כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
יגיעו קצת חוגגים

המלחמה פגעה בעלייה לרגל השנתית בתוניסיה - בוטלו החגיגות

בג'רבה שבטוניסיה בוטלו חגיגות גדולות שמתקיימות כל שנה בל"ג בעומר, בשל המלחמה בעזה. רק מספר קטן מאוד של יהודים יגיע מצרפת בשל המצב המתוח במזרח התיכון

המלחמה פגעה בעלייה לרגל השנתית בתוניסיה - בוטלו החגיגות
בית הכנסת הגדול בטוניס צילום: יצחק כרמלי

הוועדה המארגנת של העלייה לרגל לבית הכנסת בג'רבה בתוניסיה ביטלה את החגיגה השנתית בל"ג בעומר עקב המלחמה בעזה, כך אמר ראש הוועדה המארגנת פרץ טרבלסי לרויטרס.

טרבלסי הוסיף כי העלייה לרגל השנתית תצטמצם לאירועים מוגבלים רק בתוך בית הכנסת, הוא צופה שרק מספר קטן מאוד של יהודים יגיע מצרפת בשל המצב המתוח במזרח התיכון. "איך אנחנו יכולים לחגוג כשאנשים מתים כל יום?" אמר.

באי הדרומי ג'רבה יש את בית הכנסת העתיק ביותר באפריקה והעלייה לרגל השנתית, מביאה למקום אלפי יהודים מדי שנה המגיעים מישראל ומכמה מדינות באירופה.

תוניסיה המוסלמית בעיקרה היא ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות בצפון אפריקה. הם מונים כיום קצת פחות מ-1,800 איש, יהודים חיו בתוניסיה מאז התקופה הרומית.

באדיבות המצלםבני הדודים אביאל ובן חדד הי"דצילום: באדיבות המצלם

טונסיה סבלה מפיגועי טרור בשנים האחרונות. אביאל חדד בן 30 שהתגורר בג'רבה טוניס, ובן דודו, בן חדד בן 42 שהתגורר בצרפת, נרצחו לפני שנה בפיגוע טרור נוראי בטוניס בזמן החגיגות של ל"ג בעומר. השניים חגגו יחד ונרצחו יחד.

עוד ארבעה יהודים נפצעו בפיגוע. האירוע התרחש סמוך למקום שבו קיימה הקהילה היהודית את הילולת רבי שמעון.

הפיגוע התרחש לאחר שאיש ביטחון בתחנה הימית של המשמר הלאומי בג'רבה הרג את עמיתו באמצעות נשקו האישי ולקח את התחמושת שלו. לאחר מכן הוא ניסה להגיע לבית הכנסת וירה ללא הבחנה לעבר אנשי הביטחון שהיו במקום. הם בלמו אותו, נטרלו אותו וחיסלו אותו. ‏כתוצאה מכך, שניים מאנשי הביטחון נהרגו בהתקפה ועוד שישה נפצעו בדרגות שונות.

בנוסף לפני שנתיים מחבל תקף עם סכין שני שוטרים ששמרו בבית כנסת בבירת תוניסיה, אחד מאנשי כוחות הביטחון נפצע ביד והשני נפצע בכתף. התוקף נמלט מהמקום, אך בהמשך נתפס עם הסכין שבאמצעותה תקף את השוטרים.

ב-2011 בית הכנסת "אל חמה" בעיר גאבס, באי ג'רבה, הועלה באש על ידי אלמונים.

ב-2002 חמישה בני אדם נהרגו בפיצוץ משאית גז, סמוך לבית הכנסת באי ג'רבה, 20 בני אדם נוספים נפצעו. 

יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שמקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-3,200 שנה. קהילת יהודי ג'רבה נחשבת לאחת מהקהילות היהודיות הקדומות בעולם, בה חיו אנשי מופת והנהגה תורנית וציונית, אנשי אמונה וענקי רוח, שענוותם הייתה נר לרגליהם. קהילת ג'רבה כונתה בשם – "ירושלים של אפריקה", ויש המייחסים את ג'רבה, לתקופת שלטון שלמה המלך ולאחר חורבן בית ראשון.

טוניס ג'רבה מלחמת חרבות ברזל צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד