כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חיזבאללה לא יתערב

התגובה הצפויה של טהראן תכניס את ישראל למלכוד | תמונת מצב

החיסול המהדהד בדמשק של מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון דחק את טהראן לפינה והכניס אותה למלכוד לא פשוט: אם לא תגיב, תאבד הרתעה. אם תגיב קשה מדי, תסתכן במלחמה שאינה רוצה בה | כיצד תגיב ישראל לפעולה איראנית?

התגובה הצפויה של טהראן תכניס את ישראל למלכוד | תמונת מצב
עלי חמינאי צילום: מתוך רשת X

איראן מקיימת דיאלוג בדרך זו או אחרת מול ארה"ב ובעקיפין מול ישראל, לגבי אופי התגובה שלה לחיסול המהדהד של בכיר משמרות המהפכה, מוחמד רזא זהדי. היא נמצאת במלכוד: אם לא תגיב, תושפל ותאבד הרתעה מול ישראל. אך אם תגיב בעוצמה רבה מדי, תסתכן במלחמה ישירה עם ישראל וארה"ב שהיא אינה רוצה בה.

למרות שנדמה לנו שאיראן מבודדת ואינה מקיימת קשרים עם המערב, מעשית האיראנים מקיימים דיאלוג עם הממשל האמריקאי בשלל נושאים וביתר שאת כעת, לגבי אופי התגובה שלהם לחיסול הישראלי בדמשק.

רשתות ערביותהמחוסל בדמשק מוחמד רזא זאהדיצילום: רשתות ערביות

בסוף השבוע פורסם בניו יורק טיימס מפי גורמים איראנים כי טהראן תגיב לחיסול הבכיר באמצעות נחיל כטב"מים וטילי שיוט נגד מטרות ישראליות, ככל הנראה לא אזרחיות, בפעולה שאמורה להתבצע עד סוף הרמדאן במהלך השבוע הקרוב.

כמובן שאי אפשר להסתמך על כך ועל ישראל להיערך לכל תרחיש, ובהתאם לכך אף נסגרו בסוף השבוע 30 נציגויות ישראליות בעולם. אולם עצם הפרסום על אופי הפעולה ותיחומו מעיד כי האיראנים, שלא רוצים להסתבך במלחמה ישירה, מנסים למצוא את הדרך להוציא תגובה מהדהדת, אך כזאת שלא תוביל לפגיעה באזרחים ותאלץ את ישראל להגיב ישירות.

מתקפה משמעותית מאדמה איראנית לתחומי מדינת ישראל תעביר את הכדור למגרש של ישראל ותציב אותה בפני דילמה לא פשוטה: במידה ולא יהיו נפגעים בנפש, האם על ישראל להכיל את התגובה האיראנית ולעצור את כדור השלג, או האם ישראל צריכה להגיב בעוצמה למרות הסיכון להיגרר למלחמה בהיקף נרחב?.

ישראל כבר הגיבה על כך וגורמים ישראלים צוטטו בעיתונות האמריקאית באומרם כי אם איראן תתקוף את ישראל ישרות מאדמתה יהיה זה צעד שיחייב את ישראל לחשב מסלול מחדש ולהגיב קשות. לכך ניתן להוסיף את אמירתו של ראש אמ"ן אהרון חליוה שאמר השבוע בפורום סגור כי "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו" ודבריו פורסמו ועוררו פאניקה בציבור, כמו גם ביקורת רבה.

מה לא תכלול התגובה האיראנית? חיזבאללה לא יגיב לחיסול באופן משמעותי עם ירי לעומק ישראל כזה שיסכן את לבנון במלחמה. יחד עם זאת חשוב להזכיר שעשרות אלפי אזרחים ישראלים נטשו את בתיהם בצפון ועל ממשלת ישראל מוטלת האחריות לייצר מציאות ביטחונית חדשה שתשיב אותם לבתיהם. שינוי כזה יגיע ככל הנראה רק לאחר עסקת חטופים שתסיים את הלחימה בדרום ותוביל למו"מ שירחיק את הסכנה מהגבול הצפוני. 

איראן דמשק מוחמד רזא זהדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד