כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ביידן היה בלחץ

במהלך הדיון על רפיח: כך נודע לבכירי הממשל על ההתנקשות בדמשק

שגריר ישראל בארה"ב השתתף בפגישה עם בכירי הממשל בזמן דיון על רפיח, וניצל את ההזדמנות כדי להודיע ליועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ושליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק שישראל ביצעה תקיפה בדמשק

במהלך הדיון על רפיח: כך נודע לבכירי הממשל על ההתנקשות בדמשק
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

חדר המצב בבית הלבן היה מתוח במשך דקות ארוכות במוצאי שבת, לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועוזריו הבכירים קיבלו הודעה שאיראן שיגרה בו-זמנית למעלה מ-100 טילים בליסטיים לעבר ישראל.

וושינגטון ידעה שהתקיפה הזו מגיעה ויש לה 10 ימים לתאם התגוננות עם ישראל ובעלות ברית אחרות. אבל מספר הטילים הבליסטיים היה גבוה מהצפוי, ולא הייתה ערובה שמערכות ההגנה האוויריות - מתוחכמות ככל שיהיו - יהיו מסוגלים ליירט בהצלחה מטח כה גדול. כך הסביר בכיר בממשל במהלך תדרוך עם עיתונאים אמש.

בסך הכל, כללה המתקפה האיראנית 170 מל"טים, 30 טילי שיוט ו-120 טילים בליסטיים.

"כשהגיעו התוצאות ידענו שההכנות והתכנון ליירט את הטילים הצליחו - הייתה קצת הקלה. אתה יכול לתאר לעצמך כמה הרגעים האלה היו מתוחים", אמר לג'ייקוב מגיד מ'טיימס אוף ישראל' בכיר בממשל ביידן שהיה בחדר המצב עם הנשיא.

"אירועי 10 הימים האחרונים הוכיחו שלמרות שייתכן שיש לנו כמה חילוקי דעות - במיוחד על עזה - ארצות הברית עומדת לצד ישראל, ואין ספק שנבוא להגנתם" הוסיף.

ג'ייקוב מגיד חושף פרטים נוספים: בהיותם משוכנעים שצה"ל לא יוכל להוציא פלישה לרפיח מבלי לסכן חלק ניכר מהאזרחים הפלסטינים במקום, זימנו בכירי ממשל ארה"ב פגישה וירטואלית עם בכירים ישראלים כדי לדון בחלופות לפלישה המתוכננת.

שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג השתתף בפגישה וניצל את ההזדמנות כדי להודיע ליועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ושליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק שישראל ביצעה התנקשות בבכיר איראני בדמשק. "ידענו שיהיו לכך השלכות", אמר הבכיר.

ארבעה ימים לאחר מכן - לאחר שקיבל מספיק מידע מודיעיני שאיראן מתכננת מתקפה משמעותית - ביידן הורה לעוזריו "להגן על ישראל במידת האפשר ולהביס את המתקפה", אמר הבכיר.

עוד הוא חושף, כי ב-4 באפריל קיים ביידן שיחה עם נתניהו, שנקבעה על ידי הבית הלבן על מנת לדון במתקפה הישראלית על שיירת סיוע הומניטרי בעזה. למרות זאת, הנושא הראשון שנדון היתה התקיפה האיראנית הפוטנציאלית, כך חשף בכיר בממשל.

"היינו מודעים לכך שאם הייתה מצליחה, המתקפה הזו הייתה יכולה לגרום להסלמה בלתי נשלטת של סכסוך אזורי רחב יותר - משהו שעבדנו יום ולילה כדי להימנע ממנו מאז ה-7 באוקטובר", אמר.

בימים הבאים, בכירים בארה"ב ערכו שיחות מרתון עם עמיתיהם הישראלים, מפקד פיקוד מרכז האמריקני, הגנרל מייקל קורילה, נשלח לתל אביב כדי לתאם את ההכנות באופן הדוק ככל האפשר.

ביידן עודכן באופן שוטף ואישר את הצבתה של משחתת טילים נוספת בשולי פגישתו ב-10 באפריל עם ראש ממשלת יפן קישידה פומיו.

לאחר שקיבל מידע מודיעיני כי התקיפה קרובה, ביידן קיצר את סוף השבוע שלו בדלאוור ומיהר חזרה לבית הלבן בשבת אחר הצהריים כדי לפקח על המתקפה מחדר המצב.

התקיפה הסתיימה תוך מספר שעות, ובשלב זה ארה"ב קיבלה הודעה מאיראן דרך שוויץ כי היא סיימה לשגר טילים ומל"טים לעבר ישראל, אמר הגורם.

שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו ביקר עם השר גלנט לאחר מכן באחת ממערכות ההגנה האוויריות מסוג "חץ" שהיו אחראיות להפלת רוב הטילים הבליסטיים האיראניים.

 
המתקפה האיראנית על ישראל איראן מלחמת חרבות ברזל הנשיא ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד