כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
שחרור חטופים הוחמץ

דיווח: ארה"ב וישראל ביקשו מקטאר לארח את מנהיגי חמאס

ישראל וארה"ב ביקשו למנוע משבר הומניטרי ולתמוך כלכלית בעזה, כמו גם בעובדי הרשות הפלסטינית, "כדי לשמור על תחושת היציבות באזור" לפני מלחמת ישראל-חמאס. כך חשף בכיר קטארי

דיווח: ארה"ב וישראל ביקשו מקטאר לארח את מנהיגי חמאס
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: פלאש 90

קטאר ממצבת את עצמה כמתווכת ומשכינת שלום, המסייעת במשא ומתן לשחרור חטופים ופעילה בדיונים אזוריים, תפקיד שהציב אותה באור הזרקורים הבינלאומי לאחר טבח שבעה באוקטובר.

אך קטאר גם מארחת את בכירי חמאס ומממנת את ממשלת חמאס בעזה. מספר בכירים קטארים התראיינו ל'גרוזלם פוסט' וסיפרו פרטים מעניינים על מעורבות קטאר בביצה החמאסית.

"ממשלות ישראל וארה"ב הן אלו שביקשו מאיתנו למנוע משבר הומניטרי ולתמוך כלכלית באזרחי עזה, כמו גם בעובדי הרשות הפלסטינית, כדי לשמור על תחושת יציבות באזור", לפני מלחמת ישראל-חמאס חשף בכיר קטארי.

בכיר קטארי נשאל על כך שקטאר מארחת את חמאס בדוחא ושולחת מזוודות מזומנים לעזה, הוא דחה את הביקורת. לטענתו הפעולות הללו ננקטו לבקשת ממשלות ישראל וארה"ב. הסיוע כוון במיוחד למשפחות עניות מאד בעזה, כאשר קטאר העבירה כספים למשפחות הרשומים על ידי מתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים).

עוד דווח ב'גרוזלם פוסט', בכיר קטאר סיפר כי "האמריקאים והישראלים היו גם אלה שביקשו מאיתנו לתת למנהיגי חמאס להישאר בדוחא, מכיוון שהם מעדיפים אותם בדוחא מאשר בטהרן או בביירות".

על הסכם לשחרור חטופים: "פנינו לישראל זמן קצר מאוד אחרי ה-7 באוקטובר, הצלחנו להסכים עם חמאס על שחרור כל החטופים האזרחיים", חשף גורם בכיר המקורב לממשלת קטאר לעיתון. על פי הדיווח "ישראל לא הגיבה כל כך מהר", הסביר הגורם.

"ישראל הגיבה רק ב-16 באוקטובר" אמר. התגובה שקיבלו הקטארים "ישראל נחושה להיכנס לעזה כדי לשחרר את החטופים בכוחות עצמה, וכן להחזיר את הרתעתה".

לשאלת ה'גרוזלם פוסט' על 134 החטופים שנותרו בעזה, טענו כל הגורמים הקטרים ​​כי חמאס לא משתף מידע על מקום הימצאו או מצבם. כשנשאלו אם הם יכולים לקבל מידע על מי מהם חי או מת, כולם אמרו שהם לא קיבלו מידע, למרות שביקשו זאת.

לפי אחד המקורות, השייח' מוחמד בן עבדולרחמן אל תאני, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ, נפגש עם מנהיגי חמאס בדוחא, שלוש עד ארבע פעמים בשבוע מאז פרוץ המלחמה. "ראש הממשלה שלנו השקיע 95% מזמנו בניסיון להשיג הסכם חטופים והפסקת אש", אמר המקור.

בשיחה אחרת עם בכיר בממשלת קטאר, הוא נשאל כיצד הם הגיבו ברגע שראו את החדשות ב-7 באוקטובר. "היינו המומים, מופתעים", אמר. "דיברנו מיד עם חמאס, והם אמרו בתחילה, 'אלה לא האנשים שלנו; זה יצא משליטה'".

כל הגורמים הקטארים הודו שהרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית היא "מושחתת" ושהסיבה היחידה שקטאר עדיין תומכת ברשות כלכלית היא ש"ארה"ב וישראל ביקשו שנעשה זאת".

הקטארים טוענים כי איחוד האמירויות ובחריין חתמו על הסכמי שלום עם ישראל. ובכל זאת, זה היה בעיקר בקרב הפוליטיקאים משני הצדדים, ופחות נורמליזציה אמיתית. "כמה השקעות ראתה ישראל מאיחוד האמירויות?" שאל בכיר קטארי וגם ענה "הרבה פחות ממה שהישראלים ציפו". בנוסף, הוא אמר, "תראה כמה ישראלים מבקרים באיחוד האמירויות. כמה אזרחי איחוד האמירויות מבקרים בישראל כתיירים? בקושי".

 
קטאר חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד