כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"סיוע הומניטרי"

תחקיר: צינורות מים מגרמניה שסופקו לעזה הוסבו לרקטות

צינורות מים שהפכו לרקטות, תעלות ביוב שהוסבו למנהרות טרור ואינספור חומרים עם פוטנציאל ל"שימוש כפול". תחקיר גרמני חשף כיצד סיוע גרמני שהוענק לרצועה סייע לחמאס

תחקיר: צינורות מים מגרמניה שסופקו לעזה הוסבו לרקטות
משגר הרקטות ופיר המנהרה שנחשפו צילום: דובר צה"ל

רשת ARD הגרמנית פרסמה הבוקר תחקיר ממנו עולה כי ישנם "סיכויים סבירים" שהסיוע ההנדסי בחומר ובידע מגרמניה לבניית תשתיות אזרחיות ברצועה שימשו בסופו של דבר את חמאס.

על פי ממצאי התחקיר, מתחת לאפם של הגרמנים, הצליחו אנשי ארגון הטרור לנצל את הסיוע ההומניטרי ולחזק באמצעותו את התשתיות הציבוריות - למרות מנגנוני פיקוח נוקשים שפותחו כדי להימנע מכך. עם זאת, ב-ARD טוענים כי לא מצאו חשד לזדון מצד החברות הגרמניות שהיו מעורבות.

הסיוע הגרמני לרצועה כלל אינספור חומרים ואמצעים למטרות התשתית האזרחיות להן נוצרו, אך בעיניים חמאסיות גם למטרות טרור, כמו למשל צינורות, טבעות ביוב, פלדה ומלט.

רוברט שמוקר, פרופסור בדימוס מהאוניברסיטה הטכנית, בדק בישראל רקטות של חמאס ואישש את החשד שהופיע גם בסרטוני חמאס כי צינרות מים שסופקו לרצועה מצאו את עצמם מוסבים לרקטות. התחקיר מעלה שחברה גרמנית ממשלתית בשם GIZ (האגודה לשיתוף פעולה בין-לאומי) הייתה פעילה מאוד בכל הקשור להנדסה הידראולית ברצועת עזה עד סוף 2018, אבל טוענת כי מעולם לא מימנה או סיפקה צינורות מים, כך דיווח דב גיל-הר בכאן חדשות.

יאן לוקינג, מהאוניברסיטה הטכנולוגית של ליבק ניתח בתחקיר ARD צילומי וידאו של מערכת מנהרות חמאס. הוא קבע: "לא סתם בונים מנהרה כזו". "יש פה שימוש באלמנטים של טפסות מבניית תעלות ביוב, והיציאות מן המנהרות הן בבירור פירים של תעלות ביוב". חלקי התקרה נראו ללוקינג כמו אלמנטים מבניית בניינים, והוא קובע: "אולי נעשה בהם שימוש לרעה".

עוד דווח בכאן חדשות, כי בסוף השנה שעברה הופיע יו"ר GIZ טורסטן שאפר גומבל במועדון העיתונאים בפרנקפורט, וכשנשאל על אפשרות שההנדסה הגרמנית בבניית מערכות ביוב בעזה שימשה גם לבניית מנהרות טרור - שתק. כל הגופים שמוזכרים בתחקיר ARD הגיבו שהפעילו מנגנוני ביקורת ופיקוח קפדניים, וכי לא היו שום אינדיקציות להיעלמות חומרים מאתרי הבנייה עליהם פיקחו. דובר הבנק KfW אמר למשל: "אין לנו מידע על העברת ידע לבניית מנהרות".

מלחמת חרבות ברזל גרמניה מנהרות החמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד