כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הרב מסביר

מוצרי בד"ץ ב'קנטינה': כך נערכים בשב"ס לפסח

ההכנות לחג הפסח בשירות בתי הסוהר בעיצומן | כיצד מתקדמות ההכנות למול מצוקת הכליאה של שירות בתי הסוהר בזמן המלחמה? הרב הראשי של שב"ס מסביר

מוצרי בד"ץ ב'קנטינה': כך נערכים בשב"ס לפסח
כלא מעשיהו ברמלה צילום: פלאש 90

לא פעם, מאז פרצה המלחמה, עלה 'שירות בתי הסוהר' לכותרות, בעיקר בהקשרים של מצוקת כליאה וכליאת מחבלים. אך האם חשבתם כיצד ארגון הכליאה הלאומי של ישראל מתמודד עם ההכנות לפסח בזמן מצוקת הכליאה הגוברת?. גונדר משנה הרב אייל סלמן, הרב הראשי של שירות בתי הסוהר, מפרט על התהליך ועל האופן שבו נעשות ההכנות, המעשיות והרוחניות.

"יש שיר ששרים אותו 'ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות', אצלנו שרים ט"ו בשבט הגיע אז סימן שהגיע פסח", פותח הרב סלמן את דבריו בהלצה. "מט"ו בשבט אנחנו נמצאים בהכנות לקראת חג הפסח, לדאוג לכל ההזמנות ולדאוג שלכל אסיר יהיה מענה לחגוג את חג החירות - חג הפסח."

הרב סלמן מוסיף ואומר: "חשוב לנו להביא את האור של השינוי, הפריחה והתקווה בכלל האגפים הפליליים, לתת לאסירים הפליליים תחושת אחריות. זה חלק מהתהליך השיקומי שהם עוברים. אנחנו עובדים קשה כדי לאפשר לכלל האסירים שרוצים בכך את כל סימני הפסח. זה כולל אסירים באגפי הפרדה אשר מקבלים ערכות מיוחדות כדי לחגוג את חג הפסח בכבוד."

שירות בתי הסוהר מונה היום כ-30 מתקנים ברחבי הארץ. מבצע לוגיסטי רחב היקף וממדים נערך בימים שקודמים לחג כדי לכסות את כל היחידות הן מהבחינה לוגיסטית והן מהבחינה התורנית.

דוברות שב"סהרב אייל סלמןצילום: דוברות שב"ס

תת–גונדר חאתם עזאם, ראש חטיבת הלוגיסטיקה של שירות בתי הסוהר מוסיף: "שירות בתי הסוהר נערך לחג הפסח על מנת לאפשר לאסירים לחגוג את החג כהלכתו, ההיערכות לחגי ניסן הינה מאתגרת ובעלת אופי ייחודי בשל רצף ימי החג וההכנות המקדימות הנדרשות להכשרת המטבחים והאגפים. שירות בתי הסוהר סיפק ליחידות לליל הסדר וימי החג הן ללוחמי הכליאה והן לאסירים את כל הדרוש על מנת לאפשר קיום סדר הפסח באופן המכובד והראוי ביותר, כמו כן גם מבחינת ענף התחבורה תוגברו משאיות השינוע של המרכז הלוגיסטי בהתאם לצורך, זמינות של סוהרי הענף לרבות נהגים לכל משימה ותגבור היסעים לסגל בערב החג מצפון הארץ ע"י השכרת אוטובוסים."

עוד הוסיף הרב סלמן: "אנו נמצאים כשבועיים לפני ערב חג הפסח, כל הציוד חולק כבר ליחידות, הכשרת המטבחים נעשית בימים אלו וכל המעטפת הוזמנה מראש, בימים אלו הרבנות של שירות בתי הסוהר כולה יוצאת במסע אל היחידות ומגיעה לראות שתכנית ההכשרה עובדת כמו שצריך. בשביל זה הייתה צריכה להיעשות היערכות גדולה. גם עם ישראל עשה היערכות גדולה בעת היציאה ממצרים אך דברים נעשו בחיפזון, במידה ואנחנו נפעל בחיפזון ההכנות יתפספסו, לכן שירות בתי הסוהר נערך מבעוד מועד ועומל על חג הפסח זה תקופה ארוכה מראש. בכלל זה כנס שערכנו עם קציני הלוגיסטיקה של שירות בתי הסוהר בנוכחות הרב הראשון לציון הרב יצחק יוסף שהגיע לברך אותנו ולכבד אותנו בנוכחותו."

הרב סלמן מוסיף ואומר: "חלק נכבד מהציבור בבתי הסוהר אינו דתי, אך למרות זאת אנו דואגים שלאף אחד לא יחסר רבב, ציידנו את בתי הסוהר במחזורים, כיפות, טליתות, נטלות, גביעי קידוש, נרות שבת, נרות נשמה, יין מכלל הסוגים כולל ללא סוכר לסוכרתיים, כל סימני החג וכיסינו את כל הצד המעשי."

מה בעניין תהליך השיקום של האסיר, האם הוא בא לידי ביטוי בחג הפסח?

"כמובן. רבנות שירות בתי הסוהר איננה רק רבנות מעשית, אנחנו רבנות של רעיון, נותנים חוסן לאסירים פליליים ומשקמים אותם כחלק מתהליך השיקום התורני והשיקום האישי שלהם: מלווים אותם לבחור בטוב. כ – 800 אסירים יוצאים מדי יום ללמוד ברמות שונות כחלק ממסגרת הלימודים שראש ענף תקון תורני הרב גבריאל עזרא כותב להם. הכנו גם חומר העשרה לימי חול המועד, כשהמדרשות אינן עובדות, שיכסה להם את כלל הימים הללו. באגפי ההפרדות גם כן הכנו להם תכנית מיוחדת, פתחנו מדרשות מיוחדות ויצרנו פלטפורמה מיוחדת שתיתן להם לראות איזה אור בקצה המנהרה."

"כחלק מהחירות והאחריות האישית שאנו מנסים לפתח אצל האסירים בתהליכי השיקום, פתחנו סדנה לאסירים בה הם לומדים כיצד להעביר את סדר הפסח לאסירים אחרים באגפים השונים בבית הסוהר. סדנה זו נותנת להם מבט ליום שאחרי, כשיגיע יומם להשתחרר הם ידעו מהי אחריות".

ומה בעניין המצות? הבנתי שיש לאסירים מבחר מכובד מאוד.

"כמובן שבכל חג הפסח אוכלים מצות בכל שירות בתי הסוהר. יש מצות מסוגים שונים: אנחנו מזמינים מצות שמורות, מצות בהשגחת בד"ץ העדה החרדית, מצות בד"ץ חב"ד, מצות בד"ץ לספרדים, כמובן שיהיה מבחר לכולם והשנה גם הוספנו מצות רכות שיתנו מענה לאסירים שרוצים מצה קצת יותר רכה, כמובן שבחובתנו לכסות את כלל ההכשרים לכלל הזרמים ושחלילה לא יישאר אסיר שאין לו מענה לגבי מצות חג הפסח."

"אוסיף ואומר שהוספנו לאסירים התורניים אפשרות בנוסף לקנטינה הרגילה הם יכולים לרכוש מוצרים מיוחדים בהשגחת בד"ץ העדה החרדית, קנטינה ייחודית אשר מספקת מענה לאסירים השומרים כשרות מוקפדת".

הרב סלמן, תודה רבה

"תודה רבה גם לך, שנזכה להיות בבחינת "כולנו מסובים", סביב שולחן חג הפסח המפואר, ומתוך כך שנתחזק ונחזק אחדותנו, נעצים חירותנו ונחיש את גאולתנו, אמן"

עוד הוסיף תת – גונדר חאתם עזאם כי "גם ארוחות החג בבתי הסוהר צפויות להיות ברוח התחדשות ותקווה לשינוי שכל אסיר יבחר לקחת בו חלק. תפריטי החג המוצעים לאסירים הפליליים, מטרתם להעביר מסר של שייכות קהילתית ואמון שניתן לבנות מחדש על מנת להשתייך לחברה בה בפגעו בעבר. אם ירצו, יוכלו להיות חלק כאחד האדם.

לשם כך נקנו בנוסף לתפריט החג גם: 50,535 ק"ג מצותף 4,530 ליטר מיץ ענבים לקידוש, 821 ליטר מיץ ענבים בכשרות מהודרת ללא תוספת סוכר לקידוש לאסירים  סוכרתיים ואסירים הצורכים מזון בכשרות מהודרת, 133 ק"ג חזרת, 93 ק"ג חרוסת, 3,315 ראשי חסה, 3,315 ראשי סלרי, 15,300 ביצים, 46 טון תפו"א, 17 טון ירך עוף, 3.5 טון פילה אמנון.

 

שירות בתי הסוהר פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד