כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
נגד מדינת ישראל

הנה זה בא: רומן זדורוב שזוכה מאשמה אחרי 15 שנה בכלא, תובע עשרות מיליונים

אחרי 15 שנים בכלא על לא עוול בכפו, האסיר לשעבר רומן זדורוב שזוכה מחמת הספק מרצח הילדה תאיר ראדה תובע מהמדינה פיצויים בסך עשרות מיליוני שקלים. המדינה כבר ביקשה לקיים גישור

הנה זה בא: רומן זדורוב שזוכה מאשמה אחרי 15 שנה בכלא, תובע עשרות מיליונים
רומן זדורוב צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

שנה אחרי שזוכה מאשמת רצח הילדה תאיר ראדה ע"ה בבית ספרה בקצרין, רומן זדורוב מתכוון לתבוע את המדינה על סך 45 מיליון שקלים. כך דיווח לראשונה העיתונאי ברוך קרא ב'חדשות 13'.

את כתב התביעה יגיש עורך הדין ירום הלוי, שייצג אותו במשפט לאורך השנים, לצד עורכת הדין גלית קרנר. קרא מעריך כי המדינה תנסה להגיע להסדר מול זדורוב, וכבר ביקשה לקיים גישור בפני השופט בדימוס אמנון סטרשנוב.

לפני כשנה, בח' ניסן תשפ"ג זיכה בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב מרצח הילדה תאיר ראדה שאותרה ללא רוח חיים בשנת 2006 בבית הספר שבו למדה בקצרין. זדורוב זוכה מחמת הספק ברוב של שני שופטים מתוך שלושה שסברו כי זדורוב הוא אינו הרוצח. עם הכרעת הדין פרץ זדורוב בבכי.

David Cohen/Flash90זדורוב ופרקליטו בבית המשפטצילום: David Cohen/Flash90

לפני כשלוש שנים החליט בית המשפט העליון בצעד דרמטי, לקיים משפט חוזר לרומן זדורוב, אחרי שישב 15 שנה בכלא. ראש הרכב השופטים, השופט אשר קולה, קבע בהחלטתו כי "ממצאי הזירה לא תאמו להודאת הנאשם. לא מדובר בסדיסט, מניפולטור מתוחכם ונתון להתקפות זעם בלתי נשלטות המסוגל לרצוח ילדה קטנה".

בפתח חוות-דעתו סקר השופט קולה, את כל האירועים שבתיק עד כה, שתחילתם ביום 6.12.06, עת נמצאה גופתה של ראדה, בשעה 19:00 לערך בתא השירותים השני שבשירותי הבנות (בקומה השנייה) בבית הספר נופי גולן שבקצרין. בית המשפט סקר בקצרה את מכלול האירועים בתיק שממועד מעצרו של רומן זדורוב ועד ההחלטה של המשנה לנשיאה (בדימוס) השופט חנן מלצר. השופט קולה, עמד על עיקרי ההחלטה של כב' השופט מלצר ועל הסיבות המרכזיות שהביאו אותו להורות על המשפט החוזר.

עוד הדגיש אב בית הדין, על דעת חבריו להרכב, כי בבית משפט זה ובתיק זה, "רק הראיות מדברות". מדובר בתיק חסר תקדים בהיקפו ובו נשמעו כ-100 עדים, נכתבו כ-6000 עמודי פרוטוקול והתקיימו כ-60 ישיבות.

השופט קולה  נימק ופירט את מסקנותיו גם שאר הראיות בתיק, תוך שקבע, כי סופו של יום אשמתו של רומן זדורוב ברצח לא הוכחה. בין השאר, קבע השופט קולה, כי אין היתכנות מעשית לגרסת זדורוב בפני המדובב או בפני חוקרי המשטרה באשר לפגישתו של זדורוב עם המנוחה וכי השחזור אשר נערך על ידי זדורוב כמו גם התוודותו בפני המדובב, אינם תואמים לממצאי הזירה, ויש בפרטים הסותרים כדי להטיל ספק של ממש במשקל הודאותיו של הנאשם.

עוד סקר אב בית הדין בקצרה את פרשת אולה קרבצ'נקו, אדיר חבני וסוגיית הד.נ.א המיטוכונדריאלי וקבע שגם בסוגיות אלו, יש כדי לעורר ספק סביר באשמו של זדורוב.

השופט דני צרפתי הקריא אף הוא תקציר מחוות דעתו וקבע, כי הוא מצרף דעתו לדעתו של אב בית הדין, תוך שהוסיף נימוקים משלו, שעניינם בחינת אישיותו של זדורוב, בחינת מכלול השיחות שבין הנאשם למדובבים השונים ובחינת מכלול החקירות של זדורוב. בחינת כל אלו, הביאו את השופט צרפתי למסקנה שהסבירות שהודאתו של זדורוב הייתה הודאת שווא, עולה בסבירותה על הסבירות ולפיה, מדובר בהודאת אמת.

השופט צרפתי נתן דעתו בעיקר להתוודות בפני המדובב אשר לטענת הפרקליטות הייתה אותנטית וגדושת פרטים, ומצא כי אין בהתוודות זו פרט כלשהו התואם לזירת הרצח, או לשחזור הרצח. לדעתו של השופט צרפתי והוא אף מצא חיזוקים לכך, לא מדובר בהתוודות אותנטית, אלא ב"התוודות" שכל פרטיה נמסרו למעשה לנאשם על ידי ארתור שלושה ימים קודם לכן.

אשר להודאה בפני החוקרים קבע כב' השופט ד. צרפתי, כמו גם אב בית-הדין, השופט א. קולה, כי הודאה זו על הפרטים שנמסרו בה, הייתה הודאה אך ורק כדי ליהנות מההקלה שהובטחה לנאשם, הניתנת למי המודה בלב נקי וכי חסרים בה פרטים מהותיים ויש בה פרטים סותרים.

השופטת תמר נסים-שי חלקה כאמור על דעת שני השופטים האחרים. לדעתה, כפי שבאה לידי ביטוי בתקציר אשר הקריאה במעמד הכרעת הדין, מדובר בהתוודות, בשחזור ובהודאות אותנטיות המחזקות האחת את רעותה, ובמצטבר משקלן גבוה עד מאוד. לטעמה, לא נמצאו סתירות של ממש בין מכלול ההודאות לבין ממצאי הזירה וכי התנהלותו של הנאשם לאחר הרצח, הייתה התנהלות מפלילה, אשר גם בה יש כדי להיות חיזוק וסיוע לאשמתו .

השופטת נסים-שי הדגישה, כי ההתוודות לכשעצמה שכנעה אותה ולדבריה, לא תימצא התוודות אשר משקלה גבוה יותר מזו של הנאשם. עוד קבעה השופטת כי לצד השחזור והודאות הנאשם, מצאה היא גם, כי הנאשם ידע למסור פרטים מוכמנים רבים, שמחזקים את משקל הודאותיו. השופטת  נסים–שי הפנתה גם לשקריו הרבים של זדורוב, אשר גם בהם מצאה היא חיזוק וסיוע לאשמו. לעניין פרשת אולה וסוגיית הד.נ.א. המיטוכונדריאלי, קבעה כב' השופטת ת. נסים-שי שאין בכך משום הטלת ספק כלשהו באשמו של הנאשם.

רומן זדורוב מאסר שווא תביעת פיצויים תביעת מיליונים מדינת ישראל תאיר ראדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד