כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נתונים עגומים

מספר הרופאים בישראל צפוי להצטמצם באופן משמעותי

מספר הרופאים ל- 1,000 נפש בישראל נמוך ביחס למדינות ה- OECD והוא צפוי לעמוד על 3 רופאים בלבד בשנת 2026 | בין השנים 2022-2023 56% מהרופאים שקיבלו רישיון לעסוק ברפואה בארץ עלו מרוסיה

בריאות
בריאות צילום: FREEPIK

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא השקת מנהלת הרופאים העולים החדשים – יעדים ותוכניות.

ע"פ הנתונים, בשנת 2023, רק 30% מהרישיונות החדשים ברפואה הונפקו לבוגרי לימודים בישראל. 42% מהרופאים בישראל למדו בארץ, היתר למדו בחו"ל. 26% מהרופאים המומחים בישראל הם בני יותר מ- 67. עוד עולה כי נכון לסוף 2022, בישראל יש 3.4 רופאים ורופאות ל- 1,000 תושבים לעומת 3.7 רופאים ורופאות במדינות ה- OECD. 

לפי התחזיות בשנת 2026 מספר הרופאים לאלף איש ירד ל- 3 בלבד, דבר שיגרום למחסור חמור ברופאים בעיקר בפריפריה. 1,240 רופאים עלו לישראל בין השנים 2022-2023, מתוכם 274 קיבלו רישיון לעסוק ברפואה. מבין הרופאים שמקבלים רישיון לעסוק ברפואה בארץ, 56% עלו מרוסיה.

ח"כ צגה מלקו אמרה: "יש ביקוש בכל העולם לעלייה של רופאים. אם יש רופא שרוצה לעלות לישראל צריך להקל עליו ככל הניתן. רופא עולה, זה רופא שהמדינה לא השקיעה בו אף שקל בתהליך ההכשרה והיא יכולה לקבל אותו כרפוא מומחה – זו מתנה גדולה מאוד למדינת ישראל".

ח"כ טטינאה מזרסקי טען: "היינו צריכים להשיק מערכת ממוחשבת לקליטת עולים רופאים כבר לפני הרבה שנים. צריך לעשות הכל כדי להגדיל את כמות הרופאים העולים בישראל ע"מ להביא לשיפור במצוקת הרופאים".  

רונן פוקסמן ארגון 'נפש בנפש' אמר: "שיתוף הפעולה של כל הגורמים יוביל להצלחה בעליית הרופאים בישראל. מעבר להקלות הבירוקרטיות אנחנו בארגון נותנים את הדעת על הקליטה הקהילתית לרופאה העולה יחד עם כל בני משפחתו כדי שהעלייה תתבצע בהצלחה".

אליס יפימוב, מנהלת תחום קליטת עלייה בלובי המיליון אמרה: "ההבנה שכל רופא שעולה ארצה הוא נכס, שדורש יחס ייחודי וסיוע היא קריטית. קליטה נכונה של הרופאים חייבת להיות מטרת העל שלנו כי היא תסייע לרבים רבים אחרים ולמערכת הבריאות הקורסת, ובתוך כך הצעות נוספות שטרם נכנסו לתוקף בהן פתיחת אפשרויות לעבודה מהיום הראשון בישראל והתמחויות בקהילה. אנחנו חייבים לספק מענים עבור הרופאים שכבר עלו ונמצאים כאן כדי שימצאו את מקומם במערכת".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "מברך את משרד העלייה והקליטה על הקמת המנהלת. חייבים לעבוד בקצב מהיר דווקא על הקשיים הבירוקרטיים. אחת מהחזיתות שהמנהלת צריכה לטפל בהן זה התקנות לקיצור הפז"מ להכרה במומחיות. חייבים לגבש רשימה של מוסדות מוכרים ע"י ישראל מעבר למדינות הפטור. חלק משמעותי בהקלה בנתיב ההכרה ברישיון הרפואי זה שחרור החסמים הבין משרדיים".

רפואה רופאים מרפאות בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד