כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פעילות אווירית חריגה

דריכות שיא: אלו תרחישי התקיפה של איראן נגד ישראל | פרשנות

לצד היערכות למתקפה איראנית חריגה כנקמה על החיסול בדמשק, בישראל משדרים ביממה האחרונה מסרים מאיימים לעבר איראן כי מתקפה משמעותית שלה תזכה לתגובה כואבת. גם ארה"ב הצטרפה לאיומים | מה תהיה התגובה הצפויה?

דריכות שיא: אלו תרחישי התקיפה של איראן נגד ישראל | פרשנות
מטוס קרב בשמי הארץ צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ביממה האחרונה נרשמה מתיחות שיא בקרב אזרחי ישראל בעקבות הגברה משמעותית של רטוריקטת האיומים מצד איראן. בכירי המשטר שיגרו החל משעות הערב רמזים עבים על תקיפה מיידית על ישראל כנקמה על חיסולו של של בכיר משמרות המהפכה מחמד רזא זאהדי בלב דמשק בשבוע שעבר.

התגובה הצפויה של טהראן תכניס את ישראל למלכוד | תמונת מצב

לכך ניתן להוסיף דיווח בבלומברג כי ארה"ב ובעלות בריתה מאמינות שמתקפות טילים או כטב"מים על ידי איראן ושלוחיה נגד מטרות צבאיות וממשלתיות בישראל צפויות להתרחש בטווח הזמן הקצר.

בחשבון טוויטר רשמי של המשטר פורסם אמש ציוץ ובו נכתבה השעה 1:20 - מה שהובל לגל של ספקולציות לגבי תרחיש של תקיפה עוד במהלך הלילה - דבר שבסופו של דבר לא קרה.

אך נדמה כי באופן מעשי האיראנים מתמקדים בלהטריל את אזרחי ישראל ומבינים שהאפקט הפסיכולוגי של זה גדול בהרבה מאשר התקיפה עצמה, שגם אם תבוא, תהיה מדודה ואחראית ולא כזאת שתזמין מתקפה ישראלית לשטחם.

דוגמה לכך קיבלנו אתמול כאשר שר ההגנה האיראני הודיע כי כל התנועה האווירית מעל הבירה טהרן הופסקה החל מחצות הלילה. זמן קצר לאחר מכן מחקו כלי התקשורת המקומיים את ההודעה והכחישו את פרסומה.

החל משעות הערב של אמש (רביעי) ועד לרגע זה תושבי ישראל לא יכולים להתעלם מהפעילות האווירית יוצאת דופן של חיל האוויר; הן מטוסים והן מל"טים שחגים כל העת בשמיים, כחלק מהידוק ההגנה האווירית עד למקסימום האפשרי.

ברקע המתיחות, ‏מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב הגנרל מייקל קורילה נחת היום בישראל ונפגש עם בכירי צה"ל ומערכת הביטחון הישראלית. הגעתו נועדה לשדר לאיראנים כי במקרה של תקיפה משמעותית, ארה"ב תתייצב לצד ישראל.

גורמי ביטחון מעריכים גם עתה כי האיראנים חוששים מתגובה ישירה מאדמתם שתסב נזק או נפגעים בצד הישראלי ותחייב תגובה כואבת באיראן - בטח לאחר שהנשיא ביידן אמר אמש במפורש כי ארה"ב לא תעמוד מנגד אם איראן תתקוף את ישראל.

פגיעה איראנית בעורף הישראלי, בבסיס צה"ל, ריכוזי אוכלוסייה או מתקנים אסטרטגיים ותשתיות לאומיות, יחייבו את ישראל להגיב בחריפות. אך אז תעמוד בפני ישראל דילמה: האם להתקפה חריגה עם הרוגים או פגיעה בתשתיות לאומיות וצבאיות יגיב צה"ל נגד איראן או נגד שלוחותיה? והאם יבליגו במידה ולא יהיו הרוגים אלא רק נזק?

דילמה נוספת בה תעמוד ישראל היא במידה והתקיפה תבוצע ישירות מאיראן, אך לא תסב נזק או תביא לנפגעים. האם בתרחיש כזה ישראל "תכיל" את הפעולה, או תאלץ לתקוף יעדים באיראן?

איראן מתקפה חיסול בדמשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד