כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אילו פרטים כדאי שיופיעו בחוזה שכירות

נכון, יש ברשת האינטרנט שלל דוגמאות של חוזי שכירות סטנדרטיים, חלקם נערכו על ידי עורכי דין מיומנים, אך כאשר מוצאים שוכרים ורוצים לחתום על חוזה מחייב, מומלץ להכין חוזה חדש שכולל את כל הפרטים החשובים עליהם נרחיב בהמשך הכתבה

אילו פרטים כדאי שיופיעו בחוזה שכירות
חוזה שכירות צילום: PEXELS

שוק השכירות בישראל חווה לא מעט טלטלות בשנים האחרונות, ולפי נתוני הלמ"ס כ-18% ממשקי הבית בישראל גרים בשכירות בשוק הפרטי. לכן, אין זה פלא כי רבים מהישראלים משקיעים בדירות להשכרה כדי לייצר לעצמם הכנסה נוספת. אם יש לכם דירה להשכרה ומצאתם בשעה טובה ומוצלחת שוכרים שנראים לכם הוגנים ואמינים, עליכם להכין חוזה שכירות, כמובן לאחר בדיקת השוכרים באמצעות השירות הדיגיטלי של וויצ'ק, וכדי להכין חוזה חדש כדאי לדעת אילו פרטים חשובים חייבים להופיע בחוזה כדי להגן על האינטרסים שלכם.

נכון, יש ברשת האינטרנט שלל דוגמאות של חוזי שכירות סטנדרטיים, חלקם נערכו על ידי עורכי דין מיומנים, אך כאשר מוצאים שוכרים ורוצים לחתום על חוזה מחייב, מומלץ להכין חוזה חדש שכולל את כל הפרטים החשובים עליהם נרחיב בהמשך הכתבה.

פרטים מדויקים אודות הנכס להשכרה

בכל חוזה שכירות חייבים לכלות את פרטי הנכס העומד להשכרה. פרטי הנכס מופיעים בתחילת החוזה בדרך הבאה: "בעל הדירה הינו בעל הזכויות הרשום של דירה בת ____ חדרים על הצמדותיה ________________, ברחוב ________________________ ב_______.

מתחת לשורה זו נהוג להוסיף משפט בו בעל הנכס מעוניין להשכיר את הדירה לשוכר, וכי השוכר מעוניין לשכור את הנכס מבעלי הדירה, בשכירות לא מוגנת ובכפוף לתנאים ולהתחייבויות המופיעים בחוזה. חשוב לציין כי בראש החוזה מופיעים הפרטים האישיים של השוכר והמשכיר, אך כתובת המשכיר לא צריכה להיות תואמת לכתובת הדירה אותה הוא משכיר.

תנאי החוזה

בחלק זה מופיעים התנאים הכלליים והחשובים ביותר כמו מטרת השכירות, תקופת השכירות, פירוט דמי השכירות ואופן התשלום, מיסים ותשלומים שוטפים החלים על השוכר או על בעל הדירה, שינויים בדירה ועוד.

חשוב להוסיף משפט לתיאור מטרת השכירות ולציין כי הדירה מיועדת למגורים בלבד, אלא אם מטרת השימוש היא אחרת והדבר מקובל ומאושר על ידי בעל הנכס.

פגמים ותקלות בדירה להשכרה

חשוב לציין כי חוזה שכירות נועד להגן על האינטרסים של שני הצדדים לעסקה, ויש לוודא כי החוזה כולל פרטים העוסקים בפגמים, תקלות ותיקונים שיש לבצע. באופן כללי, החוק בישראל מחייב את בעל הדירה לתקן כל פגם, תקלה או קלקול בדירה ובמתקנים המחוברים לנכס, כולל תשתיות כמו מערכת החשמל, אינסטלציה, דוד שמש, מערכת מיזוג, קירות וכו', על חשבונו, כל עוד הבעיות נובעות מבלאי סביר. בעל הדירה חייב על פי החוק לתקן את התקלה או הפגם בתוך 30 ימים ממועד ההודעה של השוכר.

החוזה כולל גם התחייבות של השוכר לשמור על הנכס לאורך כל תקופת השכירות, וכפי שמפורט בפרוטוקול של מצב הנכס. יש תקלות ותיקונים שבעל הדירה חייב לתקן עד 3 ימים ממועד ההודעה של השוכר, למשל תיקון נזילות ופיצוצי צנרת.

תשלומים וביטחונות

אחד מהסעיפים החשובים בחוזה השכירות, חלק זה מפרט את דמי השכירות לחודש, מועד התשלום החודשי ואופן העברת התשלום. מומלץ לבעלי הנכסים לדרוש העברה בנקאית של דמי השכירות, ויש להוסיף בחוזה פירוט של חשבון הבנק אליו השוכר יפקיד את התשלום. בחלק זה מפרטים ביטחונות שהשוכר צריך לספק, בהתאם להוראות החוק.

אופציה להארכת חוזה

נהוג להוסיף סעיף המאפשר לשוכר לקבל זכות (אופציה) להארכת החוזה בשנה נוספת, מיד בתום תקופת השכירות. חשוב להוסיף פירוט על דמי השכירות בתקופת זו וכדאי לנסח משפט שמאפשר למשכיר לייקר את דמי השכירות בשיעור של עד 5%.

זמן הודעת מוקדמת על פינוי, כולל פיצויים בגין פינוי מוקדם

בעל הדירה חייב ליידע את השוכר לפחות 60 ימים לפני תום תקופת השכירות האם השוכר נדרש לפנות את הנכס או שיש באפשרותו לממש את האופציה ולהאריך את החוזה. השוכר נדרש להודיע בכתב לא יאוחר מ-45 ימים לפני תום החוזה האם בכוונתו לממש את האופציה או לא. בסעיף זה יש לכלול פיצויים בגין פינוי מוקדם מהדירה.

חוזה שכירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד