י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
דרמה במשפט

רצח הנער ניסים שטרית: בוטל כתב האישום נגד בנימין זאבי

בית המשפט קבע כי חלה התיישנות בפרשת הרצח שהסעירה את המדינה, במסגרתה נרצח הנער ניסים שטרית ע"י אנשי קהילת 'שובו בנים' - וביטל את כתב האישום נגד בנימין זאבי, בנו של השר לשעבר רחבעם זאבי | "ההליכים יוצרים מחסום שאינו מאפשר קיום ההליך. לא נותר לנו אלא להביע את השתתפותנו הכנה בצערה של משפחת המנוח, ולאחל להם שינוחמו מן השמים", פסקו השופטים

רצח הנער ניסים שטרית: בוטל כתב האישום נגד בנימין זאבי
בנימין זאבי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל הבוקר (שני) את כתב האישום נגד בנימין זאבי, בנו של השר לשעבר רחבעם זאבי ז"ל. זאבי הואשם לפני כשנתיים וחצי בפרשת הרצח של הנער ניסים שטרית ז"ל, שהתרחשה לפני למעלה מ-35 שנה. 

בראשית שנת 1986 נעלמו עקבותיו של הנער ניסים שטרית, נער חרדי תושב ירושלים בן 16, ולא נמצאו עד היום. לפי המתואר בכתב האישום, הרקע לרצח הוא חשד של אנשים הקשורים לקהילת "שובו בנים" בראשה עומד הרב אליעזר ברלנד, שהמנוח קיים מפגשים "בניגוד לנורמות הדתיות של אנשי הקהילה".

בפסק הדין של השופטות חגית מאק-קלמנוביץ, מרים ליפשיץ-פריבס והשופט אילן סלע, הוסבר כי בעקבות תיקון שנעשה בחוק, כיום אין כלל התיישנות על עבירת הרצח שבה הואשם זאבי. אולם, במקרה זה חקירת הרצח קדמה לתיקון לחוק, ולכן התיקון אינו חל, "ויש לבדוק אם העבירה התיישנה לפי דיני ההתיישנות שהיו בתוקף בזמן ביצו העבירה והחקירה".

ככלל, על פי הדין החל על אירוע מסוג זה, עבירת הרצח מתיישנת בחלוף 20 שנה לאחר ביצוע העבירה, אלא אם מתקיים אחד החריגים שנקבעו בחוק. המחלוקת הייתה בשאלה אם התקיימה "חקירה על פי חיקוק", כנוסח החוק. אם התקיימה חקירה כזו, היא עוצרת את ההתיישנות, "מאפסת" אותה ומתחילה מחדש את מניין תקופת ההתיישנות. אם לא התקיימה "חקירה על פי חיקוק", העבירה התיישנה.

במקרה הזה, בשנת 2010 התקיימו מספר פעולות שנעשו על ידי חוקרי משטרה במטרה לקבל דגימות דנ"א מבני משפחה של המנוח. המחלוקת בין הצדדים הייתה האם יש לראות בפעולות אלו "חקירה על פי חיקוק".

מתוך 'רב הנסתר'. באדיבות 'כאן 11'הנער ניסים שטריתצילום: מתוך 'רב הנסתר'. באדיבות 'כאן 11'

 

הרקע לביצוע הפעולות שנעשו – פניה למשפחה לצורך קבלת דגימת דנ"א – היה חלק מהלך שיזמה המשטרה, להקמת מאגר מידע שבו ירוכז המידע הנוגע לנעדרים ולאלמונים. זאת במטרה לאחד בידי גורם אחד את הטיפול באלמונים, שהתפזר בין משרדי ממשלה וגופים שונים, וכן לאפשר הצלבה של נתונים בנוגע לאלמונים ולנעדרים.

במקרה הזה, פסקו השופטים, הפעולות שבוצעו בשנת 2010 נעשו לצורך הקמת מאגר הנתונים שהוקם, ולמטרת קידום הטיפול בנעדרים ובאלמונים. לכן, הגם שנעשו למטרה ראויה וחשובה, פעולות אלה אינן עונות על ההגדרה של פעולות חקירה לצורך הגשת כתב אישום. "התוצאה היא שהחריג שנקבע בחוק אינו מתקיים, עבירת הרצח התיישנה, וכתב האישום מבוטל", כתבו השופטים בהחלטתם.

בסיום פסק הדין כתבו השופטים: "לא נוכל לסיים החלטה זו מבלי להידרש למשמעות הנובעת ממנה. בענייננו, חלוף הזמן והתיישנות ההליכים יוצרים מחסום דיוני שאינו מאפשר קיום ההליך, ובכך מונע מבני משפחתו של המנוח את הזכות ל"צדק" משפטי ואת מנוחת הנפש שיש בהתרת הספיקות, ועל כך מצטערים אנו מאד, אולם בעשותנו את מלאכתנו מוטלת עלינו מרותו של הדין. לא נותר לנו, איפוא, אלא להביע את השתתפותנו הכנה בצערה של משפחת המנוח, ולאחל להם שינוחמו מן השמים".

כתבי האישום שהוגשו נגד זאבי וברוך שרביט, מתארים כי שטרית ז"ל נחטף והותקף על ידי אנשי "משמרות הצניעות" מספר חודשים טרם מותו, בשל חשדם כי הוא מקיים מפגשים שאינם תאמו לרוחם. בהמשך, כדי לגרום לו לחדול מהמפגשים תכננו הרב ברלנד ואנשי "משמרות הצניעות" להכותו ולאיים עליו פעם נוספת, וכך נעשה.

בינואר 1986 לאחר שפותה להגיע לדירה, היכו אותו הנאשמים ואחרים. מהדירה הוא נחטף ליער באזור בית שמש, שם חברו הנאשמים לאנשים נוספים וכולם יחד היכו את המנוח במכות חזקות בגופו ובראשו. כעבור מספר דקות אחד התוקפים הכריז כי הוא מת, והנאשמים וחבריהם קברו אותו ביער.

אביו של בנימין זאבי, השר לשעבר רחבעם זאבי ז"ל, נרצח ב-2001 נרצח על ידי שלושה מחבלים פלסטינים, אנשי החזית העממית לשחרור פלסטין. בעת הירצחו היה שר התיירות בממשלת ישראל, וחבר הכנסת מטעם מפלגת מולדת בסיעת האיחוד הלאומי.

פרשת ניקיון כפיים ניסים שטרית בנימין זאבי הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד