כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
האביב מתעורר ואיתו הנחשים

מה עושים כשנתקלים בנחש? כל מה שצריך לדעת

מזג האוויר מתחיל להתחמם ואיתו הנחשים המתעוררים מתרדמת החורף, מה חשוב לעשות אם נתקלים בנחש? כיצד ניתן למנוע מראש את הגעתם של הנחשים? אילו מינים קיימים בישראל? וממה חשוב להימנע? | כל מה שצריך לדעת על נחשים

מה עושים כשנתקלים בנחש? כל מה שצריך לדעת
נחש ארסי אפעה צילום: ליאור קסטנברג

מזג האוויר מתחמם ואיתו הנחשים מתעוררים ומתחילים לצוץ במקומות גם לא צפויים. אם נתקלתם בנחש, לפני שאתם מתחילים להיבהל, אנא, אל תטרידו אותו. אם זה בטיול שמרו מרחק ותיהנו מתצפית בטוחה, אם בבית או בחצר פנו למוקד הרשות, המוקד העירוני או לוכד נחשים מוסמך

עם בוא האביב הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף ומתחילים לחפש מזון ובני זוג, ובמקביל עולה בנו המודעות לסכנות שטומן בחובו מפגש מקרי עם נחשים ארסיים, בין אם זה קורה בטיול באזורים פתוחים, ליד הבית או בלב העיר.

 ליאור קסטנברגנחש ארסי עכן גדולצילום: ליאור קסטנברג

קודם כל כדאי לדעת כמה פרטים על הנחשים בארץ, מיהם ומי מהם מסוכנים, ומה עושים אם נתקלתם בנחש.

בישראל כ-41 מיני נחשים, רובם אינם מסוכנים לאדם

רק תשעה מיני נחשים בישראל הם ארסיים: פתן שחור, צפע ארץ ישראלי, אפעה מגוון, צפע החרמון, עכן גדול, עכן החרטומים, עכן קטן, שפיפון הנגב ושרף עין גדי.

לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שבה הם חיים, והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים. הוא טורף על במערכת, המסייע בוויסות אוכלוסיות של מינים של מכרסמים ופרוקי רגליים, ומכאן חשיבותו הגדולה במערכת האקולוגית בטבע.

למרות שרוב נחשי ישראל אינם מסוכנים כלל, רבים רואים את הנחש כאויב.

הנחש הוא גם חיית בר מוגנת מכוח ההגדרה של החוק להגנת חיית הבר, התשט"ו-1955.

יואל עברוןנחש ארסי צפע מצויצילום: יואל עברון

מה עושים אם נתקלתם בנחש?

  • אנא, אל תטרידו אותו.
  • שמרו מרחק ותיהנו מתצפית בטוחה.  

אם נחש נכנס לביתכם או לחצר: פנו למוקד העירוני או הזמינו לוכד נחשים מורשה

זכרו: ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום הכשה. כל הנחשים בישראל הם בעלי חיים מוגנים. פגיעה בהם היא עברה על החוק.

 דוד, לוכד נחשים מוסמך מטעם רשות הטבע והגנים מוסיף: "אם הנחש קרוב אלינו במיוחד (מרחק של כמה סנטימטרים) חשוב להימנע מביצוע תנועות חדות. לרוב, הנחש יפחד מאיתנו יותר משאנחנו מפחדים ממנו. אם אנחנו במרחק של כמטר ממנו, כדאי לעשות צעד אחד אחורה ולא בתנועות חדות מדי. בדרך-כלל, נחש לא יתקוף – אלא אם יחוש מאוים. אם יש באזור ילדים או בעלי-חיים חשוב להרחיק אותם מהר מהנחש. הם לא מספיק מחושבים על מנת להבין את הסכנה ולהתרחק בעצמם."

חשוב מאוד לזכור כיצד נראה הנחש באופן מדויק וכמובן שאם יש אפשרות – אז גם לצלם אותו.

דוד: "לרוב, גם אם התמונה מטושטשת זה מאפשר ללוכד נחשים לדעת אם הוא ארסי או לא. אם מדובר בנחש ארסי חשוב לקרוא ללוכד. הסיבה שכדאי להישאר בקשר עין עם הנחש היא כדי שניתן יהיה ללכוד אותו בקלות. אם לא עושים זאת, ומדובר למשל בנחש ארסי, בני הבית יחיו לרוב למשך זמן רב עם תחושה שיש נחש מסוכן בקרבתם. לכן, גם אם אומרים ללוכד הנחשים לאיזה כיוון ברח הנחש (לכיוון שיח מסוים או מחסן) הרבה יותר קל לאתר אותו. פעמים רבות אנשים אומרים לי שיש להם צפע בחצר, ושהם ברחו הביתה. אם הם איבדו איתו קשר עין סיכויי הלכידה יורדים בצורה משמעותית."

רט"גנחש ארסי צפע מצויצילום: רט"ג

כיצד ניתן למנוע מראש את הגעתם?

לסדר ולפנות, לגזום צמחייה סבוכה, הרחקת עכברים וחולדות משטח החצר, איטום צינורות קו חשמל עם קצף איטום

"נחשים ניזונים בעיקר ממכרסמים (עכברים וחולדות)", אומר עברון. "דבר נוסף שמזמין אותם הוא מקומות מסתור מוצלים. אם יש בגינה גרוטאות או צמחיה לא מטופלת שתחתיה יש כמות גדולה של ענפים יבשים ועלים – הם יכולים להסתתר שם בשעות החמות.

לרוב נחשים לא מחפשים להיכנס לתוך בתים, הם מעדיפים את האדמה, את הקרקע ולא את המבנה הבנוי. אם הם נכנסו לתוך בית זה לרוב בטעות, ואז לעתים הם לא יודעים כיצד לצאת משם. גם מחסנים לא מרוצפים ימשכו אותם, בייחוד אם הם מלאים בציוד שזרוק על הקרקע ויכול לשמש להם מקום מסתור. לכן, כדאי להקפיד על סדר גם במחסנים, לתלות את הציוד על מדפים בצורה מסודרת, ולדאוג באופן כללי להרחקת עכברים וחולדות משטח הבית והחצר."

דוד מוסיף: "כמו כן, מכיוון שלעתים נחשים חודרים לבתים דרך צינורות של קו חשמל שסמוכים לקרקע, כדאי כאקט מניעתי לאטום אותם עם קצף איטום."

אילו מינים קיימים בישראל ובאיזו עונה הם פעילים בעיקר?

עברון: "הנחשים פעילים בעיקר בעונת האביב עד הסתיו, ובישראל לעתים גם בעונת החורף. קיימים בישראל 41 מינים שונים של נחשים, תשעה מתוכם ארסיים. הנפוץ מבין הארסיים הוא הצפע הארצישראלי שנמצא מאזור באר-שבע וצפונה. יתר המינים נמצאים בעיקר באזורי מדבריות (מדבר יהודה והנגב הדרומי). גם נחש ממין לא ארסי שננסה לתקוף יכול לנשוך בני-אדם ולכן מאוד מומלץ שלא לנסות ללכוד אותו לבד ובטח שלא לפגוע בו."

במקרה של הכשה או חשש להכשה – יש כמובן לפנות מיד לגורמים רפואיים

נחש נחשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד