י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מוזיאון ארצות המקרא מציג: על נהרות בבל

תערוכה חדשה במוזאון בירושלים עוסקת לראשונה באחת התקופות המשמעותיות ביותר של העם היהודי – גלות בבל

מוזיאון ארצות המקרא מציג: על נהרות בבל

"על נהרות בבל שם ישבנו, גם בכינו, בזכרנו את ציון" (תהילים קל"ז).

לגלות בבל תרומה מהותית בהתעצבות העם היהודי כעם, התפתחותו התרבותית ותהליך התבדלותו מעמים אחרים שחיו באזור באותה העת. השפעותיו של אירוע זה מלוות את חיינו עד היום וזהו גם הסיפור אשר עומד במרכז התערוכה החדשה במוזאון ארצות המקרא ירושלים – "על נהרות בבל".

התערוכה פורשת ומחייה, באמצעות ממצאים רבים את סיפור הגלות לכל אורכו, החל מהתקופה שלפני חורבן בית ראשון וההגליות הראשונות, ממשיכה במצור על ירושלים ובחורבן בית המקדש ועד ההתיישבות בבבל (עיראק של היום), עם תיעוד נדיר של חייהם החדשים של היהודים בבבל והכמיהה לשוב לציון.

ממצאים ארכאולוגיים מחורבן ירושלים כמו ראשי חיצים ואבני קלע ששימשו בקרבות על העיר, כלים ששימשו את אנשי יהודה בעת נפילתה ומכתבים עתיקים המעידים על הניסיונות הצבאיים של יהודה לעמוד מול הבבלים, מחזירים את המבקר לתקופה שלפני החורבן, לתקופת המצור על ירושלים וממחישים את עוצמת ההרס והחורבן. בתחילת התיישבותם של גולי יהודה בבבל, הם התאבלו על גורלם, אולם הממצאים החדשים המוצגים בתערוכה מלמדים כי לאחר זמן מה הם התבססו בבבל, ברוח דברי הנביא ירמיהו.

אוסף תעודות "אל-יהודו" אשר עומד במרכז התערוכה, הינו אוסף של מאות לוחות טין, תעודות מקוריות מהיישוב היהודי בבבל, אשר נחשף לראשונה לציבור ומתעד את חיי הגולים מיהודה על אדמת בבל בדורות הראשונים שלאחר חורבן ירושלים והגלות. חוקרים רבים משווים את חשיבותו ההיסטורית והתרבותית של אוסף זה לגילוי מגילות קומראן.

ניתן ללמוד רבות על חיי גולי יהודה בבבל מאותן תעודות, כך למשל ניתן לספר את סיפור החורבן, הגלות והכמיהה לציון ממקור ראשון, דרך סיפורו של חגי בן אחיקם, צאצא למשפחת גולים שהובאו מירושלים לבבל. חגי הוא בן למשפחה המוכרת היטב ומתועדת על פני ארבעה דורות בארכיון אל-יהודו, והוא גם מלווה את המבקרים לאורך אולמות התערוכה, באמצעות סרטוני הנפשה מיוחדים המתאימים גם למבקרים הצעירים. התעודות מלמדות אותנו על אורחות חייהם, פעילותם החקלאית, חוזים כלכליים ומשפטיים, וכן על מעמדם החברתי של היהודים בבבל ויחסיהם עם השלטון הבבלי.

בין הממצאים המשויכים לחיי היהודים בתקופת הגלות בבבל מוצגת תעודה המהווה את העדות הכתובה הקדומה ביותר לחיי היהודים בבבל, שנכתבה 15 שנים בלבד לאחר חורבן ירושלים. בנוסף, מוצגים העתקים נאמנים למקור של מגילות איכה, אשר כתיבתה מיוחסת לנביא ירמיהו ותהילים קל"ז, ומהווים את הטקסטים הקדומים ביותר של ספרי התנ"ך, שנכתבו לפני כאלפיים שנה.

"מדובר בתערוכה יוצאת דופן המתמקדת באחת התקופות המשמעותיות ביותר לעם היהודי, תקופה קצרה במונחים היסטוריים אך השפעתה והתמורות שהניעה בעם היהודי, תרבותו והתגבשותו כעם לא יסולאו בפז", כך לדבריה של מנכ"לית המוזאון, אמנדה וייס. "לכבוד הוא לנו להיות המוזאון הראשון אשר בוחר לעסוק בנושא זה לעומק ולאפשר לציבור להרחיב את הידע שלו על גלות בבל. מאחר וההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה, התערוכה בעלת חשיבות ורלוונטיות לימינו ואני רואה בתערוכה כביקור חובה לכל אדם בכל גיל."

סיורים למבוגרים בתערוכת הקבע ובתערוכת "על נהרות בבל", מתקיימים ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה למוזאון, בשעה 10:30 (באנגלית) ובשעה 11:00 (בעברית). בנוסף, בימי רביעי מתקיימים סיורים נוספים בשעה 17:30 באנגלית ובשעה 18:00 בעברית. במוזאון קפיטריה כשרה וניתן להזמין כרטיסים מראש לפעילויות בטלפון: 02-5611066.
רח' סטפן וייז 21, קריית המוזאונים ירושלים.

צילום: אבי נועם








מקרא מוזיאון יהדות בבל חורבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד