כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
שנה למלחמת הגנרלים

קשר בין המלחמה בסודאן לבין המלחמה של ישראל בעזה

קולות מסודאן, המדינה שבה מתחוללת כבר שנה מלחמת גנרלים עקובה מדם, ושהפכה למאבק השפעה בין כוחות אזוריים ובין לאומיים - בהם גם איראן

קשר בין המלחמה בסודאן לבין המלחמה של ישראל בעזה
סיוע הומניטרי בסודאן צילום: צילום מסך כאן 11

בתכנית 'העולם היום' בהגשת יואב זהבי בכאן חדשות, סיכמו שנה למלחמת הגנרלים העקובה מדם בסודאן שמובילה למשבר הומניטרי אדיר, מלחמה שהפכה לזירת מאבק השפעה בין כוחות אזוריים ובינ"ל כולל איראן. רועי קייס שוחח עם דובר משרד החוץ הסודאני לשעבר, חיידר בדאווי, שסבור שיש חוט מקשר בין עזה לבין סודאן.

לפני שבוע דיווחנו כי מל"טים מתוצרת איראן סייעו לצבא הסודאני, ועצרו את ההתקדמות של כוח התמיכה המהירה החצי- צבאי שנלחם נגד הצבא, והחזירו לעצמם את השטח סביב הבירה, כך אמר מקור בצבא סודאן לרויטרס.

בינואר, תשעה חודשים לאחר פרוץ הקרבות, החלו מל"טים יעילים הרבה יותר לפעול מבסיסי הצבא בצפון חרטום, כך לפי חמישה עדי ראייה המתגוררים באזור.

"בשבועות האחרונים, הצבא החל להשתמש ברחפנים מדויקים בפעולות צבאיות, מה שאילץ את המורדים לברוח מאזורים רבים ואפשר לצבא להפעיל כוחות על הקרקע", אמר מוחמד עותמאן, אזרח סודאני לרויטרס.

המדינה המונה 47 מיליון איש נמצאת בעיצומו של אחד האסונות ההומניטריים הקשים ביותר בהיסטוריה האחרונה.

עשרות אלפים נהרגו בלחימה בין צבא סודאן, בפיקודו של נשיא המדינה בפועל, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לבין כוחות התמיכה המהירה החצי-צבאיים, בראשות סגנו לשעבר של בורהאן, הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו. 

יותר מ-8.5 מיליון סודאנים נמלטו מבתיהם - כולל 2 מיליון שברחו למדינות שכנות ורבים חיים כיום במחנות עקורים שמקבלים מעט או כמעט ללא עזרה מבחוץ. ארגון הצדקה הרפואי 'רופאים ללא גבולות' הודיע בפברואר האחרון כי במחנה אחד בלבד במחוז צפון דארפור, ילד מת מתת תזונה וממי שתייה לא בטוחים כל שעתיים.

סוכנויות האו"ם מזהירות כי בשבועות ובחודשים הקרובים יותר מ-220,000 ילדים סודנים עלולים למות מרעב. עד סוף השנה, מספר זה עשוי לעלות ל-700,000, מספר שעלול להתחרות בזה של הרעב האתיופי של שנות ה-80.

איראן סודאן מל"טים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד