירעון עם דרישה, להבטחת תשלום דמי השכירות לתקופה הפינוי, עד קבלת הדירה החדשה.

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות גם בעסקת עיבוי וחיזוק, להבטחת השלמת ביצוע העבודות שהובטחו לבעלי הדירות.

אי קיומם של דרישות אלה בנוגע לחוזה שנחתם בין יזם לבעל דירה יוביל, במקרים מסוימים, לבטלות העסקה. ניתן יהיה לפנות לממונה על פניות הדיירים בבקשה לאשר את בטלות העסקה, ולמחוק את הערת האזהרה, אם נרשמה.

בנוסף, מפרטות התקנות רשימת נושאים שיש לכלול בעסקה, אך ניתן להשלימם בהסכמת הצדדים, אם לא נכללו בהסכם מראש.

התחדשות עירונית נדל"ן למגורים עסקאות נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד